kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
وزیر راه و شهرسازی:

 ارائه خدمات بانکی بدون ثبت‌نام در سامانه املاک ممنوع است

 
 
 
 
 وزیر راه و شهر‌سازی گفت: طبق قانون باید تمامی مردم در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کنند و در غیر این صورت طبق قانون، نباید به این افراد خدمات بانکی و چند خدمت دیگر ارائه شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ رستم قاسمی با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره نهضت ملی مسکن با بیان این‌که ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل و سیر برنامه‌های طولانی است، اظهار کرد: پنج میلیون و 200 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام‌ کرده‌اند و تاکنون برای سه میلیون واحد زمین تأمین شده است.
وی با بیان این‌که تأمین زمین یک و چهار دهم میلیون واحد باقی‌مانده تعیین تکلیف شده است،‌ افزود: در نهضت ملی مسکن بر‌خلاف مسکن مهر فضای سبز و تراکم‌ها بسیار متفاوت می‌شود و کیفیت تمامی واحد‌ها افزایش می‌یابد.
وزیر راه و شهر‌سازی با ابراز اینکه 190 هزار مسکن مهر باقی مانده که بخش عمده‌ای از این واحدها در قالب تعاونی بوده است و این تعاونی‌ها توسط مدیران ناکارآمد اداره می‌شد، گفت: تیمی برای رسیدگی به این مشکل در نظر گرفته و از محل قانون برنامه‌‌وبودجه برای این بخش هم تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
معرفی 100 هزار نفر برای دریافت وام ودیعه
قاسمی با یادآوری این‌که «هفت تا هشت میلیون نفر مستأجر در کشور داریم»، ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد تعیین 25 درصد نرخ اجاره و پرداخت تسهیلات توانسته است این بازار را تا حدی کنترل کند و بخش قابل‌توجهی از جابه‌جایی‌ها کاسته شده است.
او از معرفی 100 هزار نفر به بانک‌ها برای دریافت وام ودیعه مسکن خبر داد و تصریح کرد:‌ از سوی دیگر ساماندهی مشاوران املاک و سامانه کد رهگیری به وزارت راه و شهر‌سازی منتقل شده است. با این کار قراردادهای زیرزمینی کاملاً مدیریت می‌شود و تمامی واحدهایی که خالی است و در قالب قراردادهای زیرزمینی بوده است مدیریت و کنترل می‌شود.
الزام قانونی دریافت کد رهگیری سامانه املاک
وزیر راه و شهر‌سازی با یادآوری این‌که در سامانه املاک و اسکان تاکنون دو میلیون نفر خوداظهاری کرده‌اند،‌ افزود: طبق قانون باید تمامی مردم در این سامانه ثبت‌نام کنند و درصورتی‌که ثبت‌نام انجام نشود طبق قانون، خدمات بانکی نباید ارائه شود و تمامی ثبت‌نام مدارس هم از طریق ثبت اطلاعات این سامانه باید انجام شود. این سامانه زیرساخت بنیادی و اساسی است که تاکنون کمتر دستگاه‌ها برای اتصال به آن توجه کرده‌اند.
گفتنی است بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رئیس‌جمهور، مطابق تبصره 1 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، خدمات قابل‌ارائه زیر مشمول الزام به داشتن کد رهگیری یا همان کد یکتای سامانه املاک و اسکان است و بدون ثبت وضعیت ملکی- سکونتی متقاضی در سامانه املاک و اسکان کشور، ارائه افتتاح «حساب بانکی،‌ صدور دسته‌چک، خدمات مشمول سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای،‌ خدمات کمک‌معیشتی،‌ تعویض پلاک خودرو،‌ فروش انشعاب آب، برق، گاز و تلفن،‌ دریافت گواهینامه،‌ دریافت گذرنامه،‌ مدارک خودرو،‌ اخطاریه،‌ ابلاغیه،‌ ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت،‌ دریافت خوابگاه دانشجویی،‌ صدور قبوض آب، برق، گاز و تلفن» از سوی دستگاه‌های اجرایی ممنوع است.
معرفی 600 هزار خانه خالی
 برای پرداخت مالیات
همچنین وزیر راه و شهر‌سازی ابراز کرد: اطلاعات 62 میلیون نفر را تاکنون در سامانه املاک و اسکان داریم و برای تمامی این متقاضیان پیامک ارسال می‌شود. طی چند ماه گذشته 600 هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده‌ایم و این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که از این تعداد تنها 60 نفر اعتراض کرده‌اند.
قاسمی درباره حواشی اخیر فروش دلاری بلیت هواپیما اظهار داشت: فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی بر اساس نرخ دلار ممنوع است و این موضوع به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.
وی با اشاره به اینکه فروش دلاری بلیت هواپیما برای مسافران به خصوص در فرودگاه‌های آبادان و اهواز مشکلاتی را ایجاد کرده بود، ادامه داد: رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه‌ای که با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داشت این موضوع را ابلاغ کرد که تصویر آن نیز منتشر خواهد شد.
وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه طی هفته گذشته برخی شرکت‌ها و دفاتر هواپیمایی به بهانه ارائه خدمات سی‌آی‌پی و غذای گرم اقدام به گران‌فروشی بلیت کردند، گفت: این اقدام خلاف قوانین و بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.
قاسمی با بیان اینکه سقف قیمتی همه مسیرهای داخلی کشور در سامانه هواپیمایی کشوری اعلام شده است، افزود: هیچ شرکتی هواپیمایی یا دفتر مسافرتی حق فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های تعیین شده را ندارد.
او با اعلام اینکه با متخلفان احتمالی برخورد قانونی خواهد شد، گفت: به همین منظور در فرودگاه‌های کشور میز بازرسی مستقر می‌شود تا مسافران بتوانند تخلفات احتمالی شرکت‌های هواپیمایی را گزارش دهند.