kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷

آثار فردی و اجتماعی ازدواج (2) (پرسش و پاسخ)

 
 
پرسش:
ازدواج به عنوان یک ساز و کار بهره‌برداری از غریزه جنسی در چهارچوب آموزه‌های وحیانی اسلام، چه آثار و پیامدهایی در ابعاد فردی و اجتماعی انسان دارد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سوال به آثار و پیامدهای ازدواج نکردن شامل: 1- منشأ معاصی، گناهان و جنایات 2- انقراض نسل پاک انسان 3- ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی و روحی 4- عدم تعادل فکری 5- انزواگرایی و عدم ارضای محبت و الفت پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می‌گیریم:
ازدواج در چهارچوب ضابطه‌مند آموزه‌های وحیانی اسلام، هم برای زن و هم برای شوهر چه در ابعاد فردی و چه در ابعاد اجتماعی آثار، فواید و برکات زیادی دارد که در اینجا به اهم آنها اشاره می‌کنیم:
1- مکمل یکدیگر بودن
زن و شوهر اگر چه از نظر ظاهر، دو پیکره و روح هستند، ولی در عین حال مکمل یکدیگر بوده و همدیگر را کامل می‌کنند. اگر هر کدام نباشند دیگری ناقص خواهد بود. و این روحیه مکملی در تمامی ابعاد مادی و معنوی؛ به ویژه در بعد اجتماعی خواهد بود. وقتی پیامبراکرم(ص) از علی(ع) پرسید: کیف وجدت اهلک؟ فقال نعم‌العون علی طاعهًْ‌ الله» همسرت(حضرت فاطمه(س)) را چگونه یافتی؟ امام علی(ع) در جواب عرض کرد: او بهترین یاور در مسیر اطاعت و بندگی خدا است.(بحارالانوار، ج 43، ص 117)
2- افزایش تحرک و مسئولیت‌پذیری اجتماعی
از نظر بعد اجتماعی، ازدواج به انسان تحرک می‌دهد و این تحرک به دنبال مسئولیت‌پذیری‌های جدیدی است که بعد از ازدواج برای مرد و زن به وجود می‌آید. اگر ازدواج نباشد و هریک به تنهایی و جداگانه زندگی کنند، به طور طبیعی چنین تحرک و مسئولیت‌پذیری نخواهند داشت. بنابراین همین تحرکات و مسئولیت‌پذیری است که هم برای مرد و هم برای زن سازندگی دارد و استعدادهای بالقوه هریک را به منصه ظهور می‌رساند.
3- تقویت و افزایش حس ترحم به همنوع
اگر مرد ازدواج نکند حس ترحم کمتری نسبت به همنوع خودش دارد. یک سنخ مسائلی در این رابطه است که انسان لمس می‌کند. او می‌تواند حالت مردی را درک کند که همسر دارد ولی دستش خالی است و یا حالت اضطراری را که پدر در رابطه با اداره فرزندانش دارد، را لمس می‌کند؛ یعنی شخصی که ازدواج کرده و همسر و فرزند دارد این موارد را درک می‌کند. بنابراین ازدواج به زن و مرد تحرک و مسئولیت‌پذیری می‌دهد که در پرتو آن استعدادهای بالقوه و ظرفیت‌هایی را که خدا در نهاد آنها قرار داده است، شکوفا می‌گردد!
4- ترویج آموزه‌های وحیانی اسلام
انسان از راه ازدواج می‌تواند آموزه‌های وحیانی اسلام را ترویج کند، زیرا زن و مرد در درجه اول خودشان التزام عملی به این ارزش‌های الهی پیدا می‌کنند و سپس این آموزه‌ها و خطوط فکری را به فرزندان خود منتقل می‌کنند و از این راه دین الهی ترویج پیدا می‌کند.
5- بهره‌مندی از ثمرات معنوی در دنیا و آخرت
برخورداری انسان از ثمرات معنوی و اجرهای الهی در زمان زیستن در دنیا و در هنگامی که از دنیا می‌رود، از ثمرات ازدواج است. در آموزه‌های وحیانی اسلام بیان شده است که اگر انسان ازدواج کند، آن طور که شارع مقدس بیان داشته است، ثواب نمازش چندین برابر کسی خواهد بود که ازدواج نکرده است. شاید دلیلش این باشد که او فرزندانی شایسته و صالح تحویل اجتماع دهد و او نیز در اجرها و پاداش‌هایی که به آن فرزند صالح می‌دهند شرکت دارد، و حتی مشمول شفاعت هم قرار می‌گیرد! امام علی(ع) در رابطه با ازدواج می‌فرماید: تزوجوا فان التزویج سنه رسول‌الله» همسر اختیار کنید، زیرا ازدواج کردن سنت پیغمبر(ص) است. (وسایل‌الشیعه، ج 14، ص 4)