kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
نهادهای حقوق بشری:

عربستان فقط در یک ماه 81 نفر را گردن زد این رژیم چرا مجازات نمی‌شود؟

چند نهاد حقوقی بین‌المللی ازجمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر خواستار مجازات رژیم سعودی به دلیل نقض گسترده حقوق بشر شده‌اند. به گفته این نهاد‌ها رژیم آل‌سعود تنها در یک ماه از سال جاری 81 مرد را گردن زده است.


سرویس خارجی-
تکرار این نکته ملا‌ل‌آور شده است، اما تا وقتی که در بر همین پاشنه می‌چرخد، از این تکرار‌گریزی نیست که «دولت‌های غربی به ویژه آمریکا با استاندارد دوگانه حقوق بشری و بستن چشمان خود بر روی بزرگ‌ترین اعدام گروهی چند دهه اخیر در عربستان در عمل نشان داد که حقوق بشر تنها ابزاری برای فشار بر مخالفان است و در قبال متحدان، منافع اقتصادی بر ارزش‌های انسانی اولویت دارد.» باز صدای نهاد‌های بین‌ المللی حقوق بشری بلند شده است، اما درست در زمانی که «گوش‌های دولت‌های غربی ناشنواست». به گزارش ایسنا از سعودی لیکس، چند نهاد بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند که از اقدام مشترک در نشست جاری شورای حقوق بشر این سازمان برای الزام سعودی به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر حمایت کنند. در بیانیه مشترک این نهادها که به امضای دیده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و چند نهاد حقوق بشری دیگر رسیده، آمده است: «مقامات سعودی ۱۲ مارس ۲۰۲۲ (فروردین)، ۸۱ مرد را گردن زدند که در نوع خود بزرگ‌ترین اعدام دسته جمعی
ثبت شده در دهه‌های اخیر بوده است.» در این بیانیه همچنین به مواردی از نقض‌های صورت گرفته در زمینه حقوق بشر توسط مقامات سعودی از جمله؛ بازداشت‌های خودسرانه، ممنوعیت سفر فعالان و اعضای خانواده‌هایشان، بی‌توجهی پزشکی به زندانیان بیمار در زندان‌ها، بازداشت کارگران مهاجر و خانواده‌های آنها در شرایط غیر انسانی و صدور احکام حبس طولانی مدت برای تعدادی از منتقدین آل‌سعود پس از محاکمات ناعادلانه اشاره شده است. سازمان‌های مذکور همچنین تاکید کردند که اگر فشار بین‌المللی مداومی به مقامات ریاض وارد نشود، پیشرفتی در زمینه حقوق بشر و آزادی‌ها در عربستان محقق نخواهد شد. این نهادها در ادامه بر ضرورت افزایش نظارت شورای حقوق بشر سازمان ملل بر وضعیت حقوق بشری عربستان تاکید کردند و خواستار همکاری اعضای این شورا برای اطمینان از ادامه نظارت بر این وضعیت و انتشار جزئیات درباره آن شدند.
انگلیس به دنبال تجارت آزاد با سعودی‌ها
یکی از نمودهای «گوش‌های ناشنوای» دولت‌های غربی که از شنیدن گزارش‌های حقوق بشری علیه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ناتوان هستند در خبر ذیل پدیدار می‌شود. انگلیس روز چهارشنبه با شش کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان در مورد توافق جدید تجارت آزاد مذاکره می‌کند و سازمان‌های خیریه هم به لندن هشدار داده‌اند که مسئله حقوق بشر را در این گفت‌وگوها نادیده نگیرد! در سال ۲۰۲۱ مجموع مبادلات تجاری انگلیس با شورای همکاری خلیج‌فارس ۳۳.۱ میلیارد پوند (۴۰.۳۵ میلیارد دلار) ارزش گذاری
شد که ۱۱ میلیارد پوند از این رقم متعلق به تجارت با عربستان بود. سفر قریب‌الوقوع «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان را نیز باید ذیل همین «ناشنوایی» تبیین کرد. گفتنی است، مؤسسه حقوق بشری «ریپرایو» هشدار می‌دهد که ممکن است سران جهان چشم خود را بر نقض حقوق بشر از سوی سعودی به خاطر تضمین قیمت‌های پایین‌تر سوخت ببندند. مدیر مؤسسه ریپرایو، تاکید می‌کند «ما نباید به عربستان پاداش بدهیم؛ انعقاد توافق با عربستان در حال حاضر، با وجود این اعدام دسته جمعی، عملا تضمین می‌کند که تعداد بیشتری از افراد که تنها جرمشان به چالش کشیدن وضعیت موجود بود، اعدام خواهند شد.»
خوش‌خدمتی بن‌سلمان به صهیونیست‌ها
در این میان همچنین خبر می‌رسد که ولی‌عهد سعودی به ‌دنبال اجرای طرحی است که به صهیونیست‌ها اجازه خرید ملک در مکه و مدینه را می‌دهد و با این اقدام درهای عادی‌‌سازی با تل‌آویو را کاملاً باز کرده است. در گزارش سعودی‌لیکس آمده است، طرح «محمد بن سلمان» به شرکت‌ها و شخصیت‌های صهیونیست اجازه می‌دهد املاک موجود در مکه و مدینه را به گذرنامه‌های غیراسرائیلی خود از جمله گذرنامه‌های آمریکایی و اروپایی خریداری کنند. گفتنی است، چندی پیش «یائیر لاپید» وزیر خارجه و نخست‌وزیر گردشی کابینه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم به تلاش‌ها برای عادی‌‌سازی روابط تل‌آویو با ریاض اعتراف کرد.