kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
جایگاه رسانه‌ای ایران در آمریکای لاتین از نگاه رئیس‌جمهور ونزوئلا 

من دنبال‌کننده شما هستم!

 
شبکه تله‌سور که متعلق به چند کشور آمریکای لاتین با محوریت ونزوئلا است و تلویزیون هیسپان تی‌وی از ایران در عرصه مبارزه با افزون‌طلبی و زیاده‌خواهی آمریکا توانسته‌اند هم‌افزایی خوبی داشته باشند. هر چند تاسیس شبکه تله‌سور آمریکای لاتین هم خود به این نکته بازمی‌گردد که آنها دانستند قدرت نرم یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت در عرصه بین‌الملل است و حتی برای دفاع از درون مرزها در برابر تهدیدهای فراملیتی غرب نیز باز همین تاثیر رسانه‌ها بسیار کاربردی است. 
اندیشه داشتن رسانه به مثابه قدرت نرم برای چپ‌گرایان آمریکای لاتین در شرایطی بود که آنها در محاصره انبوه رسانه‌های غربی بودند و دقیقا یک سال بعد از کودتای آمریکایی علیه هوگو چاوز در سال 2002 بود که شبکه تله‌سور متولد شد و برنامه‌هایش در 15 کشور منطقه لاتین قابل دریافت است. همین نکته که تله سور بیش از 53 سرویس کابلی برای انتشار برنامه‌هایش در اختیار دارد زمینه خوبی برای همکاری با هیسپان تی وی بود. آن هم در شرایطی که هیسپان تی وی و تله سور همزمان تحت سانسور آمریکا در سامانه‌های کابلی و فضای مجازی غرب قرار داشته است. 
البته ظرفیت همکاری بین هیسپان تی‌وی و تله‌سور به مراتب بیشتر از حد امروزی است و می‌تواند گسترش یابد. مزیت هیسپان تی‌وی برای نیروهای ضد امپریالیست در آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا این است که می‌توانند به عامه مردم آگاهی دهند که قدرت آمریکا توسط نیروهای انقلابی دیگری هم در آن سوی کره زمین به چالش کشیده می‌شود و آنها تنها نیستند. علاوه‌بر اینکه از طریق این تلویزیون می‌توانند به اخبار دست اول و درست از منطقه راهبردی غرب آسیا دست یابند. منطقه‌ای که تحولاتش به دلایل گوناگون بر سراسر جهان تاثیرگذار است. 
علاوه‌براینکه با افزایش رسانه‌های حقیقت‌گرا تا حدی از انحصار رسانه‌ای آمریکا و اروپا کاسته می‌شود. همچنین داشتن پشتوانه قدرت نرم هم برای مردم آمریکای لاتین سودمند است هم می‌تواند برای ایران به افزایش دوستان برون‌مرزی منجر شود. آن هم در شرایطی که ایران‌هراسی به شدت توسط غرب دنبال می‌شود تا ایران منزوی گردد و اجماع جهانی علیه کشورمان امکان‌پذیر باشد. 
نظر رئیس‌جمهور چیست؟
نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌وگو با هیسپان تی وی درباره مقوله آزادی بیان و تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه شبکه‌های منتقد مانند هیسپان تی‌وی تاکید کرد: «امپریالیسم که با حرف زدن ما مخالف است نمی‌تواند به این روال ادامه دهد. در این دوران گذار، فناوری رسانه‌های اجتماعی یکی از نقش‌آفرین‌ترین عناصر است و مرتب در حال رشد است. اگر کانال شما را مسدود کنند، کانال تازه‌ای از سوی مردم گشوده می‌شود. من فالووِر هیسپان تی‌وی هستم و می‌دانم در این سال‌های اخیر مرتب شما را بلاک می‌کنند. اما، امروز شما از هر زمان دیگر قوی‌تر هستید. شما از سلاح تحریم و افترا قوی‌تر هستید.» 
البته این فقط قدرت نرم نیست بلکه در همین مصاحبه رئیس‌جمهور ونزوئلا از خرید پهپاد، قایق و نفتکش ساخت ایران برای کشورش به عنوان قدرت سخت یاد کرد.
نکته مهم این است که مقاومت ونزوئلا دربرابر استکبار آمریکا به الگویی در آمریکای لاتین تبدیل شده است و این جدای از همراستایی و همگرایی کاراکاس با دولت‌های کوبا، نیکاراگوئه و بولیوی است. به بیان دیگر هیسپان تی‌وی یک ویترین برای نمایاندن گسترش همکاری میان ایران و آمریکای لاتین تبدیل شده است که می‌تواند در رسانه‌های آن منطقه تسری یابد. دقیقا به همین دلیل است که آمریکا و انگلیس تلاش می‌کند در مسیر کنشگری این رسانه ‌ایرانی مانع‌تراشی کند. 
همین همکاری محدود دو کشور تحریم شده توسط آمریکا می‌تواند گسترش مناسبات کشورهای مستقل جهان را بدون نیاز به ابزارهای آمریکایی مانند دلار و سوئیفت زمینه‌سازی کند تا اقتصادی آزاد در جهان مستقر شود که به راحتی امکان تحریم کشورها برای ابرقدرت‌ها میسر نباشد.