kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰

مقتدی صدر برای اتحاد فراخوان داد علیه اتحاد بیانیه خواند !

منابع عراقی گزارش دادند که بسیاری از مردم عراق به فراخوان مقتدی صدر با عنوان اتحاد پاسخ مثبت داده و برای اقامه نماز جمعه‌ای که به دعوت «مقتدی صدر» و تحت عنوان «نماز جمعه وحدت» برگزار شد به بغداد آمده بودند اما، در این نماز جمعه بیانیه‌ای از طرف صدر خوانده شد که رنگ و بویی از وحدت نداشت.

«سید مقتدی صدر»، رهبر پرحاشیه جریان صدر عراق، که چندی پیش برای چندمین بار اعلام کرده بود از سیاست خداحافظی‌ کرده است، روز پنجشنبه با توجه به فضای نه چندان متحد سیاسی این روزهای عراق تأکید کرد که نماز جمعه‌ای یکپارچه برای وحدت را برگزار خواهد کرد. او توئیتی هم برای همین منظور منتشر کرد: «نماز جمعه یکپارچه، یک عبادت خالصانه است و به همین دلیل باید به دستوارت و نظم پایبند باشید. من سعی خواهم کرد که امامت نماز را بر عهده گیرم، در غیر این صورت، فرد دیگری را به نمایندگی خواهم فرستاد.» رهبر جریان صدر با بیان اینکه صدای نماز جمعه از هر اعتراض دیگری، رساتر است، خاطر نشان کرده بود: «من وارد یک فتنه دیگر نخواهم شد... انتخاب با مردم است. من پیشتر از آنان حمایت خواهم کرد و طی روزهای آینده، اگر بخواهند دست به اصلاح بزنند، [حامی آنان خواهم بود].» البته با توجه به سابقه او به نظر می‌رسد که نفس تصمیم او برای برگزاری چنین تجمعی تحت عنوان مقدس نماز جمعه با توجه به بیانیه‌ای که توسط نماینده او خوانده شد، خود می‌تواند به فتنه‌ منجر شود. این بیانیه هیچ بویی از دعوت به اتحاد نداشت!
جمعیت زیادی از مردم عراق، شاید به دلیل ماهیت اتحادیِ این دعوت از سرتاسر این کشور به شهرک صدر بغداد آمده بودند. تصاویر حاکی از آن است که نمازگزاران برای اقامه نمازی یکپارچه در خیابان «الفلاح» شهرک صدر بغداد (شرق پایتخت عراق) حضور پیدا کرده بودند. السومریه نوشته که نمازگزاران از استان‌های مختلف عراق از روز پنجشنبه در حال حرکت به سوی شهرک صدر بودند.
بیانیه پرحاشیه
بیانیه مقتدی صدر به مناسب این نماز جمعه توسط الشيخ «محمد الجياشي» قرائت شد. در این بیانیه آمده بود که «حشد‌الشعبی هیچ منّتی برای آزاد‌سازی سرزمین‌ها از دست داعش ندارد و اگر مردم آن نبودند، آزاد نمی‌شد» یا «حشد‌الشعبی باید از سیاست‌‌ و اقتصاد دور باشد» یا اینکه «همه جناح‌های مسلح در عراق باید منحل شوند» (البته او که مشخصاً حشد را مورد خطاب و عتاب قرار داده است، توضیحی نداده است که «جناح مسلح» خود او نیز منحل می‌شود یا نه؟!) در این بیانیه همچنین آمده: «از جناح‌های سیاسی به ویژه جریان‌های شیعه می‌خواهم توبه کنند و مفسدانشان در ملا عام پاسخگو کنند.» البته باز او توضیح نمی‌دهد نظر وی در این خصوص که هر چند وقت یک‌بار از سیاست خداحافظی می‌کند و دوباره باحاشیه‌های بیشتر به میدان سیاست برمی‌گردد، چیست؟! مَخلص کلام اینکه، فراخوان صدر برای اتحاد بود اما متاسفانه بیانیه‌ای که دیروز به نقل از او در میان جمع خوانده شد، دعوت به اتحاد نبود، اتحادی که شاید مهم‌ترین نیاز این روزهای عراق و مردمان خوب این کشور است که اگر نبود، این جمعیت انبوه چه بسا به میدان نمی‌آمدند!
ماکرون به الکاظمی مدال افتخار داد!
خبر دیگر از عراق آنکه «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق روز پنجشنبه، مدال افتخار فرانسه را دریافت کرد! دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار تصاویری اعلام کرد که «اریک شووالیه» سفیر پاریس در بغداد به نیابت از طرف «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدال افتخاری به مصطفی الکاظمی اعطا کرده است. طبق این اعلام، این مدال جزو عالی‌ترین مدال‌های افتخاری است که ریاست‌جمهوری فرانسه به دوستان و شرکای خود اعطا می‌کند. دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که الکاظمی پس از دریافت مدال از رئیس‌جمهور فرانسه و «به خاطر تلاش‌های فرانسه در حمایت از عراق و روند دموکراتیک در این کشور» تشکر کرده است! در بخش دیگری از این بیانیه اشاره شده که نخست‌وزیر عراق و سفیر فرانسه در این دیدار همچنین درباره کلیات روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری مشترک در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه همکاری اقتصادی و امنیتی بحث و تبادل نظر کرده‌اند. گفتنی است، روشن نیست که نخست‌وزیر عراق چه کاری را در جهت منافع فرانسه انجام داده که فرانسه او را لایق دریافت این مدال دیده است!