kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۲۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
معاون وزارت تعاون خبر داد

بهره‌برداری از 934 تعاونی روستایی 

 
 
 
 
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهره‌برداری ۹۳۴ طرح «روستا تعاون» در کشور با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: زمینه احیای بیش از سه هزار تعاونی روستایی در کشور فراهم شده است.
به گزارش ایسنا، طرح «روستا تعاون» به منظور ایجاد اشتغال و توانمند‌سازی ساکنان مناطق روستایی به اجرا درآمد تا با تشکیل تعاونی و استفاده از ظرفیت‌ها، اشتغالزایی شود. این طرح از مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرهای بزرگ جلوگیری کرده و نرخ بیکاری در مناطق محروم و روستایی را کاهش می‌دهد.
این طرح، در ابتدا با رویکرد ایجاد یک‌هزار تعاونی در یک‌هزار روستا به جهت احیای ظرفیت‌های اشتغالزایی در مناطق روستایی عملیاتی شد و پس از آن با توجه به رویکردهای طرح و اهداف موثر آن در کاهش نرخ بیکاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی، در کنار طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری و در قالب تعاونی‌های روستایی استمرار یافت.
مهدی مسکنی؛ معاون امور تعاون وزارت تعاون اخیرا از بهره‌برداری ۹۳۴ طرح روستا تعاون با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان در کشور خبر داده است.
وی با اشاره به شناسایی ۲۵۰۷ روستای هدف، افزود: این روستاها مطابق ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه شناسایی‌ شده‌اند و ظرفیت ایجاد اشتغال روستایی بالایی دارند.
معاون وزارت تعاون همچنین از فراهم کردن زمینه احیای بیش از سه هزار تعاونی روستایی در کشور خبر داده و افزود: بخش اعظمی ‌از روستاهای کشور شناسنامه‌دار و ۵۳ شرکت تعاونی موفق شناسایی شده است. 
آن‌طور که مسکنی گفته، کار احیای یک‌هزار تعاونی روستایی با همکاری بنیاد علوی و یک‌هزار تعاونی روستایی دیگر با همکاری گروه‌های جهادی آغاز شده و در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان وزارت تعاون، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌‌سازی دولت نیز احیای ۱۱۰۰ تعاونی روستایی دیگر در دستور کار قرار دارد.
گفتنی است، برابر گزارش‌ها در حوزه اشتغال پایدار، سهم تعاونی‌ها حدود هفت درصد است و برای دستیابی به ۲۵ درصد سهم تولید ناخالص ملی در برنامه ششم، باید سهم هفت درصدی به ۲۵ درصد افزایش یابد و دستور رهبر معظم انقلاب محقق شود.