kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

آثار تورمی فعلی در فاصله زمانی کوتاهی از بین خواهد رفت / تلاش دولت کنترل قیمت‌ها در بازار است

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم با بیان اینکه «آثار تورمی فعلی در فاصله زمانی کوتاهی از بین خواهد رفت» تأکید کرد: تلاش دولت کنترل قیمت‌ها در بازار است.


«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور شب گذشته در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم با بیان اینکه «در ابتدای دولت مقدمات و زمینه‌ها برای اصلاحات اقتصادی فراهم نبود» گفت: پس از هفت ماه اصلاحات اقتصادی را آغاز کردیم.
رئیسی با اشاره به این که ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار داده نشده بود، اظهار داشت: از ارز ترجیحی برای سفره مردم استفاده نمی‌شد بخشی از این ارز در رانت، فساد و دلالی‌ها صرف می‌شد.
ادامه تخصیص ارز ترجیحی
موجب افزایش فاصله طبقاتی بود
ارز ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم قرار نمی‌گرفت
وی خاطرنشان کرد: ادامه تخصیص ارز ترجیحی موجب افزایش فاصله طبقاتی بود، قیمت کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش ‌یافته بود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: قاچاق کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه به‌گونه‌ای بود که بازارهای این کشورها از کالاهای قاچاق ایران تأمین می‌شد.
رئیسی با تأکید بر این که ما در ابتدا زمینه را برای هدفمندی واقعی یارانه‌ها مناسب نمی‌دیدیم، تصریح کرد: در کشور شرایطی بود که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده اشتباه می‌شد و در سفره مردم قرار نمی‌گرفت.
جنگ اوکراین امنیت غذایی را
تحت‌الشعاع قرار داده است
وی با بیان این که ارز و نقدینگی کشور باید به طرف تولید برود، ادامه داد: حتی کالاهایی که به آنها ارز ترجیحی اختصاص داده شده بود، قیمتشان رشد می‌کرد و معلوم بود تخصیص ارز ترجیحی تأثیری نداشته است.
رئیس‌جمهور گفت: در خرداد و تیر ۱۴۰۰ اعلام شد که ما ۶۵ درصد افزایش قیمت کالاهای اساسی را داشتیم. این مربوط به قبل از جنگ اوکراین است که وضعیت جهانی شرایط خاصی را ایجاد کرده و امنیت غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.
رئیسی افزود: قاچاق کالا باعث می‌شد بازار کشورهای همسایه پر از کالاهای ایرانی باشد.
برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم
وی با بیان این که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اظهار داشت: ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم؛ مثلاً از بانک مرکزی استقراض نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در سه‌ماهه آخر 1400 تورم سیر نزولی پیدا کرد چون دولت منابع و مصارفش را کنترل کرد در سه‌ماهه آخر سال 1400 دولت موفق شد که بازار را ثبات ببخشد.
آنچه از تورم
به خاطر اصلاح نظام یارانه ایجاد می‌شود مقطعی و کوتاه‌مدت است
وی تأکید کرد: با اجرای قانون و اصلاح اقتصادی شرایط جدیدی ایجاد شد آنچه از تورم به خاطر اصلاح نظام یارانه ایجاد می‌شود، مقطعی و کوتاه‌مدت است.
رئیس‌جمهور با بیان این که دولت گرفتار آثار استقراض دولت قبل از بانک مرکزی است، تصریح کرد: اما تورمی که به‌واسطه رشد نقدینگی ایجاد می‌شود بلندمدت است تورم فعلی در کوتاه‌مدت رفع می‌شود.
تلاش ما کنترل قیمت‌ها در بازار است
رئیسی ادامه داد: ما کشور را در شرایطی تحویل گرفتیم که تورم ماهانه ۶۰ درصدی و کسری بودجه داشتیم و مواجه با رشد نقدینگی هم بودیم که اگر ادامه می‌یافت، شرایط اقتصادی دشوارتر می‌شد.
وی با اشاره به این که اصلاح اقتصادی را با دو شرط اقناع عمومی و اجماع صاحب‌نظران آغاز کردیم، گفت: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد و اگر یک سال زودتر این انفاق می‌افتاد، هزینه کمتری برای کشور داشت.
رئیس‌جمهور افزود: گر اتحادیه‌ها یا اصناف قصد افزایش قیمت کالاها را داشته باشند باید دلیل گرانی کالاها برای مردم روشن تبیین شود.
مهار کرونا
مرهون ایثار و تلاش بی‌وقفه کادر درمان است
رئیسی همچنین صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از شیوع ویروس کووید۱۹، از تلاش‌ها و زحمات کادر درمان در طول دو سال اخیر قدردانی کرد و اقدامات آنها در صیانت از جان مردم را امیدآفرین خواند.
رئیس‌جمهور گفت: اگر امروز شاهد وضعیت متفاوتی به لحاظ شیوع کرونا در کشورمان نسبت به برخی کشورهای دیگر جهان هستیم و در دل مردم از بابت بازگشایی کسب و کارها و مراکز آموزشی امید به وجود آمده، این از لطف خداوند و ثمره ایثار و تلاش بی‌وقفه پزشکان و ‌پرستاران و کادر درمان است.
وی تسریع در پرداخت حقوق و مطالبات بیمارستان‌ها و کادر درمان را جلوه عملی قدردانی از پزشکان و ‌پرستاران زحمتکش کشور دانست و از وزیر بهداشت خواست این موضوع را با جدیت پیگیری کند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیر نزولی کاهش ابتلا و خسارات جانی ناشی از کرونا تاکید کرد: اینکه میزان ابتلا به بیماری کاهش یافته و در برخی روزها به لطف خدا حتی یک مورد فوتی هم نداشتیم، نباید سبب عادی‌انگاری نسبت به رعایت اصول بهداشتی شود.
رئیسی بر همین اساس از آحاد مردم خواست که در مراکز درمانی و بهداشتی و اماکن عمومی پرتردد و پر‌ازدحام و همچنین وسایل نقلیه، همچون گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا وضع موجود تثبیت شود.
وی استمرار اطلاع‌رسانی و آموزش درباره بیماری کرونا و هشدارهای لازم برای پیشگیری از آن را امری ضروری دانست و گفت: آموزش عمومی درباره یک بیماری مسری مثل کرونا، مسئله‌ای مقطعی و محدود به زمان و مکان خاصی نیست.
رئیس‌جمهور گفت: بحمدالله امروز شرایط نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده، اما رسانه ملی و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت همواره به مسئله آموزش و هشدار به موقع نسبت به شیوع بیماری اهتمام داشته باشند تا زمینه اوج‌گیری مجدد بیماری به وجود نیاید.
ایران از آتش‌بسی که
منجر به رفع واقعی محاصره ملت یمن شود حمایت می‌کند
آیت‌الله رئیسی همچنین ظهر دیروز شنبه در پاسخ به تماس تلفنی «مهدی المشاط» رئیس‌شورای‌عالی سیاسی یمن، با ستایش ایستادگی و مقاومت سلحشورانه مردم این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یمن، از آتش‌بسی که منجر به صلح کامل و رفع واقعی محاصره اقتصادی ظالمانه بر ضد این ملت شود، حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: ایران آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه و به ویژه واکسن کرونا برای مردم یمن است.
«مهدی المشاط» رئیس ‌شورای‌عالی سیاسی یمن نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی از ملت مظلوم یمن و رساندن صدای آنان به جهانیان قدردانی کرد و خواستار گسترش روزافزون مناسبات و همکاری‌ها با کشورمان شد.