kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
امیرعبداللهیان: 

آمریکا بدون هیچ ابتکاری به قطر آمده بود و حرف‌های قبلی را تکرار می‌کرد

وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه «طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت» گفت: «معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.»
 
 
 
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و خانم «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه بامداد دوشنبه در گفت‌وگویی تلفنی درخصوص مسائل دوجانبه، تحولات‌ منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک انتصاب خانم کاترین کولونا به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه، ابراز امیدواری کرد با تلاش دو طرف، شاهد توسعه مناسبات در عرصه‌های گوناگون باشیم.
امیرعبداللهیان بر آمادگی کشورمان برای ارتقای سطح همکاری‌ها بر اساس احترام و همکاری متقابل تاکید کرد.
ارزیابی مثبت ایران 
از مذاکرات دوحه
رئیس‌دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در وین و دوحه گفت: ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است. اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم. 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.
امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد طرف‌های مقابل نیز به تعهدات خود به درستی عمل کنند. مذاکرات دوحه سه‌شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیرماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل‌گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.
پس از پایان مذاکرات «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.
از سوی دیگر، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکرات در دوحه در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل و به صورت مشخص آقای مورا در حال رایزنی است که بر آن اساس زمان و مکان آن در تبادلی که بین ما و آقای موراست، در حال نهایی ‌سازی است.
تأکید فرانسه بر تداوم مذاکرات 
وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این گفت‌وگو از وجود روابط خوب بین تهران و پاریس استقبال کرد و بر ضرورت تداوم مذاکرات و لغو تحریم‌ها تأکید کرد. 
خانم کاترین کولونا اظهار داشت: باید از فرصت گفت‌وگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کنیم. 
وزیر خارجه فرانسه افزود: ما معتقدیم پنجره دیپلماسی همچنان باز است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم تا توافق حاصل شود. انجام توافق، بهتر از نداشتن توافق است.
به گزارش فارس، آخرین گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و فرانسه به آبان ۱۴۰۰ بازمی‌گردد که امیرعبداللهیان با ژان ایو لودریان تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در آن گفت‌وگو خطاب به لودریان با بیان اینکه ایران خواهان دست‌یابی به توافق خوب است، تصریح کرد: بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.
علی باقری: مذاکرات ادامه دارد
زمان و مکان گفت‌وگوها 
در حال نهایی‌‌سازی است
«علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای در حاشیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری
در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات در دوحه در یک چارچوبی که از قبل تعیین شده بود، شکل گرفت.
باقری افزود: ادامه گفت‌وگوها بر اساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به‌طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد. مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی‌سازی است.
توضیح درباره علت سفر به مسکو 
مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به این سؤال که هدف شما از سفر به روسیه بعد از پایان مذاکرات دوحه چه بود، گفت: ما در طول دوران مذاکرات، با همه طرف‌های مذاکره ازجمله چین و روسیه رایزنی و مشورت کردیم.
وی افزود: چین به دلیل وضعیت کرونا شرایط مناسبی برای سفر ندارد به این جهت ما با چینی‌ها از طریق سفارت آنها در تهران و سفارت ما در پکن و از طریق تلفن رایزنی‌های مستمری داریم و به علت آنکه روس‌ها محدودیت کرونایی ندارند بعضی وقت‌ها یا آنها می‌آیند یا ما می‌رویم.
مرندی: آمریکا و اروپا
به توافق با ایران نیاز دارند
تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در پاسخ به سؤالی درخصوص دور بعدی مذاکرات رفع تحریمی ایران گفت: «مشخص نیست مذاکرات بعدی هسته‌ای در کجا برگزار می‌شود و تاکنون توافقی در این زمینه حاصل نشده است.» وی در ارتباط با روند مذاکرات اخیر دوحه گفت: «واشنگتن خواستار ابزاری برای اعمال فشار به تهران است و تغییراتی در مواضع آمریکایی‌ها صورت گرفته است اما نمی‌توان گفت که مذاکرات قطر پیشرفت‌هایی نداشته است.» تحلیلگر مسائل سیاسی سپس ادامه داد: «پذیرش خواسته‌ها و شرایط تهران برای واشنگتن سخت است و اگر تصمیم فقط با اروپایی‌ها بود حتماً توافق می‌شد.»
مرندی همچنین به بحران جنگ اوکراین با عرضه تسلیحات غرب به کی‌یف اشاره کرد و گفت: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دلیل کرونا و بحرانی که در اوکراین ایجاد کردند تحت فشار زیادی هستند و نیاز به توافق با ایران دارند.»
وی سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «ایران خواستار اجرای کامل توافقی است که ممکن است حاصل شود و این که خواهان تضمین‌های کافی در توافق است و می‌خواهد که تحریم‌ها به گونه‌ای برطرف شود که موانع در شرایط اقتصادی ایران خاتمه یابد.»
القدس‌العربی: ایران در مذاکرات هسته‌ای تحت هیچ فشاری نیست
روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی در گزارشی به مذاکرات دوحه پرداخت و نوشت: علت عدم پیشرفت مذاکرات دوحه عمیق‌تر از عوامل مستقیمی است که ایران و آمریکا مطرح می‌کنند. ایران و آمریکا با استراتژی‌های کاملا متفاوت وارد مذاکرات دوحه شدند. طبیعی بود که مذاکرات به نتیجه نرسید.
نویسنده این گزارش در ادامه نوشته است: در سیاست هیچ کس امتیاز مجانی نمی‌دهد و سازش‌ها یا به صورت غیرارادی و تحت فشار انجام می‌شود یا به دلیل درک وجود تغییرات در موازنه قوا است که اعطای امتیاز را می‌طلبد. برعکس، هدف راهبرد آمریکا اما این است که به یک توافق کوتاه مدت دست پیدا کند که نسبت به ایران سختگیری کمتری داشته باشد. توافقی که بینابین باشد و بر اساس راهکار بینابین به دست بیاید، به امید اینکه شاید تحولاتی 
رخ دهد که به دستیابی به یک توافق دیگر کمک کند.
نویسنده افزوده است: آمریکا هنوز متوجه نشده است که این کشور و نه ایران، تحت فشارهای داخلی و خارجی مذاکره می‌کند و نفت ایران را می‌خواهد، در حالی که ایران فقط استرداد دارایی‌های مالی مسدود شده خود و لغو تحریم‌ها علیه خود را می‌خواهد. این گزارش افزوده است: تفاوت در دو استراتژی مذاکره به این معنی است که شکاف گسترده‌ای وجود دارد که مواضع دو طرف مذاکره را از هم جدا می‌کند. برای موفقیت مذاکرات، باید این شکاف را کم کرد.
در پایان گزارش القدس‌العربی آمده است: این امر غیر ممکن نیست ولی مستلزم شجاعت کافی از سوی طرف آمریکایی است تا واقعیت‌های موجود را بپذیرد و دست از غرور تک قطبی خود بردارد که فقط به جهان دستور می‌دهد و اطاعت می‌شود. آمریکا تا زمانی که برداشت صحیحی از مذاکرات نداشته باشد، نخواهد توانست در آن به نتیجه برسد.
رایزنی وزرای خارجه آمریکا و قطر درباره مذاکرات هسته‌ای
خبرگزاری رسمی قطر از گفت‌وگوی تلفنی «شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی»
وزیر خارجه این کشور با «آنتونی بلینکن»
وزیر خارجه آمریکا خبر داد. 
براساس این گزارش، در این تماس تلفنی دو طرف روابط دوجانبه میان دوحه- واشنگتن و راه‌های توسعه روابط در زمینه‌های مختلف را بررسی کردند. 
خبرگزاری قطر نوشت، شیخ محمد و بلینکن همچنین درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها میان ایران و طرف‌های غربی نیز رایزنی کردند.