kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

 آماده‌باش آلمان به کشورهای عضو ناتو برای مقابله با حمله اتمی روسیه

 
 
 
 سرویس خارجی-
ژنرال نیروی هوایی آلمان با طرح «احتمال حمله اتمی روسیه به اروپا»، خواستار آمادگی کشورهای عضو ناتو در برابر آن و به کاربردن «ابزار بازدارنده» در مقابله با این تهدید و حتی استفاده از تسلیحات هسته‌ای شده است. 
نزدیک به 4 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد. طی این مدت بارها نسبت به احتمال استفاده از سلاح اتمی، هشدار داده شده و طرفین یکدیگر را با این سلاح مرگبار تهدید کرده‌اند. پوتین چند باری گفته قصد استفاده از این سلاح را ندارد مگر این که حاکمیت و موجودیت کشورش به خطر بیفتند. غربی‌ها هم پاسخ‌هایی از همین جنس به پوتین داده‌اند. 
حالا دوباره یک ژنرال ارشد نیروی هوایی آلمان نسبت به استفاده روسیه از بمب اتم در جنگ اوکراین هشدار داده است. تارنمای نشریه اوکراینی «کیف پست» با انتشار این خبر نوشته: «ژنرال اینگو گرهاردتز از نیروی هوایی آلمان می‌گوید ناتو باید خود را برای حمله اتمی روسیه آماده کند.» این روزنامه انگلیسی زبان اوکراینی درادامه اضافه کرده که: «گرهاردتز درجریان سخنرانی در سمپوزیوم بین‌المللی نیروی دریایی در شهر کیل واقع در شمال آلمان گفته کشورهای عضو ناتو باید خود را برای تهدیدهای هسته‌ای روسیه آماده کنند و قادر به اقدام بازدارنده در قبال این تهدید روسیه باشند.
خبرگزاری ایرنا نیز با انتشار اظهارات این ژنرال نیروی هوایی آلمان نوشته: «برای داشتن اقدام قابل اتکا بازدارنده؛ درصورت لزوم، هم به ابزار و هم اراده سیاسی جهت استفاه از بازدارندگی اتمی نیازمندیم.» تارنمای خبری «کیف» پست در ادامه به گزارشی از نشریه آلمانی «بیلد» استناد کرده و گزارشش را این طور ادامه داده که: «به زبان قابل فهم تر، 
صحبت‌های گرهاردتز بدین معنی است که کشورهای ناتو درصورت لزوم و در صورتی که روسیه اول دست به حمله زند، باید خود را برای استفاده از تسلیحات اتمی آماده کنند. گرهاردتز در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید اروپا تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۶۰۰ فروند جنگنده پیشرفته در منطقه دریای بالتیک خواهد داشت که شامل هواپیماهای آمریکایی نیز خواهند بود...پیش از این پیتر ریکتس مشاور سابق امنیت ملی انگلیس گفته بود که به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین تصمیم حمله به پایگاه‌های ناتو برای قطع تامین تسلیحات نظامی غرب به اوکراین را دارد.»
شولتز: تحریم‌های روسیه دردناک است
در حالی که این ژنرال آلمانی نسبت به استفاده روسیه از بمب اتم هشدار داده صدراعظم این کشور نسبت به تاثیر تحریم‌های ضد روسی علیه اقتصاد آلمان ابراز نگرانی کرده است. به گفته «اولاف شولتز» تحریم‌های غرب علیه روسیه، تاثیرات منفی بر اقتصاد آلمان داشته است. به گزارش فارس وی که در جمع صنعتگران آلمانی صحبت می‌کرد، اعلام کرد که «تحریم‌های بی‌سابقه» اعمال شده علیه مسکو توسط غرب «کارساز» هستند... این تحریم برای اقتصاد آلمان به ویژه برای شرکت‌های انرژی «دردناک» است.«رابرت‌هابک»، وزیر اقتصاد آلمان نیز اخیرا هشدار داده بود، آلمانی‌ها، به دلیل افزایش سرسام آور قیمت‌ها باید برای پاییز و زمستانی سخت آماده شوند، چراکه این کشور برای بی‌نیازی از انرژی روسیه تلاش می‌کند. به گفته این مقام آلمانی، قیمت‌ها هم اکنون به شدت بالاست و در فصل سرد آتی، بسیاری از مردم قبوضی با مبالغ به میزان قابل توجه بالاتر از حد معمول دریافت خواهند کرد.
 در انگلیس نیز بر اساس گزارش دفتر آمار ملی این کشور تحت تاثیر جنگ اوکراین نرخ تورم به بالای 9 درصد رسیده است. این میزان تورم از سال 1982 تا کنون در این کشور بی‌سابقه است.
نگرانی این روزهای پنتاگون 
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که برنامه‌های دولت آمریکا برای فروش چهار فروند پهپاد بزرگ به اوکراین به دلیل ترس از اینکه این فناوری به دست روسیه بیفتد، به تعویق افتاده است. به گزارش وبگاه «ارو تایمز» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، پنتاگون قصد داشت چهار پهپاد رزمی «ام کیو‌گری ایگل» به اوکراین بفروشد، اما اینک این طرح‌ با نگرانی‌هایی رو‌به‌رو شده که ممکن است این تجهیزات به دست دشمن بیفتد.دو منبع مطلع در این باره گفتند که در جریان بررسی‌های پنتاگون، ایراد فنی در مورد صادرات پهپادها مطرح شده  و ترس این است که رادار و تجهیزات جاسوسی موجود در  این نوع پهپادها ممکن است در صورت افتادن به دست روسیه، خطر امنیتی برای ایالات متحده ایجاد کند.این پهپاد ویژه پرواز در ارتفاع متوسط و با استقامت طولانی و قادر به حمل موشک «هل‌فایر» است.پیش از این، وزارت دفاع آمریکا اعلام  کرده بود که  سامانه‌های موشکی ارسالی برای اوکراین ۷۰ کیلومتر برد خواهند داشت اما کیف تضمین داده خاک روسیه را هدف قرار ندهد.این در حالی است که یک مقام ارشد دولت روسیه روز یکشنبه  استفاده از جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» در حمله به مواضع اوکراین و نیز سلاح لیزری برای سرنگونی پهپادهای این کشور را تایید کرد.وبگاه شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه تایید کرد  که جنگنده‌های برتری هوایی رادارگریز نسل پنجم روسی سوخو-۵۷ در ماموریت‌های رزمی در اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند.