kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
گزارش کیهان از تداوم یک معضل دردناک

کودک 4 ساله، قربانی جدید حمله سگ‌های ولگرد شد

سگ‌های ولگرد که در ماه‌های اخیر به طور چشمگیری به جان کودکان و افراد بی‌دفاع افتاده و باعث مرگ برخی از آنها شده بودند، این بار هم باعث جان باختن یک کودک 4 ساله در قم شدند.
 
 
 
 
روز گذشته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم خبری دردناک از حمله سگ‌های ولگرد به یک کودک در منطقه دامشهر منتشر کرد.
رئیس‌بیمارستان شهدای قم در این باره گفت: ساعت 13 روز سه‌شنبه اورژانس 115 یک کودک بدحال را که در منطقه دامشهر قم مورد حمله گروهی از سگ‌ها قرار گرفته بود به این بیمارستان آوردند. به‌محض ورود کودک، سریعاً اقدامات اولیه انجام شد و این کودک در حال احیا و سی‌پی‌آر بود و عملیات اینتوبه‌گذاری برای کودک نیز انجام شد.
محمد جلالی با بیان اینکه کودک به‌سرعت به اتاق عمل منتقل شده است، افزود: جراحان و متخصصان اقدامات لازم را برای کودک در اتاق عمل انجام دادند و اقدامات لازم به منظور تراکوستومی در دستور کار قرار گرفت. شدت جراحات و جای دندان‌های سگ به‌روی گردن و همچنین سر کودک کاملاً مشهود بود، به‌گونه‌ای که بخشی از قسمت‌های تنفسی کودک پاره شده بود. اقدامات درمانی و مراقبتی برای این کودک تا ساعت 23 شب ادامه یافت، اما به‌دلیل جراحات واردشده بیش از‌اندازه، متأسفانه کودک جان خود را از دست داد.
 سابقه تلخ حمله سگ‌ها در ماه‌های گذشته
به گزارش کیهان، حادثه دردناک جان باختن و جراحت ناشی از حمله سگ‌های ولگرد ماجرای تازه‌ای نیست، اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز در مشکین‌دشت کرج کودکی 3 ساله جلوی چشمان مادرش مورد حمله وحشیانه سگ‌های ولگرد قرار گرفت و تا یک قدمی مرگ پیش رفت، در هفتم دی‌ماه سال گذشته نیز پسری 4.5 ساله به نام یاسین در بیرجند مورد تهاجم سگ‌ها قرار گرفت و متاسفانه در این حادثه گلویش بر اثر گازگرفتگی پاره شد، این حوادث که عامل آنها سگ‌های بدون صاحب و ولگرد هستند، نه تنها برای کودکان مظلوم و بی‌دفاع که برای بزرگسالان هم خطرآفرین بودند، کمااینکه در 11 بهمن 1400 یک خانم که استاد دانشگاه آزاد خوزستان بود پس از خروج از دانشگاه به واسطه حمله‌ورشدن سگ‌ها پا به فرار می‌گذارد اما در همین حال تصادف کرده و پس از مدتی در کُما بودن، جان خود را از دست می‌دهد.
در همین راستا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس در تذکری شفاهی گفت: سگ‌گردانی مردم را اذیت می‌کند، قوه قضائیه و دستگاه‌های ذی‌ربط به حقوق عامه ورود جدی داشته و برخورد کنند.
 افزایش 2 میلیونی سگ‌های ولگرد 
و خطرات ناشی از آن
گفته می‌شود هم‌اکنون آمار سگ‌های ولگرد در کشورمان از دو میلیون قلاده هم فراتر رفته است و باید پذیرفت که شنیدن مداوم اخبار دردناک حمله سگ‌های ولگرد نباید هم غیرطبیعی باشد. 
در کنار اخبار ناراحت‌کننده جان‌باختن و جراحت‌های شدید ناشی از حمله سگ‌ها، آمار ‌هاری و سگ‌گزیدگی نیز در سال‌های اخیر بالا رفته است. در همین راستا دکتر بهزاد امیری رئیس‌گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در وزارت بهداشت دهم خردادماه سال جاری در گفت‌وگو با کیهان گفته بود: سال گذشته 260 هزار و 471 مورد حیوان‌گزیدگی داشتیم که از این تعداد 198 هزار و 745 مورد مربوط به سگ‌گزیدگی بوده است. این موارد از بسیار خفیف تا شدید متغیر هستند و شامل خراش‌های جزئی تا پارگی عضو می‌شوند. با این حال تعداد موارد ثبت شده بیشتر شامل موارد خفیف می‌شود. در مورد‌ هاری هم در سال گذشته 16 مورد ابتلای انسانی به این بیماری را داشتیم که عمدتاً در نتیجه گزش سگ‌های ‌هار بوده است.
این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، کنترل ‌هاری سالانه دو هزار میلیارد تومان خرج روی دست کشور می‌گذارد. ضمن اینکه در صورت رسیدگی نکردن به موقع باعث مرگ می‌شود.
در کنار فرهنگ‌سازی پرهیز از غذا دادن به سگ‌های ولگرد که آثار مخرب محیط‌زیستی دارد و در افزایش و زاد و ولد و ماندگاری سگ‌های ولگرد کمک می‌کند.  از طرفی، ترویج فرهنگ غلط نگهداری از سگ در بین برخی خانواده‌ها و رها کردن این حیوان بعد از رسیدن به این واقعیت که نگهداری سگ در خانه سخت و نادرست است خود باعث افزایش سگ‌های ولگرد می‌شود.
لازم است سازمان محیط‌زیست، مدیریت شهری و سایر نهادهای ذی‌ربط که شاهد خسارت‌های تعلل و انفعال در این زمینه هستند جدی‌تر از همیشه اقدامات لازم برای جمع‌آوری این حیوانات خطرناک و ایمن‌‌سازی جامعه از این حیث را در پیش بگیرند.