kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
سخنگوی انجمن صنایع لبنی مطرح کرد

راهکار افزایش سرانه مصرف لبنیات

 

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت:‌ می‌توان با اختصاص کالابرگ الکترونیکی لبنی مصرف لبنیات را افزایش داد.
محمدرضا بنی‌طبا گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مصرف لبنیات پس از اجرای یارانه‌های هوشمند، کاهش یافته است، گفت: البته هنوز شاید برای قضاوت زود باشد اما فکر می‌کردیم حدود ۳۰ درصد کاهش تقاضا باشد اما در عمل کمتر از این عدد اتفاق افتاد و کمتر از ۲۰ درصد مصرف لبنیات پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها کاهش یافته است.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، چهار قلم محصول لبنی طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار افزایش یافت و به نسبت تقاضا هم کمتر شده است.
بنی‌طبا در پاسخ به اینکه چه راهکار و پیشنهادی برای افزایش سرانه مصرف دارید، گفت: تنها راه‌حل برای حفظ سرانه مصرف خانوارهای محروم، کماکان انتقال منابع آزاد شده از حذف ارز ۴۲۰۰ به مصرف‌کننده‌های دهک‌های محروم است.
وی افزود: یک راهکار این است که دولت کالابرگ الکترونیکی برای خرید اعتباری محصولات لبنی به مردم بدهد که باعث می‌شود مردم ماهانه لبنیات کافی در سبد خریدهای خود داشته باشند. به ازای میزان مصرف لبنی هر نفر در ماه، دولت از محل یارانه 300 یا 400 هزار تومانی که ماهانه به مردم می‌دهد، کالابرگ لبنی بدهد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی پیشنهاد داد: از آنجایی که چهار قلم محصول لبنی که دولت قیمت‌گذاری کرده، از طرف خرده‌فروش‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل حاشیه سود کمتر، سفارش کمتری دارد اما صنایع آماده تولید این چهار قلم به هر میزان که سفارش باشد هستند.
بنی‌طبا افزود: از سال پیش از دولت خواسته بودیم، تفاهم‌نامه‌ای بین صنایع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای سفارش دادن و تحویل گرفتن چهار قلم مشمول قیمت‌گذاری صورت بپذیرد تا این چهار قلم به وفور در فروشگاه‌ها عرضه شود.
وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که خطوط تولید بر اساس میزان سفارشی که از بازار دریافت می‌کنند، دست به تولید می‌زنند و ویزیتورها نمی‌توانند کالایی که فروشگاه سفارش نداده را به زور به آنها تحویل دهند. تسهیل این کار باید توسط وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان حمایت انجام شود. صنایع به هر میزان که فروشگاه‌ها سفارش بدهند، تامین کالا خواهند داشت و هیچ مشکلی از نظر تامین نیست.
گفتنی است، دولت بهتر است در ازای حذف ارز ترجیحی شکر و روغن که مصرف بالای آن سلامتی مردم را به خطر ‌انداخته و بیماری‌های دیابت و قلبی- عروقی را افزایش داده، با سیاست‌های یارانه‌ای، قیمتی و فرهنگی و تبلیغی، مصرف لبنیات و میوه و سبزیجات را افزایش دهد؛ البته به شرطی که قیمت‌ها با توان اقشار ضعیف و متوسط متناسب باشد و نظارت یا حتی دخالت صورت بگیرد.