تغییرات جدید در انتظار برنامهای با ۲۳ سال سابقه
رسول شمالی ورزنده
بیش از ۲۳ سال از پخش برنامه «از آسمان» میگذرد؛ برنامهای که روایتگر خاطرات و ایثارگریهای شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم، جانبازان سرافراز، ایثارگران و آزادگان مقاوم از زبان خانوادهها و همرزمان و دوستان آنهاست. تلاش گروه سازنده این برنامه، زنده نگه داشتن یاد، خاطره و ایثارگریهای رزمندگان اسلام و شهدا برای نسلهای آینده است؛ این برنامه تاکنون ۱۵۰۰ مستند درخصوص شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران ارائه داده است. با توجه به اینکه شنیدیم قرار است تغییراتی در «از آسمان» ایجاد شود، پای صحبت تهیهکننده و کارگردان این برنامه نشستیم.
***
امیر خورشیدیفرد تهیهکننده و کارگردان برنامه مستند و روایتی «از آسمان» در گفتوگو با خبرنگار کیهان با اشاره به اهمیت تولید این نوع برنامه برای رسانه ملی گفت: تجربهای که از سال ۶۵ و در دوران دفاع مقدس و در رابطه با عملیاتهای کربلای ۴ و ۵ برای ساخت برنامه در گروه تلویزیونی سپاه در سازمان صداوسیما داشتم، خود انگیزهای شد که سمت ساخت این برنامه حرکت کنیم؛ از سال ۷۸ تولید برنامه «از آسمان» آغاز شد و خدا را شکر تاکنون ۱۵۰۰ برنامه مستند از زندگی شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای مدافعان حرم، جانبازان، ایثارگران و آزادگان سرافراز را تولید کردیم که از شبکه دو رسانه ملی پخش شد.
وی با عنوان این مطلب که محور اصلی ما برای ساخت این برنامه خانوادههای شهداست افزود: نوع روایتها دراین مستند بسیار متنوع و مختلف است و تمام سعی ما در برنامه «از آسمان» معرفی شهدای شهرهای مختلف و اقصی نقاط ایران است و بیشتر روی خانوادههای شهدا تمرکز داریم و در ابتدا پدر، مادر، همسر و فرزند شهدا و در مرحله بعد هم به سراغ همرزمان و دوستان و بستگان نزدیک شهدا رفتهایم.
کارگردان برنامه «از آسمان» همچنین دررابطه با همکاری نهادهای مختلف برای تولید این برنامه گفت: بخش ایثارگران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ما در معرفی شهدا بسیار کمک کرده است چرا که هدف ما در این برنامه معرفی شهدایی است که کمتر به آنها پرداخته شده است و خوشبختانه در این مسیر خدا هم کمک کرد و سوژههای بسیار خوبی پیدا کردهایم که باعث شده این برنامه با کیفیت خوبی ساخته شود.
وی یادآور شد: این برنامه در حال حاضر روزهای پنجشنبه ساعت ۳۰: ۱۳ از شبکه دو سیما پخش میشود اما قرار شده تغییراتی در زمان و روز پخش برنامه «از آسمان» داشته باشیم و به همین منظور در حال گفت وگو و هماهنگیهای لازم با مدیران شبکه دو تلویزیون هستیم.
امیر خورشیدیفرد همچنین خاطرنشان کرد: در بخش روایت زندگی و خاطرات شهدای مدافعان حرم در سوریه تلاش بسیاری تاکنون انجام شده و تاحالا زندگی ۲۴۰ شهید مدافع حرم و نیز شهدای فاطمیون در این برنامه روایت شده است و البته هدف ما روایت خاطرات و زندگی شهدای سراسر کشور است و حتی به اقصی نقاط ایران هم میرویم تا راوی زندگی و خاطرات شهدایی که تاکنون دیده نشدهاند باشیم.
کارگردان برنامه «از آسمان» با عنوان این مطلب که در آینده هم تغییراتی در این برنامه صورت میگیرد تا به افزایش کیفیت آن کمک کند گفت: در حال حاضر آیتمهای خوبی مثل نریشن، معرفی شهرهای محل زندگی و کار شهدا و در کل فضای فعالیت و زندگی این عزیزان را به تصویر کشیدهایم و در آینده هم آیتمهای جدیدی مثل تصویربرداری هوایی برخی از سکانسها و جنبههای خاص زندگی شهدا را به برنامه اضافه خواهیم کرد که میتواند برای مخاطبان جذابتر هم باشد.
این تهیهکننده تلویزیون همچنین اظهار داشت: باتوجه به فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری که فرمودند دوران دفاع مقدس یک گنجینه تمام نشدنی است که باید برای آیندگان به یادگار بماند لذا ما سعی کردهایم که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری به موضوعات شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران دوران هشت سال دفاع مقدس بهطور ویژه بپردازیم.
خورشیدیفرد در ادامه این گفت وگو خاطرنشان کرد: «از آسمان» تنها برنامه خاص شهداست و خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی در جامعه داشته است و توانسته مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند و در همینجا من به عنوان کارگردان و تهیهکننده این برنامه از پیشنهادها و نظرات افرادی که دوران جنگ تحمیلی را تجربه کردهاند و پیشکسوتان و کارشناسان و فرماندهان دوران دفاع مقدس تقاضا دارم که برای بهتر شدن این برنامه و افزایش کیفیت محتوایی آن دست یاری به ما بدهند و ما از نظرات و رهنمودهای این عزیزان بسیار استقبال کرده ودر برنامه استفاده خواهیم کرد.
تهیهکننده برنامه «از آسمان» شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این برنامه فصل هجدهم خود را پشت سر میگذراند گفت: بیش از ۲۳ سال است که از تولید این برنامه میگذرد و به جرئت باید بگویم که از قدیمیترین برنامه درخصوص شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران است و امیدواریم که با تغییراتی که بهزودی در این برنامه خواهیم داد کیفیت برنامه بیش از گذشته شود و مخاطبان بیشتری را جذب کند.