kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
خدمت دیگری از سپاه به اقتصاد کشور

خط آهن رشت آستارا با همت قرارگاه خاتم‌الانبیا احداث می‌شود

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پروژه راه‌آهن رشت- آستارا به طول 160 کیلومتر آغاز شد.
 
 
 
 
عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت پروژه‌ راه‌آهن رشت- آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شمال- جنوب اظهار داشت: در گذشته مسیر 185 کیلومتری ریلی قزوین تا رشت تکمیل شد و بعد از آن مشغول فعالیت هستیم که رشت در یک شاخه از طریق ریل به بندرانزلی و کاسپین متصل شود و در حال حاضر راه‌آهن 35 کیلومتری رشت-کاسپین ‌حدود 80 درصد در زیر‌سازی پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت کل پروژه 70 درصد است.
عضو هیئت مدیره شرکت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: شاخه دیگر ریلی، مسیر راه‌آهن رشت- آستارا است که ‌بسیار با اهمیت و مهم است و پس از افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت طی تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شد.
خطیبی ادامه داد:‌ این پروژه هنوز پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای ندارد، دلیل آن این است که به دلیل اینکه این پروژه 160 کیلومتر طول دارد و در اقلیمی واقع شده که از نظر تملک اراضی و تأمین مصالح و همچنین از نظر تأمین منابع مالی نیازمند برنامه‌ریزی خاص است تا پروژه به صورت یکپارچه کار شود. مسائل زیست محیطی پروژه، بسیار ویژه است که باید مورد توجه خاص باشد.
او افزود: مواردی که ذکر شد ‌موجب شده است که کار ما در 15 تا 16 کیلومتر مسیر آغاز شود اما هنوز در کل 160 کیلومتر مسیر نتوانسته‌ایم کارگاه‌ها را فعال کنیم‌. امیدواریم با اخذ مجوزها از سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم این پروژه را در راستای تفاهم‌نامه سال 97 به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار کنیم. برنامه‌ریزی تأمین منابع مالی راه‌آهن رشت-آستارا‌ ‌از ظرفیت‌های بودجه و خصوصاً تهاتر نفت انجام شده است که امیدوارم به نتیجه برسد و در صورت قطعی شدن کل 160 کیلومتر آن کارگاه عمرانی خواهد شد.
عضو هیئت مدیره شرکت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پاسخ به این سؤال که در ادامه، این خط ریلی به آستارای آذربایجان متصل می‌شود؟ گفت: از طریق آستارای ایران و باراندازی که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ساخته، به آستارای آذربایجان متصل و از آن طریق به روسیه متصل می‌شود.
خطیبی افزود: مسیر ‌آستارا که مسیر مجزای ریلی است و عملیات اجرایی آن هم همان‌گونه که اعلام شد در کیلومترهای اولیه آغاز شده است، تلاش می‌کنیم شرایط لازم فراهم شود تا همه این 160 کیلومتر مسیر ریلی فعال شود ‌تا بدین ترتیب این حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال- جنوب که مزیت‌های بسیاری برای ایران و روسیه دارد، تکمیل شود.