kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
سندی دیگر بر پیروزی حزب‌الله

حزب‌الله لبنان نجیب میقاتی را برای پست نخست‌وزیری برگزید

 

لحظاتی پس از آغاز رایزنی‌های پارلمانی در لبنان برای تعیین نخست‌وزیر در این کشور، فراکسیون حزب‌الله نامزد مدنظر خود را «نجیب میقاتی» معرفی کرد. در نهایت میقاتی مأمور تشکیل کابینه لبنان شد، او وعده داده کشور را از ورطه فروپاشی نجات دهد.
حدود دو سه سالی است که حملات رسانه‌‎ای رسانه‌های عربی-سعودی منطقه و لبنان متمرکز بر تخریب چهره مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان است و کارزارهای مختلفی از طرف سفارت آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی در جریان است که هدف آنان زدن حزب‌الله است و پول‌های کلانی نیز برای این هدف خرج شده است. با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی لبنان این «بمباران تبلیغاتی دشمن» علیه حزب‌الله شدت فراوان گرفت تا مقدمات شکست این جنبش در انتخابات فراهم شود، اما زیر این بمباران تبلیغاتی شدید، ائتلاف مقاومت بیشترین آراء انتخابات را به خود اختصاص داد تا «پیروزی زیر بمباران دشمن» محقق شود. حالا در حالی که ناامنی و تشویش سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفته و هکرها امان اسرائیل را بریده‌اند خبر رسیده، لبنان به سمت و سوی آرامش و تشکیل دولت جدید می‌رود و حزب‌الله، نامزد خود را برای پست نخست‌وزیری معرفی کرده است.
شبکه «المنار»، ظهر پنجشنبه بود که، در خبری فوری گزارش داد فراکسیون «الوفاء للمقاومه» (وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان) «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر فعلی این کشور را برای تصدی منصب نخست‌وزیری در لبنان معرفی کرده است. «محمد رعد» به نمایندگی از طرف این فراکسیون اعلام کرد: «ما تصمیم گرفته‌ایم نخست‌وزیر میقاتی را برای ریاست دولت معرفی کنیم.»
«محمد رعد» به نمایندگی از طرف این فراکسیون گفت: «موضع ما سهل و ممتنع است. لبنان نیازمند دولتی است که امور و منافع آن را بتواند مدیریت کند. بحران‌ها مستلزم واقع‌نگری، فراهم کردن تمامی فرصت‌ها و مانع‌زدایی است تا دولتی برای مواجهه با ضرب‌الاجل‌ها و تحولات تشکیل شود.»
در نهایت، پس از پایان این رایزنی‌ها، نجیب میقاتی موفق شد مأمور تشکیل کابینه لبنان شود. به گزارش فارس، وی در جریان این رایزنی‌ها، ۵۴ رأی، «نواف سلام» ۲۵ رأی، «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان یک رأی و «روعهًْ الحلاب» هم یک رأی کسب کردند.
او روز پنجشنبه پس از اینکه مأمور تشکیل کابینه شد، تأکید کرد که فرصت برای نجات این کشور از فروپاشی همچنان وجود دارد. میقاتی گفت که می‌تواند لبنان را از بحرانها نجات دهد، ولی به شرط اینکه همه گروه‌ها، اختلافات خود را کنار بگذارند.
الاخبار: باز هم حزب‌الله پیروز شد
روزنامه لبنانی الاخبار در همین مورد با ارائه تحلیلی نوشت، نجیب میقاتی با 54 رأی مأمور تشکیل کابینه شد گرچه این تعداد کمترین رأی در میان نخست‌وزیران لبنان در دوره ریاست جمهوری میشل عون است اما نشان دهنده پیروزی حزب‌الله و همپیمانانش، برای معرفی گزینه خود به عنوان نخست‌وزیر جدید است. از سوی دیگر، این مسئله نشانه شکست نیروهای لبنانی (القواهًْ البنانيهًْ) به رهبری «سمیر جعجع»، نمایندگان تغییر، نمایندگان مستقل و احزاب مخالف در زمینه توافق بر سر یک نامزد واحد برای نخست‌وزیری و ناتوانی آنان از حل اختلافات داخلی و تحمیل معادله‌هایشان در لبنان است.
میقاتی کیست؟
اما نجیب میقاتی به عنوان یکی از سیاستمداران لبنانی، مسلمان و اهل سنت است که آذر سال ۱۳۳۴ هجری شمسی در شهر طرابلس لبنان متولد شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و دانشگاه‌هاروارد آمریکا گذراند. او همچنین تاجری ثروتمند است.
وی به صورت کلی، تجربه سه دوره نخست‌وزیری در لبنان را در کارنامه خود دارد. وی زندگی سیاسی خود را در سال ۱۹۸۸ به عنوان وزیر کار و حمل‌ونقل آغاز کرد و تا سال ۲۰۰۴ در این منصب باقی ماند. وی در سال ۲۰۰۰ هم برای نخستین بار به عنوان نماینده طرابلس انتخاب شده بود. وی نخستین تجریه نخست‌وزیری را در سال ۲۰۰۵ دارد و در دوره نخست‌وزیری او، انتخابات دموکراتیکی در این کشور برگزار شد. وی دو بار دیگر در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ به عنوان نماینده طرابلس انتخاب شد. دور اول نخست‌وزیری او از‌آوریل ۲۰۰۵ تا جولای همان سال بود که به عنوان نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور سکان را در دست داشت. دومین بار هم در سال ۲۰۱۱ به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد. میقاتی ۱۱ روز پس از استعفای سعد حریری در سال ۲۰۲۱، موفق شد مأمور تشکیل کابینه شود. پس از
نه ماه بن بست سیاسی، میقاتی توانست کابینه تشکیل دهد و برای سومین بار نخست‌وزیر لبنان شود.
نخست‌وزیر انتخاب شده باید هفتاد و هشتمین دولت در تاریخ لبنان و پنجمین دولت در دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» را تشکیل دهد. عون در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ (10 آبان 1395) به عنوان رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شد. تا کنون چهار دولت در دوره وی تشکیل شده که نخست‌وزیران آن سعد الحریری (دو دوره)، حسان دیاب و نجیب میقاتی بوده‌اند.