kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
وزیر ارتباطات:

ایران و روسیه فناوری مخابراتی یکدیگر را جایگزین محصولات غربی می‌کنند

 
 
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برندهای غربی در بحث تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات، یکه‌تاز بودند اما اراده ایران و روسیه بر این است که بتوان از محصولات یکدیگر در شبکه‌های مخابراتی استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع‌‌پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به ظرفیت‌های دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: پلتفرم‌های بومی در حوزه‌های تجارت الکترونیک، جابه‌جایی مسافر، بیمه و... در ایران فعال هستند و مردم از آنها استفاده می‌کنند. این امر نشان می‌دهد ظرفیت بسیار خوبی در حوزه خدمات دیجیتال داریم. در روسیه نیز پلتفرم‌های بومی خوبی وجود دارد؛ از همین رو اعلام آمادگی کرده‌ایم که زمینه فعالیت پلتفرم‌های دو طرف را در دو کشور فراهم کنیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه هنوز در برخی زمینه‌ها از پلتفرم‌های خارجی برای پاسخ به نیازها استفاده می‌شود، ابراز امیدواری کرد با همکاری‌های دو کشور بشود از ظرفیت‌های بومی در سایر حوزه‌ها استفاده کرد.
زارع‌پور با بیان اینکه در زمینه دیتابیس (پایگاه‌های داده) دو کشور تا حدودی به نسخه‌های غربی وابسته هستند اظهار داشت: این امر باعث شده تا دو کشور در شرایط تحریمی، برای تامین دیتابیس با مشکلاتی مواجه شوند. در همین راستا تصمیم گرفتیم که سرمایه‌گذاری مشترکی در حوزه پایگاه داده انجام دهیم و دیتابیس‌های بومی راه‌اندازی کنیم. از آنها برای نیازمندی‌های دو کشور مخصوصا در بخش دولتی که حساس هستند، استفاده خواهیم کرد.
وی لازمه استفاده از توانایی‌های دو کشور را اعتماد دانست و گفت: در بحث تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات، برندهای غربی پیش از این یکه‌تاز بودند و اعتماد زیادی به آنها وجود داشت. این اعتماد‌سازی اکنون برای دو کشور زمان‌بر است اما اراده طرفین بر این است که این روند کوتاه شده و بتوان از محصولات یکدیگر در شبکه‌های مخابراتی استفاده کرد.
وزیر ارتباطات از امضای چند تفاهم‌نامه میان شرکت‌های ایرانی و روسی خبر داد و عنوان کرد: برخی محصولات کاربردی ایرانی مورد نیاز روسیه است و از سوی دیگر ایران نیز نیازمندی‌هایی دارد که روسیه می‌تواند به حل آن کمک کند. به طور مثال روسیه در حوزه تامین امنیت سیستم‌های ارتباطی می‌تواند به ایران کمک کند.
زارع‌پور گفت: بازار‌سازی برای محصولات و تجهیزات ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از راهبردهای مهم وزارت ارتباطات است که به صورت جدی پیگیری می‌شود.