kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
سرلشکر باقری:

بررسی جنگ‌های اخیر در قفقاز و اوکراین بخشی از نیاز آینده ما را تعیین می‌کند

رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نبردهای قفقاز، جنگ اوکراین و روسیه و اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی که در اقصی نقاط جهان در حال رخ دادن است گفت: بررسی و واکاوی این نبردها بخشی از نیاز امروز و فردای ما را تعیین می‌کند.
 
 
 
 
سردار سرلشکر محمد باقری در ششمین جشنواره سلمان فارسی با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ملت ایران به وجود آورد افزود: از مهم‌ترین جلوه‌های انقلاب اسلامی کاهش وابستگی و از بین رفتن نگاهِ نیاز صنعت دفاعی به بیگانگان بود.
 وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان و تلاش پیشکسوتان عرصه تحقیقات، امروز نیروهای مسلح به سطحی از دانش و فن‌آوری رسیده است که بخش اعظم نیازهای خودش را به دست جوانان همین مرز و بوم و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تامین می‌کند و در این حوزه وابستگی‌اش را به حداقل کاهش داده است.
سردار باقری تأکید کرد: کشوری که دارای آرمان‌های متعالی برای شکست جبهه باطل و پیروزی حق و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت بقیهًْ‌الله الاعظم و برقراری حکومت عدل است؛ بدون برخورداری از یک نیروی مسلح کارآمد و قدرت دفاعی و امنیتی روزآمد و پویا و همچنین بهره‌مندی از مجموعه‌ها و سامانه‌های پژوهشی و پژوهشگران نخبه قطعاً نخواهد توانست چنین آرمانی و ارزش والایی را محقق کند.
رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه کشوری که در تفکرات، آموزش‌ها، روش‌ها، تسلیحات و تجهیزات گذشته، سنتی و کلاسیک خود بماند محکوم به شکست است، تصریح کرد: نبرد‌های روزهای اخیر و سال‌های اخیر را که رصد می‌کنیم کاملا واضح است که نیروی مسلحی که ضرورت و الزامات نبرد خود را متناسب با تهدیدات، به روز نکرده باشد در صحنه نبرد چیزی برای گفتن ندارد و دچار عقب‌ماندگی، شکست، تاخیر و توقف خواهد شد.
سرلشکر باقری با اشاره به نبردهای قفقاز، جنگ اوکراین و روسیه و اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی که در اقصی نقاط جهان در حال رخ دادن است گفت: بررسی و واکاوی این نبردها بخشی از نیاز امروز و فردای ما را تعیین می‌کند و پژوهشگران می‌بایست با سنجش دقیق نیازها، بررسی نوع و شیوه‌های تهدیدات و آینده‌پژوهی، اقدامات موثر و کارآمدی را در این حوزه به انجام رسانند.
رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح با بیان ضرورت تحقیق و پژوهش آگاهانه و هدفمند در نیروهای مسلح تأکید کرد: تحریم‌ها، هم سال و هم عمر با انقلاب اسلامی، انتظار دستیابی به هر سطحی از تجهیزات و تسلیحات از طریق خرید و واردات را از بین برده است و ما را به این نتیجه رساند که تنها راه رسیدن به محصول ضروری و حیاتی مورد نیاز، مسیر تحقیق و پژوهش آگاهانه، هوشمندانه و معطوف به نیاز صحنه‌های نبرد است و بحمدالله این مهم در جمهوری اسلامی سال به سال و روز به روز توسط مسئولان تحقیقاتی نیروهای مسلح مدیریت و توسط پژوهشگران و نخبگان دفاعی و نظامی به صحنه عمل تبدیل و به نتیجه می‌رسد.
سردار باقری در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب که دانش را آشکارترین وسیله قدرت و عزت یک کشور عنوان کردند گفت: ایشان دانایی و توانایی را دو روی یک سکه قلمداد نمودند و علت برتری غرب در جهان امروز را نتیجه دو قرن تغییر مسیر علم و دانش و تحقیق و پژوهش دانستند که البته از آن برای استعمار جوامع نیز استفاده می‌کنند.
رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سند جامع علمی دفاعی امنیتی سند ارزشمندی است که پس از بازبینی و طی مراحل متنوع به تصویب مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است گفت: شورایی برای این سند تشکیل شد و چهار وزیر این کشور به همراه معاون علمی و فناوری و فرماندهان نیروهای مسلح در آن عضو هستند و درباره همکاری‌ها و هم افزایی‌های علمی، فناورانه و صنعتی دانشگاه‌ها، صنایع مختلف و نیروهای مسلح تصمیم‌گیری می‌کنند.
وی با اشاره به نظام جامع تحقیقات که با کار جهادی در ستاد کل تهیه و به تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) رسیده است افزود: همه این اقدامات برای ارتقای بهره‌وری و توسعه زیرساخت‌ها و پیشبرد تحقیقات در نیروهای مسلح است و انتظار داریم بهره‌وری تحقیقات و میزان اثربخشی آن رشد روز افزون داشته باشد.