kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با کیهان:

بررسی عملکرد دولت باید با در نظر گرفتن میراث دولت قبل باشد

نمایندگان مجلس در آستانه یکسالگی دولت سیزدهم به ارزیابی عملکرد یکساله این دولت پرداخته و معتقدند که بدون در نظر گرفتن میراث دولت قبل برای دولت سیزدهم قضاوت در مورد آن منصفانه نخواهد بود.
 
 
 
سرویس سیاسی -
 
به زودی دولت سیدابراهیم رئیسی یکساله می شود. سال نخست استقرار دولت سیزدهم با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود که قابل بررسی است اما در این میان آنچه این دولت از دولت قبل به ارث برده در ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم بسیار مهم است. شاید بتوان گفت هیچ دولتی مثل دولت رئیسی نبوده که در بدو استقرار خود در قوه مجریه مجموعه ای از سوءتدبیرها و فرصت های از دست رفته و... را از دولت قبل از خود به ارث برده باشد. سیدابراهیم رئیسی در همان ابتدا مجموعه ای از آشفتگی ها و کارهای بر زمین مانده در طول 8سال را از دولت قبل به ارث برد. در این باره با چند تن از نمایندگان مجلس گفتگو کردیم تا نظر آنها را در مورد ارزیابی یکسال نخست دولت سیزدهم جویا شویم.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به کیهان در مورد ارزیابی عملکرد یکساله دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: برای قضاوت منصفانه در مورد عملکرد یکساله نخست دولت باید نگاهی داشته باشیم به آنچه به دولت سیزدهم ارث رسیده از دولت قبل. باید وضعیت را درست ببینیم و سپس با توجه به آن بگوییم که دولت چگونه عمل کرده است. 
عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه افزود: در دولت های یازدهم و دوازدهم این نگاه حاکم بود که تنها راه برون رفت کشور از تمام مسایل و مشکلات مذاکره با کدخدا است. با همین ادبیات هم می گفتند که اگر موضوع برجام حل شود همه مشکلات ما از آب خوردن و آلودگی هوا تا اشتغال و ازدواج و... حل خواهد شد. در 4سال دوم وقتی دیدند همه تیرهای شان را پرتاب کرده اند اما به هدف نخورده تلاش شان را بر این قرار دادند که در مواردی که تغییر مسیر ایجاد کرده بودند امکان بازگشت برای دولت بعدی نباشد. راه حلی هم که برای این موضوع در نظر گرفتند فلج کردن کشور و ایجاد نارضایتی عمومی بود آن هم در حدی که غیرقابل کنترل باشد. به همین دلیل اگر به 4سال دوم دولت آقای روحانی نگاه کنیم می بینیم که روزبه روز عرصه بر مردم تنگ تر می شد و از طرفی شوک هایی نظیر ماجرای بنزین هم ایجاد می‌شد تا آن نارضایتی را به نقطه غیرقابل برگشت برسانند.
دولت قبل علیه خودکفایی
پژمانفر در ادامه افزود: آثار این رفتار مستقیما در انتخابات 1400 دیده می شود. این دقیقا تئوری بود که این جماعت پیگیری می کردند و تا حدود زیادی به خواسته های شان هم رسیدند. در حوزه زیرساخت ها عملکرد دولت تدبیر و امید بسیار ملموس تر قابل ارزیابی است. برای نمونه در موضوع برق باید گفت که کشورمان نه تنها برق مورد نیاز خود را تولید می‌کرد بلکه مازاد آن را به کشورهایی نظیر افغانستان و عراق صادر می کرد امروز در وضعیتی قرار گرفته که برای تامین برق در ماه های گرم سال لاجرم صنایع فولاد را تعطیل کند و یا شهرک های صنعتی باید 2روز خاموشی داشته باشند در هفته. همچنین در حوزه‌های دیگری نظیر گندم کشورمان که 15سال جشن خودکفایی گرفته بود به وضعیتی رسید که ما امروز وارد کننده گندم هستیم. در موضوع مسکن هم آقایان در دولت قبل به اینکه خانه نساخته اند افتخار کردند و اگر به طور میانگین 700هزار خانه در سال باید ساخته می شد پس می توان گفت که به سبب سوءمدیریت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ما امروز پنج و نیم میلیون خانه عقب افتادگی از برنامه داریم و وضعیتی که این روزها در مورد رشد شدید اجاره بها شاهد آن هستیم یکی از تبعات مدیریت اصلاح طلبان بر حوزه مسکن است.
نماینده مشهد خاطرنشان ساخت: در هر حوزه ای که ما نگاه کنیم می بینیم که عملکرد دولت قبل علیه خودکفایی، اشتغال، تولید و... بوده است. موضوع واکسن کرونا اوج سوءتدبیر و برخورد جناحی با مسائل و منافع ملی را نشان می دهد که این جماعت به بهانه عدم عضویت ایران در FATF واکسن وارد نمی کردند. تئوری آنها هم این بود که ما باید در کنار خیابان ها هم کشته های کرونا را داشته باشیم. همه اینها برای آن بود که مردم را به نقطه جوش برسانند تا در نهایت حاکمیت مجبور شود در گفتگوی با کدخدا شرایط او را بپذیرد. 
وی افزود: ما اگر نگاهی به جمیع این قضایا داشته باشیم و علی رغم اینکه اشکال هایی وجود دارد، به رغم اینکه رئیس جمهور باید با مردم بیشتر سخن می گفت، با وجود اینکه در برخی تصمیم گیری ها می شد بهتر عمل کرد، علی رغم اینکه برخی مدیران به جا مانده از تفکر و منش و روش دولت قبل را عوض نکردند و بهتر بود آنها را با مدیران جوان با تفکر انقلابی جایگزین کرد و... اما سرجمع اگر نگاه کنیم به اینکه امروز امید در میان جامعه وضعیتی به مراتب بهتر دارد به نسبت سال های پایانی دولت تدبیر و امید. امروز دولت توانسته در برابر این تئوری که یا پذیرش خواسته های کدخدا یا فروپاشی نظام بایستد و وضعیت را مدیریت کند.
حرکت رو به بهبودی را مردم باید حس کنند
عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: من فکر می کنم دولت باید با کار جهادی برای رفع خرابی های به جا مانده از نوع مدیریت اصلاح طلبان تلاش کند اگرچه تخریب کردن آسان تر است به نسبت ساختن اما به هر حال مردم باید این حس را داشته باشند که وضعیت رو به بهبود است. 
پژمانفر در پاسخ به این سوال که «دولت قبل متاسفانه با سوءمدیریت و نیز نگاه دوخته شده آنها به غرب برخی از بازارهای مهم منطقه ای را (مانند موضوع صادرات گاز ما به ترکمنستان) از دست داد آیا دولت سیدابراهیم رئیسی در بازپس گیری آن بازارها موفق بوده است؟» گفت: بله. باید گفت که این دولت نقاط قوت بسیاری دارد و شاید بتوان دیپلماسی منطقه ای دولت را بهترین و موفق ترین نمود دولت سیزدهم دانست. به طور کلی می توان گفت دیپلماسی منطقه ای دولت، بخش گردشگری، مدیریت و مهار کرونا، راه اندازی بخشی از مراکز تولیدی و کارخانه هایی که قبلا تعطیل شده بود، سفرهای استانی، آزاد کردن سواحل دریا، مهار کردن رشد شدید تورم و... کارهای خوبی است که دولت انجام داده است. با این حال دو کار را دشمنان به شدت دنبال می کنند یکی آنکه کارهای موفق و خوب دولت دیده نشود و دوم امتداد دادن به حس ناامیدی که در دولت قبل تشدید شده بود.
این نماینده در پاسخ به این سوال که «در این باره که فرمودید یکی از کارهای دشمنان این است که کارهای خوب دولت دیده نشود این موضوع پیش آمد که برخی معتقدند تیم رسانه ای دولت و رسانه های منتسب به دولت بسیار ضعیف و منفعل ظاهر شده اند و آن طور که باید به پوشش کارهای انجام شده نمی پردازند نظر شما در این باره چیست» اظهار داشت: بله من هم موافقم با این موضوع. ببینید خود آقای رئیسی روحیه اش این طور است که به دنبال خودنمایی نیست اما تیم رسانه ای دولت واقعا عملکرد ضعیفی داشته است.
قله­‌هایی که دولت سیزدهم فتح کرد
حجت الاسلام «احد آزادی‌خواه» نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در ارزیابی عملکرد یکساله دولت گفت: به صورت کلی عملکرد یکساله دولت آقای رئیسی مثبت است اما این به آن معنا نیست که اشکالی در کار دولت سیزدهم نیست. در موضوع اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها اشکالات جدی به دولت وارد است که می توانست خیلی بهتر عمل کند. اینها به جای خود و موفقیت های دولت نیز به جای خودش قابل بررسی است. دولت آقای رئیسی در این یکساله به قله هایی دست یافت که هیچ کدام از دولت های قبل به آن نرسیده بودند. 
نماینده مردم ملایر در ادامه افزود: نخست در حوزه کنترل و مهار کرونا دولت بسیار عالی عمل کرد که به تبع آن ما روزهایی را با تعداد فوتی صفر شاهد بودیم. این در حالی است که برخی کشورهای حتی پیشرفته هم اکنون فوتی های بالای 100نفر دارند. نکته دوم مبحث روابط سیاسی و دیپلماتیک آقای رئیسی است. این دولت این موضوع را اثبات کرد که منتظر برجام نمی ماند و مقدرات ملت را به اراده غربی ها گره نمی زند. هرهفته شاهد هستیم که شخصیت های عالی رتبه از کشورهای مختلف به کشورمان می آیند و یا مقام های عالی رتبه ما به کشورهای دیگر سفر می کنند. در همین هفته چند شخصیت طراز اول از چند کشور به ایران آمدند. این سفرها نشانه خوبی از فعال شدن دیپلماسی به نفع ملت ایران است و کشورمان روابط سیاسی و دیپلماسی خود را منحصر به برجام و چند کشور غربی نکرده است. 
وی در ادامه افزود: نکته سوم حملات جریان نفاق و منافقین به پشتوانه صهیونیست ها در بحث ارزی است. ما تاکنون 2 حمله داشته ایم برای بالا بردن نرخ ارز در کشور که هر دو مرحله را دولت توانسته با تدبیر و با نیروهای حاکمیتی و نیز دستگاه های امنیتی (وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه) خنثی کند. 
آزادی‌خواه گفت: جریان ها و دست های پلید پشت پرده ای وجود دارند که در کشورهای همسایه مستقر شده اند و با امکان ها و ابزارهایی که در اختیار دارند تلاش می کنند تا در بازار ارز کشورمان تلاطم ایجاد کنند و موجب آشفته شدن بازار ارز و بالا رفتن قیمت آن به صورت تصاعدی شوند. نکته چهارم بحث سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت است که اگر اشتباه نکنم در این یکساله قریب 25 استان را رفته اند و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شده اند.
این نماینده مجلس خاطرنشان ساخت: برخی افراد شبهاتی را وارد می کنند در مورد سفرهای استانی و فواید آن حالا شما به عنوان نماینده شهرستان بفرمایید که آیا این سفرها مفید است یا نه: این ایراد را برخی می گویند که این سفرها نمایشی است من به هیچ عنوان این را قبول ندارم از این جهت که وقتی رئیس جمهور که عالی ترین مقام اجرایی کشور است به جای اینکه در دفتر کار خودش و در راحتی و آسایش بنشیند در گرما و سرما به استان های مختلف کشور و مناطق محروم می رود و پای درد دل مردم می نشیند کمترین دستاورد آن آشنا شدن رئیس جمهور با مشکلات مناطق مختلف است. ضمن اینکه این سفرها را ما رصد کردیم در دولت آقای رئیسی با کمترین هزینه در حال انجام است. 
نماینده ملایر افزود: یکی از نکات مثبت آقای رئیسی این است که به دنبال کلنگ زدن به نام خودشان نیستند که طرحی به نام ایشان ثبت شود. لذا ایشان در سفرهای استانی پروژه ای را کلنگ زنی نمی کنند و این برای نخستین بار است که در حال رخ دادن است بلکه تمام تلاش ایشان این است که پروژه های نیم تمامی را که از گذشته مانده است به اتمام برسانند و این موضوع برای او مهم نیست که این پروژه در زمان دولت دیگری آغاز شده و ممکن است با اتمام آن به نام دولتی دیگر تمام شود بلکه دغدغه رئیس جمهور بهره مندی مردم است.
غل و زنجیرهای سوءمدیریت غرب­گرایان
حجت الاسلام «مجید نصیرایی» نماینده مردم طبس، فردوس و سرایان در گفتگو با خبرنگار کیهان گفت: کشور در حالی به آقای رئیسی سپرده شد که مانند فردی بود که به دست و پایش وزنه های سنگین بسته باشند. این وزنه ها شامل برخی خودتحریم های داخلی و تحریم های خارجی بود. منظور از خودتحریم های داخلی مجموعه آن چیزهایی است که به سبب سوءمدیریت در دولت قبل به عنوان ارث به دولت سیزدهم رسیده بود. همچنین ضعف های ساختاری که دولت های قبل نخواستند هزینه بدهند و زیر بار اصلاح آن نرفتند و این دولت متحمل آنها شده است.
این نماینده مجلس در ادامه افزود: وقتی با این شرایط عملکرد دولت را مورد ارزیابی قرار دهیم قطعا هر نگاه منصفی عملکرد دولت را مثبت و روبه جلو ارزیابی خواهد کرد. اینکه این دولت به دنبال رفتارهای پوپولیستی نیست و یا به خاطر منافع زودگذر و منافع حزبی، منافع ملی را زیرپا نمی گذارد یکی از ویژگی های خوب این دولت است.
وی در ادامه افزود: این دولت با تفکر انقلابی انگیزه بسیاری دارد تا در فرصت به دست آمده زخم ها، کژی ها و کاستی های به جا مانده را رفع کند و با توجه به شرایطی بسیار سخت و آشفته ای که این دولت در ابتدای کار با آن مواجه بود می توان گفت عملکرد یکسال نخست دولت مثبت است. از مصادیق این موفقیت ها می توان به عرصه دیپلماسی منطقه ای و بین المللی دولت اشاره کرد که بسیار فعالانه در حال کار است و همچنین پیوستن به کنوانسیون ها و پیمان های منطقه ای مهم از قبیل شانگهای که به مرور زمان تاثیرات خوبی در اقتصاد کشور خواهد داشت.
نصیرایی سپس خاطرنشان ساخت: یکی از جلوه های کار جهادی و انقلابی این دولت در عرصه مدیریت کرونا بود که نشان داد وقتی تفکر جهادی با کار انقلابی همراه شود نتیجه اش بسیار شیرین و دلچسب خواهد بود که جامعه ما این شیرینی را وقتی از قریب 700 کشته در روز به صفر رسیدیم حس کرد. 
این نماینده مجلس در ادامه افزود: نکته مهم دیگر شجاعت سیدابراهیم رئیسی در اصلاح یارانه ها بود. کاری که از دوره دولت اصلاحات مطرح بود و 3دولت قبل در مدت 24سال شجاعت ورود به آن را نداشتند و دولت سیزدهم این کار را آغاز کرد. ما اکنون در شروع این حرکت هستیم و این طبیعی هست که ضعف ها و آسیب هایی باشد اما به یاری خدا و با حرکت مستمر دولت این ضعف ها و آسیب ها به تدریج شناسایی و رفع خواهد شد. وقتی به برآیند کلی حرکت دولت در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... نگاه می کنیم و به جهت این عرصه می بینیم که همه رو به بهبود است و در مسیر آرمان هایی که ملت ایران پای آن 43سال است که ایستاده و با خون بهترین فرزندان شان این مسیر را محافظت کرده و به جلو بردند.