kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ماکرون:

حصول توافق در گرو حل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف‌ها به توافق و تامین منافع اقتصادی ملت ایران می‌داند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه ظهر دیروز شنبه در گفت‌وگویی تلفنی۱۲۰ دقیقه‌ای درباره راهکارهای تقویت همکاری‌های دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و چالش‌های عمده جهانی از جمله امنیت غذایی و امنیت انرژی مذاکره کردند.
رئیس‌جمهور کشورمان در این گفت‌وگو با اشاره به رشد چشمگیر همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان، تحریم‌های آمریکا ضد ایران را به ضرر اقتصاد جهانی به‌خصوص اروپا دانست.
رئیسی با اشاره به اینکه اگر نقش امنیت‌ساز جمهوری اسلامی در منطقه به‌خصوص مبارزه با تروریسم و حمایت تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها نبود امروز داعش در اروپا اعلام خلافت کرده بود، تاکید کرد: راه‌حل مسائل منطقه در دست ملت‌ها و دولت‌های منطقه است و مداخله خارجی ضد امنیت و ثبات است.
رئیس‌جمهور با نفی اصالت جنگ در حل اختلافات بین کشورها و لزوم اعتماد‌سازی امنیتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده نقش‌آفرینی در پایان بخشیدن به درگیری‌ها در اوکراین و حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگوهای سیاسی است.
رئیسی همچنین با تقبیح اقدامات و مواضع غیرسازنده آمریکا و کشورهای اروپایی، اظهار داشت: صدور قطعنامه در آژانس انرژی اتمی اقدامی بحران‌ساز و با هدف ایجاد فشار علیه ملت ایران بود که موجب ضربه زدن به اعتماد سیاسی است.
رئیس‌شورای عالی امنیت ملی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف‌ها به توافق و تامین منافع اقتصادی ملت ایران می‌داند.
امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در به ثمر رسیدن روندهای سیاسی در منطقه، تصریح کرد: فرانسه از موضع ایران مبنی بر مخالفت با عملیات نظامی برخی کشورهای منطقه ضد سوریه حمایت می‌کند. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین بر تداوم نقش‌آفرینی کشورش در مسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.
سفرا موظف به تامین منافع
و ارزش‌های جمهوری اسلامی هستند
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار جمعی از سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران پیش از عزیمت به محل ماموریت خود‌، سفرا را نمایندگان نظام اسلامی معرفی کرد که باید منافع و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی و تامین کنند.
رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر لزوم ارزیابی عملکرد سفرا بر اساس اهداف تعیین شده برای هر کشور از جمله میزان کمک به توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، توجه ویژه به امور ایرانیان خارج از کشور، رعایت و بسط ارزش‌های اسلامی و انقلابی در رفتار فردی و خانوادگی سفرا و مقابله با هرگونه روابط ناسالم اقتصادی در حوزه مأموریت، آنان را موظف به تلاش برای تحقق نهایی اهداف و سیاست‌های کشور دانست.
رئیسی برای سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران در کشورهای لهستان، گرجستان، سیرالئون، چک، لبنان، هند و همچنین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و نماینده دائم ایران نزد دفتر اروپایی ملل متحد در ژنو آرزوی موفقیت کرد.