kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
زاکانی:

۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه مترو تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو راه‌اندازی خواهد شد، گفت: با پیگیری مشارکت سرمایه‌گذاران و استفاده از مجموعه امکانات شهر، راه ۲۰ ساله‌ای که در سند حمل‌ونقل تهران برای مترو دیده شده بود را در ۵ سال با تکمیل ۱۱ خط و ۳۲۵ ایستگاه به سرانجام برسانیم، اگر از هوای ناپاک و ترافیک گله می‌کنیم، راه‌حل این مشکل، سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل عمومی است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه پایتخت بیان داشت: کلانشهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر غرب آسیا که 9.8 میلیون نفر در شب و در روز بالغ بر 13 میلیون نفر در آن سکنی دارند، از هر جهت اثراتش فراتر از جغرافیا و ورای مرزهای جغرافیایی قابل رصد است.
به گزارش فارس، وی گفت: ‌به تعبیر رهبری این کلانشهرخودش کشور است و دقت در نیازها و شرایط آن و خدمت به مردم تهران و ساختن الگوی درست امکانی را برای ما فراهم می‌کند که گام‌های رسیدن به اهداف انقلاب را یکی پس از دیگری برداریم.
بازگرداندن 23 هزار میلیارد تومان
از امکانات شهرداری تهران طی 10 ماه اخیر
زاکانی ابراز داشت: پس از ۱۰ ماه بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان امکانات متعلق به شهرداری که در محاکم علیه ما بود، با دفاع درست از دست شهرداری خارج نشد و این کار در کنار برگرداندن بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان دیگر از اموال شهرداری باعث شد مجموعا حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به آن بازگردانده شود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: با تجمیع 1200 شماره حساب موجود در شهرداری که فساد می‌آفرید، مبارزه با فساد را آغاز کردیم. وی گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در تهران در حوزه مسکن است، جایی که ۵۱ درصد مردم مسکن استیجاری دارند. یک فرد حقوق بگیر ۶۵ درصد حقوق خود را برای اجاره یک خانه ۷۵ متری هزینه می‌کند و ۶۶ سال طول می‌کشد تا این فرد صاحب خانه شود، بنابراین وارد بررسی موضوع شدیم و قرارگاهی را تحت عنوان قرارگاه مسکن ایجاد کردیم.
رونمایی از ۳۹۰ هزار میلیارد تومان
پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری تهران در هفته پیش‌رو
زاکانی یادآور شد: در هفته پیش‌رو ۳۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری را در معرض دید خواهیم گذاشت و همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و سایر بخش‌ها برای مشارکت در جهت ساخت تهران را طلب خواهیم کرد.
تعیین یک تا دو طبقه تشویقی در بافت فرسوده
شهردار تهران با اعلام این خبر که از دولت برای برنامه‌های کوتاه‌مدت در بخش مسکن کمک گرفتیم و بحث مشوق‌ها آخر هفته ابلاغ شد، بیان داشت: بر اساس آن در بافت فرسوده یک تا دو طبقه تشویقی داده می‌شود، در واقع با این کار، افقی را برای ایمنی و ساخت‌وساز در کمیسیون ماده پنج تصویب و ابلاغ کردیم.
کاهش زمان صدور پروانه ساختمان
از ۳۷۰ روز به ۶۰ روز
وی گفت: همچنین در بحث کاهش زمان صدور پروانه ساختمان از ۳۷۰ روز به ۶۰ روز نیز توفیق داشتیم که این کار در چند منطقه انجام شود.
خانه‌های استیجاری با مالکیت شهرداری
در اختیار شهروندان قرار گیرد
زاکانی از کمک به ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در ۲۲ منطقه هدف‌گذاری شده خبر داد و گفت که امسال بخشی از آنها شروع شده و بخش‌هایی نیز در حال قرارداد است، شهرداری به عنوان یک رکن اساسی باید در حوزه استیجاری به کمک مردم بیاید و خانه‌های استیجاری را با مالکیت شهرداری در اختیار شهروندان قرار دهد.
شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل اساس کارمان را بر انسان محوری و توسعه پیاده راه‌ها و توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کوتاه‌مدت قرار دادیم، اظهار داشت: امسال تلاش می‌کنیم ۲۲۵۰ اتوبوسی را که در ابتدای این دوره تحویل گرفتیم، با اضافه کردن ۳۳۵۰ اتوبوس دیگر به افزایش ۱۵۰ درصدی از طریق نو‌سازی و باز‌سازی تا پایان امسال برسانیم.
به گفته وی در حوزه مترو نیز تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو راه‌اندازی خواهد شد و با پیگیری مشارکت سرمایه‌گذاران و استفاده از مجموعه امکانات شهر، راه ۲۰ ساله‌ای که در سند حمل‌ونقل تهران برای مترو دیده شده بود را در ۵ سال با تکمیل ۱۱ خط و ۳۲۵ ایستگاه به سرانجام برسانیم، اگر از هوای ناپاک و ترافیک گله می‌کنیم، راه‌حل این مشکل، سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل عمومی است.
۱/۵ درصد بار ترافیکی تهران کاهش می‌یابد
زاکانی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساختی، امسال ساخت ۳ بزرگراه و یک مجموعه آزادراه شروع خواهد شد، ابراز داشت: مجموعه یادگار امام(ره) و بعد از آن، بروجردی تا جاده ساوه در غرب تهران، تونل شهید متوسلیان که هفته پیش مجوز آن برای شروع از شورای ترافیک تهران صادر شده، از انتهای شهید صیاد تا آزادگان و آزاد راه شهید شوشتری از ادامه رستگار تا یاسینی که پروژه شهید شوشتری، ۵.۵ درصد از بار ترافیکی شرق تهران و ۱.۵ درصد از بار ترافیکی کل تهران را کاهش می‌دهد.
شهردار تهران یادآور شد: علاوه‌بر این، از اواخر سال گذشته، اصلاح هندسی ۹۸ تقاطع بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم که طی سه سال ۷۸۰ کیلومتر راه درون شهری را برای مردم نزدیک‌تر کنیم.
1250 هکتار فضای سبز را پیرامون شهر افزایش دادیم
وی با بیان اینکه سال گذشته ظرف سه ماه ۱۲۵۰ هکتار در ۱۰ نقطه پیرامون شهر فضای سبز را افزایش دادیم، گفت: امسال توسعه ۱۵۰۰ هکتار را در دستور کار قرار دادیم و علاوه‌بر آن پارک‌های موضوعی و موضعی و کلان‌پارک‌ها را نیز توسعه می‌دهیم.
زاکانی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف کارهای بزرگی شروع شده، خاطرنشان کرد: در بحث مفاسد اجتماعی طرح ۶ ماهه جمع‌آوری معتادان متجاهر را با همکاری نهادهای مختلف شروع کردیم و در ۶ ماهه دوم پرونده این موضوع بسته می‌شود، بعد از آن به سراغ حل مشکل کودکان کار و متکدیان خواهیم رفت، همچنین در بخش‌هایی مانند پسماند و توسعه خدمات در میادین میوه و تره‌بار اقداماتی صورت گرفته است، تعداد میادین میوه و تره‌بار در ابتدا ۲۶۰ میدان بود که سال گذشته به ۳۰۰ مورد رسیده و امسال به ۴۰۰ و سال آینده به ۵۰۰ میدان خواهیم رسید. علاوه‌بر این، توسعه فروشگاه‌های شهروند در محلات را نیز دنبال می‌کنیم، ضمن اینکه در کنار این خدمات، موضوع گردشگری و معیشت مردم نیز در دستور کار است.