kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
آیت‌الله رئیسی در دیدار پوتین:

تبادلات مالی ایران و روسیه باید مستقل از سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه مکانیزم‌های لازم برای تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید به طور مرتب تقویت شود، تصریح کرد: تبادلات مالی دو کشور باید در چارچوبی مستقل که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در آخرین بخش از برنامه‌های سفر به ترکمنستان در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: پس از سفر بنده به روسیه، سفرهای متقابل متعددی از سوی مقامات مربوطه به منظور پیگیری توافقات دو کشور صورت گرفته و روند اجرای این توافقات از سرعت مطلوبی برخوردار است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران تعاملات و مناسبات خود با روسیه را در چارچوب یک روابط راهبردی دنبال می‌کند، افزود: روابط دو کشور در عرصه تبادلات تجاری و نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی در سطح بالایی جریان دارد، اما با توجه به زمینه‌های موجود در دو کشور، این مناسبات همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش دارند.
رئیسی بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.
رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه مکانیزم‌های لازم برای تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید به طور مرتب تقویت شود، تصریح کرد: تبادلات مالی دو کشور باید در چارچوبی مستقل که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به واسطه برگزاری ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر فرصت دیدار مجدد با آیت‌الله رئیسی برای او فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته که این مسیر باید ادامه یابد.
پوتین همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های انرژی از جمله سوآپ استقبال کرد.
رئیس جمهور روسیه از آیت‌الله رئیسی درخواست کرد که سلام‌های گرم وی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برساند.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز چهارشنبه (8 تیر) در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت «سردار محمد بردی‌اف» رئیس جمهور به ترکمنستان سفر کرد .آیت‌الله رئیسی علاوه بر حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و دیدار با همتای ترکمنستانی خود، با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه دیدار کرد.
خزر؛ خط مبدأ همکاری‌های جدید همسایگان
ششمین نشست کشورهای حاشیه خزر در حالی پایان یافت که تأکید آیت‌الله رئیسی برای دستیابی به سازوکاری که بتواند شرایط خاص ایران را در سواحل لحاظ کرده و به صورت منطقی درباره خط مبدأ، بسترهای دریا و دیگر موضوعات حقوقی تصمیم گیری کند، سبب شد که در بیانیه پایانی این محورها مورد تأکید رؤسای جمهور قرار گیرد. بر اساس این بیانیه وظیفه اولویت‌دار روند مذاکرات خزر، توافق هرچه‌سریع‌تر پیش‌نویس موافقت‌نامه روش تعیین خطوط مبدا مستقیم در دریای خزر در قالب پنج جانبه می‌باشد.
رؤسای جمهور در بیانیه پایانی همچین از فرآیند شکل‌گیری مبانی حقوقی همکاری کشورهای حاشیه خزر ابراز رضایت و ضرورت ادامه فعالیت در این مسیر را خاطر نشان کردند. آنها همچنین بر اهمیت تسریع فرایند توافق پیش‌نویس اسناد پنج جانبه در حال تدوین فعلی در جهت توسعه مبانی حقوقی همکاری در خزر و همچنین ادامه رایزنی‌ها در خصوص بررسی مسائل مرتبط با اجرای موافقت‌نامه‌های امضا شده قبلی اشاره کردند. رؤسای جمهور خاطرنشان کردند که دریای خزر دریای صلح، توافق، حُسن همجواری و همکاری ثمربخش بین‌المللی است و بر اهمیت تعامل در زمینه نظامی در دریای خزر اشاره شد.
سیاست توسعه روابط با همسایگان جواب داده
و آن را دنبال می‌کنیم
رئیس جمهور پس از سفر به ترکمنستان و شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در ترکمنستان درباره دستاوردهای این سفر گفت: توسعه روابط با همسایگان از سیاست‌های دولت است و این سیاستی را که جواب داده دنبال خواهیم کرد. ظرفیت بسیاری در همسایگان ما وجود دارد آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و کار با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از کالاهای ایرانی را به کالای برخی دیگر از کشورها ترجیح می‌دهند.
رئیسی افزود: در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران علاوه بر تفاهم نامه هایی که در سطح ملی منعقد شد، قراردادهایی هم با استان‌های همجوار بوسیله استاندار گلستان، استاندار خراسان رضوی، استاندار خراسان شمالی با استان‌های این کشور بسته شد. فعال شدن بازارچه‌های مرزی و صادراتی در استان‌های دو کشور می‌تواند مورد استقبال باشد.
رئیس جمهور گفت: کار با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مورد استقبال مردم ترکمنستان باشد. این سفرها نشان می‌دهد که این سیاست افزایش تعامل با همسایگان سیاستی است که کاملا موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود. ما آثار آن را کاملاً در منطقه مشاهده می‌کنیم.
رئیسی افزود: من به همکارانم در دولت تاکید می‌کنم که همه دستگاهها و وزرا باید تلاش کنند که بتوانیم سهم ایران اسلامی را در اقتصاد منطقه افزایش دهیم؛ الان این سهم را نداریم سهم ما بیشتر است. این سفرها این تفاهم‌نامه‌ها و اجرای این تفاهم‌نامه‌ها حتما می‌تواند کمک کند که آن سهم بایسته را در جمهوری اسلامی ایران ان‌شاءالله داشته باشیم.
توافق پایدار مستلزم لغو تحریم‌ها
با ضمانت‌های لازم و کنارگذاشتن بی قید و شرط ادعاهای بی‌پایه و اساس است
آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان همچنین روز پنجشنبه در پاسخ به تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با اشاره به گزارش‌های متعدد و رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف بوده و هیچ‌گاه از مسیر قانونی منحرف نشده است، تصریح کرد: طرح مکرر اتهامات و ادعاهای تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران در حین گفت‌وگوها، بیانگر هدف گذاری سیاسی آنها از فرایند مذاکرات است.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های یکجانبه را ظالمانه، غیرقانونی و ناحق می‌داند و در دفاع از حقوق خود مصمم است، گفت: همه تلاش‌ها باید در مسیر برداشتن کامل تحریم‌ها با ضمانت‌های لازم در این زمینه پیگیری شود.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: توافق پایدار مستلزم لغو تحریم ها و کنارگذاشتن بی‌قید و شرط ادعاهای بی اساس و پایه است.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو رئیسی با اشاره به میزبانی قطر در مسابقات جام جهانی فوتبال آمادگی کشورمان را برای کمک به برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم ورزشی، به ویژه همکاری‌های فرهنگی، در کنار حمایت های اقتصادی، با هدف تاثیرگذاری سازنده اعلام کرد.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این گفتگوی تلفنی با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از این کشور گفت: دوحه از مواضع تهران در مسیر احقاق حقوق خود و پیشبرد گفتگوها و به ویژه تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه حمایت می‌کند و ابتکارهای متنوع ایران برای بهتر برگزار شدن جام جهانی قطر استقبال می‌کند.