kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

بازی خطرناک دیکتاتور جدید تونس(نگاه)

 
 
سید محمد امین‌آبادی
 
«طارق طیب محمد بن بوعزیزی» دستفروش تونسی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ (26 آذر 1389)در اعتراض به توقیف کالاهایش و تحقیری که یک مأمور شهرداری در حق او روا داشته بود خود را در مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشید. اقدام «بوعزیزی» آغازگر انقلابی در تونس شد که به زودی شعله‌های آن از این کشور به مصر، لیبی، بحرین‌، یمن و کم و بیش سایر کشورهای عربی رسید. جنبشی که از تونس شروع شد و نام «بیداری اسلامی» لقب گرفت در این کشور  به حکومت 23 ساله «زین العابدین بن علی»‌، در مصر به حکومت 30 ساله «مبارک» دیکتاتور مصر و در لیبی به حکومت 42 ساله سرهنگ قذافی پایان داد.
حالا بعد از گذشت 12 سال از شروع جنبش بیداری اسلامی در تونس کشوری با 12 میلیون جمعیت که بیش از 99 درصد آن نیز مسلمان هستند‌، تحولاتی در جریان است که دقیقاً در نقطه مقابل اهداف و آرمان‌های انقلاب 2010 این کشور حاشیه دریای مدیترانه قرار دارد. 25 ژوئن 2021 (3 مرداد 1400)«قیس سعید» رئیس‌جمهور این کشور که خود از طریق همان انتخابات برآمده از انقلاب این کشور در سال 2019 به قدرت رسیده بود نخست‌وزیر را برکنار، مجلس را معلّق و خود را دادستان کل کشور نامید و عملاً با قبضه کامل قدرت تبدیل به «زین العابدین بن علی» دوم تونس شد. وی در ادامه نیز برای تسلط کامل بر اوضاع‌، حالت فوق‌العاده در تونس اعلام کرد. طی هفته‌های گذشته نیز اخباری در رسانه‌های منطقه منتشر شده بود که «قیس سعید» به دنبال عادی ‌سازی روابط تونس با رژیم صهیونیستی می‌باشد.
دیکتاتور جدید تونس به این مقدار هم اکتفا نکرده و در جدیدترین اقدام خود اعلام کرده است اسلام را از قانون اساسی حذف می‌کند. «قیس سعید» گفته است: «در قانون اساسی جدید از حکومتی سخن نخواهیم گفت که دینش اسلام است.» گفته می‌شود این اقدام برای مقابله با احزاب و جریانات اسلامی در این کشور صورت گرفته است.در فصل اول قانون اساسی تونس که در سال ۲۰۱۴ تدوین شده است، تأکید شده بود« که تونس کشوری آزاد، مستقل و دارای حاکمیت است و اسلام دین این کشور، عربی زبان آن و نظام کشور برپایه جمهوریت است.»
قانون اساسی جدید که اسمی از اسلام در آن نیست قرار است در 25 جولای (3 مرداد ) به همه پرسی گذاشته شود. تجربه منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد به دلیل این که اسلام با هویت قومی و مذهبی مردم این منطقه به شدت گره خورده و درهم تنیده شده است نمی‌توان آن را از جامعه حذف یا به گوشه‌ای هدایت کرد. در کشوری که 99 درصد جمعیت آن مسلمان هستند بسیار بعید به نظر می‌رسد که مردم به حذف اسلام از قانون اساسی این کشور رضایت بدهند. اسلام با هویت مردم تونس گره خورده است و هیچ انسانی علیه هویت و بخشی از وجود خود رای نمی‌دهد. به دنبال انتشار این خبر طی روزهای اخیر‌، شهرهای مختلف تونس شاهد اعتراضات گسترده مردمی بوده است. دیکتاتور جدید تونس بازی خطرناکی را شروع کرده است که ممکن است آخرین بازی وی باشد. «قیس سعید» باید بسیار مراقب باشد قیام علیه اسلام در کشوری با 99 درصد جمعیت مسلمان ممکن است سرنوشت «بن علی» یا «قذافی» را در نهایت برای وی در تونس تکرار کند.