kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت:

قدردان تلاش پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا هستیم

رئیس جمهور تک‌رقمی و در برخی روزها صفر شدن آمار قربانیان و نیز میزان بسیار پایین ابتلا به کرونا در کشور را که امکان بازگشایی صنوف و ایجاد شور و نشاط در کشور را فراهم کرده است، ‌ثمره همراهی مردم و خصوصا تلاش‌ها و اقدامات جامعه پزشکی و پرستاری دانست و از این تلاش‌ها قدردانی کرد.
 
 
 
 
 
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز چهارشنبه هیئت دولت، امیدآفرینی در جامعه را از مطالبات مقام معظم رهبری و وظیفه مهم دولت برشمرد و تاکید کرد: حواشی نباید دولت را از متن کار که خدمت به مردم و امیدآفرینی در دل‌هاست، بازدارد.
رئیس‌جمهور ایجاد یأس در دل‌ها را کار شیطان و شیاطین دانست و اظهار داشت: انسان خداجو همواره به امید زنده است و ما به عنوان خادمان ملت، هم باید نسبت به آینده امید داشته باشیم و هم روح امید را در جامعه تزریق کنیم.
رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر مصطفی چمران و سرلشکر حاج قاسم سلیمانی که با امید و روحیه جهادی از مشکلات و سد «نمی‌شود»ها عبور کردند و با کمترین امکانات کارهای بزرگی را در میدان مبارزه با دشمنان تا بُن دندان مسلح انجام دادند، از آنها به عنوان الگوهای امیدآفرینی یاد کرد.
وی اقدامات و تلاش‌های ‌پزشکان و ‌پرستاران در مواجه با همه‌گیری کرونا را از دیگر مصادیق امیدآفرینی در جامعه دانست و افزود: کادر درمان به‌ویژه شهدای سلامت در شرایط بسیار سخت همه‌گیری کرونا که زندگی همه مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده و نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها به‌وجود آورده بود،‌ با جانفشانی و از خودگذشتگی علی رغم همه کمبودها در عرصه خدمت‌رسانی میدان‌داری کردند و زمینه بازگشت امید و نشاط به جامعه را فراهم کردند.
رئیسی تاکید کرد: وضعیت کنونی که فوتی‌های ناشی از کرونا تک رقمی و در برخی روزها صفر شده و نیز میزان بسیار پایین ابتلا که امکان بازگشایی در صنوف مختلف و ایجاد شور و نشاط در کشور را فراهم کرده، پس از لطف خدا، ‌ثمره همراهی مردم و خصوصا تلاش‌ها و اقدامات جامعه پزشکی و ‌پرستاری است و بنده در ماه‌های گذشته در تهران و برخی شهرها با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از نزدیک شاهد این مجاهدتها و فداکاری‌ها بوده‌ام و قدردان ایشان هستم.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دیدارهایی که در حاشیه سفر به استان چهارمحال و بختیاری با عشایر داشت، گفت: عشایر عزیز ما در دوران دفاع مقدس ۱۰ هزار شهید دادند و متحمل سختی‌های فراوان شدند و امروز هم با مشکلاتی مواجه هستند اما از روحیه امید و ایستادگی برخوردارند و ذره‌ای یأس و ناامیدی در دل آنها نیست.
رئیسی افزود: برخی رسانه‌های بیگانه خصوصاً شبکه‌های فارسی زبان شبانه‌روز برای ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم تلاش می‌کنند اما همواره با حضور مردم عزیز ما در صحنه شکست خورده‌اند و به هدف‌شان نرسیده‌اند.
وی با بیان اینکه امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم، گفت: همه همکاران دولت به ویژه کسانی که مسئول بازار و تأمین سفره مردم هستند، شبانه‌روز برای خدمت‌رسانی و امیدآفرینی در جامعه تلاش می‌کنند و این اقدامات باید تا حصول نتایج نهایی تداوم داشته باشد.
رئیس‌جمهور به معاون اول، معاونت حقوقی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر بخش‌های ذی‌ربط دستور داد که خواسته‌های بازنشستگان عزیز را درباره مستمری‌شان پیگیری نمایند.
فعالیت موسسات مالی با فعالیت ناسالم
باید ساماندهی و تعیین تکلیف شود
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی نیز که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، در ادامه پیگیری مطالبه مقام معظم رهبری درخصوص ساماندهی بانک‌ها و موسسات اعتباری، بانک مرکزی گزارشی از سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی برای ساماندهی نظام بانکی و ساماندهی موسسات اعتباری با عملکرد ناسالم و غیرسازنده ارائه کرد.
رئیس‌جمهور در این زمینه تاکید کرد که با اتکا به مصوبات قانونی، هر چه سریع‌تر آن دسته از موسسات اعتباری که با عملکرد ناسالم باعث رشد نقدینگی و تورم در کشور می‌شوند، ساماندهی و تعیین تکلیف شوند.
در این جلسه بانک مرکزی همچنین گزارشی از اقدامات تاثیرگذار در مدیریت بازار ارز را که در روزهای اخیر منجر آغاز روند کاهشی نرخ آن شده، ارائه کرد.
این اقدامات با اختیارات مصوب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به بانک مرکزی، به منظور کنترل و مدیریت نرخ ارز انجام شده است. در این جلسه مقرر شد بانک مرکزی با همکاری قوه قضائیه و سایر نهادهای ذی‌ربط به تلاش‌های خود برای مدیریت بازار ادامه دهد تا افزیش غیر واقعی نرخ ارز در بازار غیر رسمی کاهش یابد و منطقی‌تر شود.
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نقش‌آفرینی موثرتری
 در تقویت بنیان‌های آموزشی کشور ایفا کند
رئیس‌جمهور همچنین در جلسه شورای ‌‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده بهتر از ظرفیت‌ها و حمایت مؤثر از نخبگان کشور را در جهت سرعت بخشیدن به پیشرفت علمی کشور ضروری دانست و کمک به فراهم کردن زمینه و بسترهای لازم در این بخش را از وظایف و مسئولیت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برشمرد.
وی با اشاره به تعطیلی طولانی‌مدت مدارس به علت شیوع کرونا در دو سال گذشته، بر ضرورت بررسی راهکارهای مناسب برای تقویت بنیه علمی و ارتقای آموزش‌ها در سطوح مختلف تحصیلی تأکید کرد و گفت: شورای‌عالی انقلاب نقش‌آفرینی موثرتری در تقویت بنیان‌های آموزشی کشور ایفا کند.
در ادامه جلسه، اعضای شورای ‌‌عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تهیه و ارائه گزارشی تفصیلی درباره وضعیت جامعه نخبگانی و پیشنهاد راهکارهای تقویت جامعه علمی کشور، به منظور حفظ برتری‌های علمی و فناوری کشور در منطقه و جهان در علوم مختلف تاکید کردند.
در این جلسه همچنین گزارش آماری ستاد نقشه جامع علمی کشور و نیز گزارش و توضیحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نسبت دندانپزشک به جمعیت و توزیع جغرافیایی دندانپزشکان در سطح کشور ارائه شد.
بر این اساس با توجه به پایین بودن نسبت دانشجویان و متخصصان دندانپزشکی به جمعیت و از سوی دیگر توزیع نامتناسب دندانپزشکان در کشور به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار، مقرر شد موضوع مجددا با حضور وزیر بهداشت، رئیس ‌فرهنگستان علوم پزشکی و متخصصین مربوطه، در ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی شده و برای اخذ تصمیم به صحن شورا ارائه شود.
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این راستا تاکید کردند که تقویت زیرساخت‌های مربوط به جذب دانشجوی پزشکی، از استاد، تجهیزات و فضا و نیز تحت پوشش بیمه قرار گفتن خدمات دندانپزشکی در گزارش مذکور مدنظر قرار گیرد.
در ادامه جلسه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت و تاثیر مناسبت‌های ملی و استانی در تقویت هویت دینی و ملی، نشاط اجتماعی، همگرایی ملی، همبستگی استانی و ایجاد حس افتخار ملی و اجتماعی، ثبت این مناسبت‌ها در تقویم و گرامیداشت آنها را موجب ایجاد عدالت فرهنگی، شکوفایی ظرفیت‌های زیست‌بوم، تقویت ارزش‌های انقلاب اسلامی و باعث نوعی رویداد‌سازی فرهنگی و شهری دانستند که حس عضویت در جامعه ملی و استانی را در افراد تقویت می‌کند.
بر این اساس روزهای ۱۴ آبان به عنوان روز مازندران به مناسبت سالروز اولین حضور علوی‌ها در این استان و نیز ۲۵ آبان به عنوان روز اصفهان به مناسبت برگزاری مراسم عظیم تشییع ۳۷۶ شهید دفاع مقدس در یک روز، به مناسبت‌های تقویم ملی کشور افزوده شدند که این روند در جلسات بعدی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه خواهد داشت.