kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۹۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
تولید 1.8 میلیارد دلاری محصولات بیوتکنولوژی در کشور

ایران در زمینه بیوتکنولوژی رتبه اول منطقه و ۱۲ دنیا را دارد

 
 
 
 
رئیس‌پژوهشگاه ملی زیست فناوری گفت: ایران رتبه اول در منطقه و ۱۲ دنیا را در زمینه بیوتکنولوژی کسب کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جواد محمدی اظهارداشت: تعامل خوب با محافل علمی دنیا و دستیابی و توسعه علوم و ورود به صنعت از جمله اهداف نقشه جامع علمی کشور هستند.
محمدی با بیان اینکه بیش از 1.8 میلیارد دلار محصول در حوزه بیوتکنولوژی در ایران تولید شده است، افزود: ایران رتبه اول در منطقه و ۱۲ دنیا را در زمینه بیوتکنولوژی کسب کرده است. 
وی با بیان اینکه زمینه برای فراهم کردن فعالیت در حوزه بیوتکنولوژی در کشور فراهم شده است و نخبگان در این مراکز مشغول به تحقیق و توسعه هستند، ادامه داد: سیر مهاجرت به خارج از کشور نزولی شده است.
رئیس‌پژوهشگاه ملی زیست فناوری با اشاره به اینکه از حوزه بیوتکنولوژی محصولات زیادی وارد کشور می‌شوند، گفت: بحران‌های سیاسی مانند جنگ اوکراین باعث شده‌اند تا بحران امنیت غذایی مورد توجه قرار بگیرد. 
محمدی با بیان اینکه در حوزه درمان بیماری‌ها مانند ژن‌درمانی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک اقدامات خوبی را انجام داده است، اظهارداشت: ایران از نظر علم مهندسی ژنتیک بالاتر از کشور‌های ترکیه و آرژانتین است؛ اما کشوری مانند آرژانتین محصولات دست ورزی شده خود را به دنیا از جمله ایران صادر می‌کند. مسئله کم آبی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. در فناوری بیوتکنولوژی کریسپر نه تنها برای درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان استفاده شده است؛ بلکه برای غربالگری دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گفته وی، در حال حاضر ۲۸ داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید می‌شوند.
رئیس‌پژوهشگاه ملی زیست فناوری خاطرنشان کرد: اهمیت حوزه بیوتکنولوژی به قدری بالا است که یکی از مولفه‌های قدرت کشورمان محسوب می‌شود. این حوزه صرفه‌جویی ارزی زیادی خواهد داشت. ما رتبه خوبی از نظر تولید علم و مقاله در دنیا داریم، اما تاثیر آن در رفع نیاز‌های کشور باید بیشتر شود.