kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹

ورود سهامداران حقیقی بورس به نمادهای خودرویی

 
 
 
بازار سرمایه در روزی که شاخص کل با افت همراه بود، شاهد ورود پول سهامداران حقیقی به نمادهای خودرویی بود.
به گزارش فارس، بازار سرمایه در حالی تابستان را آغاز کرد که قرمزپوش بود و سهام بسیاری از شرکت‌ها با افت قیمت رو‌به‌رو شد. سهامداران دیروز در حالی وارد بازار سرمایه شدند که منتظر حمایت حقوقی‌ها جهت بازگرداندن شاخص بازار سهام بودند.
اما با دیدن این مسئله که شرکت‌های حقوقی تلاشی را برای برگشت شاخص‌های عملکردی بورس نمی‌کنند، سرعت کاهش شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار سرعت بیشتری به خود گرفت.
افت شاخص‌‌ها، رکود معاملات و خروج سرمایه سه نشانه منفی معاملات در هفته پایانی خردادماه بود که نشان‌دهنده وضعیت نزولی بازار بوده است.
تحلیلگران معتقدند، شاخص در سطح یک میلیون و 530 هزار واحد حمایت خواهد شد و اگر شاخص تا نزدیکی آن نزول کند، رو به بالا برخواهد گشت. شاخص‌های بازار سهام همانند روز گذشته نزولی بودند 
خودرویی‌ها بورس را بالا می‌کشند
در همین حال سیامک جوادی، کارشناس بازار سرمایه به فارس گفت: به نظر می‌رسد بورس با شرایط فعلی و تا پایان فصل مجامع شرکت‌های بورسی در تیرماه افت و یا صعود چندانی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: با توجه به صحبت‌های وزیر صمت و رئیس ‌سازمان خصوصی‌‌سازی در مورد قیمت‌گذاری فروش بلوکی خودروسازان بزرگ کشور، روز چهارشنبه نمادهای خودرویی با ورود پول حقیقی بالایی روبه‌‌رو شدند که با توجه به لیدری بازار سرمایه توسط این دو نماد، می‌توان امیدوار بود بازار سرمایه با رشد همراه شود.
در جریان معاملات دیروز، شاخص کل بورس با کاهش 6 هزار و 233 واحدی نسبت به روز سه‌‌شنبه به رقم یک میلیون و 533 هزار و 398 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی چهار دهم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت هزار و 161 واحدی در سطح 422 هزار و 295 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 27 صدم درصد بوده است. شاخص کل فرابورس نیز 162 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 671 واحد قرار گرفت. 
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام نسبت به روز سه‌شنبه افت 5 درصدی داشت و به رقم 9 هزار و 553 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 416 میلیارد تومان بود که 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.
کاهش خروج پول حقیقی از بورس
دیروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 361 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز سه‌شنبه با افت 16 درصدی مواجه شده است.
در مجموع هزار و 175 میلیارد پول حقیقی از گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی خارج شد و گروه خودرو و ساخت قطعات، ورود 272 میلیارد تومان پول را شاهد بود.
در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج‌فارس) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و نمادهای خلیبل (مالیبل سایپا)، ورنا (سرمایه‌گذاری رنا)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.