kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
تشدید بحران اقتصادی در غرب زیر سایه جنگ اوکراین

افت ۳۰ درصدی بازارهای مالی آمریکا اعتصاب و هرج و مرج در فرودگاه‌های اروپا

زیر سایه جنگ اوکراین بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا روز به روز تشدید می‌شود در آمریکا بازارهای مالی این کشور افت 30 درصدی را در سال جاری میلادی نشان می‌دهد در اروپا نیز اعتصاب و هرج و مرج بخش حمل‌ونقل هوایی کشورهای اروپایی را فراگرفته است.

 

سرویس خارجی-

با فرسایشی شدن جنگ اوکراین هر روز ابعاد تازه‌ای از تاثیرات شدید سیاسی، اقتصادی و امنیتی این جنگ بروز پیدا می‌کند. اروپا و آمریکا تصمیم گرفته‌اند تنش‌ها با روسیه را تا جایی که می‌توانند تشدید کنند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو‌، افزایش نیروهای نظامی این ائتلاف نظامی در شرق اروپا و همچنین افزایش کمک‌های تسلیحاتی به کیف در همین راستا ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر روسیه نیز اعلام کرده است جنگ تا رسیدن به همه اهداف در شرق اوکراین ادامه خواهد یافت. با تداوم جنگ تاثیرات اقتصادی آن نیز بر کشورهای غربی روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد. اروپا و آمریکا در حال تجربه تورمی هستند که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. کارشناسان از تشدید رکود اقتصادی آمریکا در سال آینده میلادی سخن می‌گویند. دیروز نیز اعلام شد بازارهای مالی آمریکا به دنبال افزایش قیمت‌های سوخت و تورم، در سال جاری میلادی تا ۳۰ درصد با افت شاخص رو‌به‌رو شده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، افت سه شاخص بزرگ در بازارهای مالی آمریکا نشان می‌دهد که بازارهای مالی از سال ۱۹۶۲ به شکل بی‌سابقه‌ای بدترین شروع را داشته‌اند.
بر اساس این گزارش شاخص «داو جونز» صنعتی از شروع سال ۲۰۲۲ با افت ۱۵.۸۶ درصدی و شاخص «اس‌‌اند پی»
که نشانگر نرخ عملکرد مشترک ۵۰۰ شرکت برتر است، با کاهش ۲۱.۰۹ درصدی مواجه بود. از سوی دیگر گروه «نزدک اوام‌اکس» که عملکرد بازار شرکت‌های فناوری آمریکا را ارزیابی می‌کند، متحمل بیشترین کاهش پس از پشت سر گذاشتن همه گیری کرونا بوده و ارزش آن از ابتدای سال تا کنون ۳۰.۳۳ درصد افت کرده است.»
این گزارش می‌افزاید:« شرایط در خارج از بازار سهام آمریکا وضعیت بهتری ندارد. شاخص فوتسی ۲۵۰ در انگلیس در ۶ ماهه اول سال ۲۰ درصد کاهش داشته درحالی‌که شاخص استاکس (متشکل از ۶۰۰ شرکت اروپایی) با کاهش ۱۷ درصدی مواجه بوده است؛این میزان برای یک بورس سهام اروپایی نسبتا با ثبات افت شدیدی به حساب می‌آید. »
در ادامه این گزارش آمده است: به همین ترتیب شاخص «ام‌اس‌سی‌آی» آسیا پاسیفیک که شرکت‌ها را در پنج بازار توسعه‌یافته و هشت بازار نوظهور آسیایی‌اندازه‌گیری می‌کند، هم ۱۷.۹۶ درصد کاهش یافت در حالی‌که شاخص نیکی بازار بورس توکیو ۹.۳۴ درصد کاهش یافت.
اسپوتنیک در گزارش خود می‌افزاید:«اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ میلادی به‌خاطر مجموعه عواملی منجر به رکود و شکل‌گیری بدبینی در چشم‌انداز سرمایه‌گذاران شده است. اولین ضربه از سوی افزایش تورم به پیکره اقتصاد جهانی وارد آمده که در برخی از کشورها از جمله آمریکا در طول چند دهه به بالاترین حد خود رسیده است. این مسئله بانک‌های مرکزی را به افزایش نرخ‌های بهره وادار کرد تا باعث افزایش رشد اقتصادی شود. بانک مرکزی آمریکا به نوبه خود نرخ‌های بهره را از صفر به محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد برای اولین بار در ۳۰ سال اخیر رساند.هرچند نرخ‌های بهره بالاتر نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران و اقتصاددان‌ها ایجاد کرده که ممکن است باعث کاهش رشد اقتصادی و حتی رکود بیشتر شود.
اعتصاب و هرج و مرج در فرودگاه‌های اروپا
در اروپا نیز بحران اقتصادی همراه شده است با آغاز فصل تعطیلات و شروع اعتصاب در صنعت هوانوردی قاره سبز. آغاز فصل تعطیلات و افزایش تقاضاها برای سفرهای پروازی، فرودگاه‌ها در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، اسپانیا و فرانسه را تحت فشار قرار داده و اعتصاب‌هایی هم شکل گرفته که منجر به هرج و مرج بیشتر شده است.
به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ»، روز جمعه همزمان با آغاز فصل تعطیلات، اعتصاب‌های هشداردهنده‌ای در فرودگاه «شارل دوگل» پاریس برگزار شد. تظاهرات کارکنان بخش زمینی این فرودگاه به طور موقت، مانع دسترسی به برخی پایانه‌ها شد.هزاران مسافر نیز سردر گم شدند. طبق اعلام این فرودگاه، 17 درصد از پروازهای برنامه‌ریزی شده بین ساعت 7 صبح تا 14 بعد از ظهر جمعه لغو شده است. در کل روز هم 10 درصد از پرواز‌ها لغو شد. انتظار می‌رود اعتراضات بیشتری در آخر هفته برگزار شود.
بر اساس این گزارش برای کارگران از جمله مسئله افزایش دستمزد و بهبود شرایط کار مطرح است. آنها به این مسئله اعتراض دارند که علی‌رغم افزایش ترافیک، کارکنان بر این اساس افزایش دستمزد نداشته‌اند.«نیکلاس پریرا»، از مسئولین اتحادیه سراسری کارکنان فرانسه می‌گوید: «در 95 درصد موارد، فرودگاه‌ها تقریباً در سطح قبل از کرونا هستند. تنها به این دلیل است که ما اکنون 2 هزار کارمند کمتر از جمله در فرودگاه روسی داریم و شرایط کار به طرز چشمگیری بدتر شده است.»
وضعیت برای کارکنان خطوط هوایی ارزان قیمت در اسپانیا نیز بسیار جدی است. آنها حقوقی برابر با همکاران اروپایی خود می‌خواهند. «پیر لوئیجی کوپلو»، از اتحادیه
« یو اس او» اسپانیا در این باره گفت: ما خواهان آن هستیم که حقوق ما مطابق یا حداقل به حقوق همکارانمان در اروپا، به ویژه در فرانسه، ایتالیا و آلمان نزدیک شود.در آلمان نیز وضعیت مشابهی گزارش شده است. همزمانی بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و خروج کشورهای اروپایی از وضعیت کرونایی باعث شده که فرودگاه‌های بسیاری کشورهای اروپایی از جمله آلمان نتوانند خود را با تقاضاها تطبیق دهند.آلمان اخیرا برای حل این بحران وارد کردن کارگران و خدمه پروازی خارجی را در دستور کار قرار داده است.
طرح اضطراری اروپا برای مقابله با بحران انرژی
از سوی دیگر رئیس‌کمیسیون اروپا از آماده‌‌سازی طرح اضطراری با هدف مقابله با بحران انرژی در اروپا تا اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیرماه) خبر داده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «اورسولا فون در لاین» رئیس‌کمیسیون اروپا تصریح کرد:« قیمت انرژی بالاست و مردم حق دارند که از ما انتظار داشته باشند در این خصوص اقدامی انجام دهیم.»وی افزود: رهبران اروپا در حال کار بر روی طرحی درباره بحران انرژی هستند که در اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیرماه) اعلام خواهد شد. «فن در لاین» که در نشست خبری مشترک با «پتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک سخن می‌گفت با بیان اینکه سازمان متبوعش در حال کار بر روی یک طرح اضطراری با هدف مقابله با کمبود احتمالی گاز در صورت تصمیم روسیه مبنی بر تعلیق صادرات منابع انرژی به اروپا است، گفت: «ما به یک برنامه خوب و مشترک نیاز داریم که انرژی یا گاز در مناطق مورد نیاز جریان داشته باشد.»
احتمال گسترش جنگ به اروپا
جدای از تاثیرات شدید اقتصادی جنگ اوکراین بر امنیت انرژی اروپا برخی از مقامات کشورهای اروپایی از احتمال کشیده شدن جنگ به اروپا نیز خبر داده‌اند. در همین رابطه وزیر خارجه فنلاند شامگاه جمعه در مصاحبه‌ای هشدار داد احتمال گسترده شدن جنگ به اروپا وجود دارد. به گزارش فارس، «پکا‌هاویستو» وزیر خارجه فنلاند که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، گفت: «احتمال گسترده شدن جنگ به اروپا وجود دارد به همین دلیل حمایت از اوکراین بسیار مهم است»وزیر خارجه فنلاند اضافه کرد: «ساختار امنیتی در اروپا به دلیل جنگ در اوکراین فروپاشیده است»«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو  نیز چهارشنبه گذشته در سخنرانی در نشست سران ناتو در شهر مادرید گفته بود که این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است.
پاسخ روسیه به اوکراین
خبر دیگر درباره جنگ اوکراین این که معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که حذف مسکو از شورای امنیت سازمان ملل تنها در صورتی ممکن است که این سازمان منحل و مجددا تأسیس شود. به گزارش ایسنا، به نقل از تاس، «دیمیتری پولیانسکی»، به شبکه «سولوویو لایو» در یوتیوپ گفت: همچنان تلاش‌ها برای استفاده از نوعی مبنای قانونی غلط وجود دارد اما طبیعتا همه مردم عادی می‌دانند که چنین سناریویی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که سازمان ملل منحل و دوباره تشکیل شود.وی افزود: ماموریت کیف تلاش برای بی‌ثبات کردن اعضای شورای امنیت است که از موضوع اوکراین خسته شده‌اند، چهار ماه گذشته است و روسیه همچنان حمله می‌کند، در شورای امنیت است و در جلسات آن شرکت می‌کند. لذا همه صحبت‌ها در مورد عضویت روسیه در شورای امنیت، چیزی جز تلاش برای بازی با احساسات نیست.زلنسکی پیشتر خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل شده بود.