kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۰۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

اتفاقی تاریخی در کلمبیا یک چپ‌گرای ضدآمریکایی رئیس‌جمهور شد

 
 
«گوستاوو پترو» شهردار سابق بوگوتا در یک اتفاق تاریخی با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات کلمبیا، به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری چپگرای تاریخ این کشور، سکان ریاست دولت را برای ۴ سال آینده به دست می‌گیرد.
چپ‌ها در آمریکای لاتین دوباره در حال به دست گرفتن قدرت هستند. طی هفته‌های پایانی سال۲۰۲۱، شیلی و هندوراس با رای قاطع به رؤسای‌جمهور چپ‌‌گرا، رهبران راست‌‌گرا و غربگرا را کنار زدند و حالا نوبت کلمبیا بود که این اتفاق را تکرار کند. بر اساس گزارش‌ها به دنبال شمارش شمارش ۹۸.۸۶ درصد آرا مردم در انتخابات ریاست جمهوری روز یک شنبه کلمبیا «گوستاوو پترو» با کسب ۱۱ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۷۱ رای، معادل ۵۰.۴۹ درصد، پیروز انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا خواهد بود. به این ترتیب «رودولفو ارناندز» پوپولیست با گرایش راست میانه از «اتحادیه رهبران مبارزه با فساد» با کسب ۱۰ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۸۱ رای (۴۷.۲۵ درصد آرا) در این رقابت تنگاتنگ انتخاباتی از پترو شکست خورد. پترو، اقتصاددان ۶۲ ساله، از ۷ اوت (۱۶ مرداد)، جانشین «ایوان دوکه» رئیس‌جمهوری کلمبیا شده و در دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ ریاست دولت این کشور آمریکای لاتین را بر عهده می‌گیرد.  
بسیاری از کارشناسان معتقدند پیروزی «پترو»ی چپگرا به منزله یک زلزله اساسی در تاریخ کلمبیا محسوب می‌شود چرا که در این کشور تاکنون قدرت همواره در بین لیبرال‌ها و غربگراها دست به دست می‌شده است.کلمبیا در سال ۲۰۲۱ شاهد شدیدترین اعتراضات اجتماعی در طول ۷۰ سال گذشته بود و نارضایتی‌ها سبب شد تا «ایوان دوکه» رئیس‌جمهوری فعلی در سطح بسیار پایینی از محبوبیت قرار گیرد. اواخر سال گذشته، بیش از 
۷۵ درصد کلمبیایی‌ها گفتند که رئیس‌جمهوری این کشور را تایید نمی‌کنند. پیروزی چپگراها از آن رو اهمیت دارد که این کشور جایگاهی مرکزی در سیاست خارجی واشنگتن در آمریکای لاتین دارد. کلمبیا طی سال‌های گذشته اصلی‌ترین اهرم اعمال فشارهای دولت آمریکا علیه دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا بوده است.دفتر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۲ می
(1 خرداد 1401)در بیانیه‌ای به طور رسمی کلمبیا را متحد اصلی غیر ناتو واشنگتن معرفی کرد. 
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با تبریک پیروزی این نماینده چپگرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، در صفحه توئیترش نوشت: من به گوستاوو پترو و و فرانسیا مارکز (معاون ریاست جمهوری) برای پیروزی تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری در کلمبیا تبریک می‌گویم. خواست مردم کلمبیا که دفاع از راه دموکراسی و صلح بود، شنیده شد.
« آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک فرار رو به جلو با تبریک پیروزی پترو، ابراز امیدواری کرد که روابط با دولت آینده این کشور آمریکای جنوبی را «تقویت» کند. بلینکن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس‌جمهوری منتخب برای تعمیق بیشتر روابط بین ایالات متحده و کلمبیا و هدایت کشورهایمان به سوی آینده‌ای بهتر هستیم.»