kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
گزارش کیهان از تبعات ناتمام جنگ اوکراین

تورم در انگلیس مردم را به خیابان‌ها کشاند/معترضان: بوریس جانسون را نمی‌خواهیم

هزاران نفر در مرکز «لندن» پایتخت انگلیس در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی و تورم در این کشور به خیابان‌ها ریختند و علیه بوریس جانسون نخست‌وزیر شعار دادند. بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر جنگ اوکراین، دچار مشکلات اقتصادی جدی شده‌اند.

 

سرویس خارجی-

سایه سنگین تاثیرات فاجعه بار جنگ اوکراین بر اقتصاد کشورهای غربی همچنان سنگینی می‌کند. اروپا و آمریکا که یک طرف این جنگ هستند تحت تاثیر این بحران در حال تجربه تورم بی‌سابقه هستند. بازار‌های انرژی اروپا و آمریکا تحت تاثیر جنگ افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند طوری که طی روزهای اخیر و به دنبال کاهش ۴۰ درصدی جریان‌ انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورداستریم» قیمت گاز در اروپا 50 درصد افزایش پیدا کرده طوری که اروپا اعلام کرده به دنبال جیره‌بندی گاز است. در میان کشورهای اروپایی وضعیت انگلیس بر اساس گزارش‌ها بحرانی‌تر است چرا که این کشور شاید حتی بیش از آمریکا، وارد بحران اوکراین شده و به دنبال ضربه زدن به روس‌هاست. چند روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند که مردم انگلیس برای پر کردن یک باک خودروی خود باید 129 دلار معادل 4 میلیون تومان پول پرداخت کنند! مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی انگلیس هشدار داده این کشور با بزرگ‌ترین کاهش استانداردهای زندگی از زمان شروع ثبت سوابق در دهه ۱۹۵۰ مواجه است.
تابستان داغ!
روزنامه گاردین نیز اخیراً در مطلبی از «تابستان داغ انگلیس» خبر داده و نوشته بود به دلیل افزایش نرخ تورم و بحران اقتصادی در انگلیس ممکن است تابستان آینده در این کشور به تابستان نارضایتی‌ها تبدیل شود. هشدار گاردین درباره تابستان داغ انگلیس کم کم نشانه‌های خود را بروز می‌دهد به طوری که روز شنبه هزاران شهروند این کشور که از افزایش تورم به سطوح آمده بودند به خیابان‌ها ریختند و علیه بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور که این روزها تمام فکر و ذکرش شکست دادن روسیه در جنگ اوکراین است تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» جمعیت عظیمی برای برگزاری این تظاهرات در مرکز  لندن، پایتخت انگلیس تجمع کردند.
بر اساس این گزارش «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به دلیل کندی در واکنش به بحران هزینه‌های زندگی مورد انتقاد شهروندان انگلیس قرار گرفته است. اینک تورم در انگلیس  و در سراسر اروپا افزایش یافته، زیرا جنگ روسیه در اوکراین منابع انرژی و مواد غذایی اصلی مانند گندم را کاهش داده است. بر اساس فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، تظاهرات کنندگان هنگام عبور از خیابان «داونینگ استریت» محل اقامت نخست‌وزیر، وی را هو کردند. «بن رابینسون» از شهروندان انگلیسی شاغل در یک موسسه خیریه مسکن در جنوب لندن گفت که دولت جانسون نمی‌داند که اوضاع برای فقرا چقدر بد است.
جانسون: پیروزی پوتین فاجعه‌آمیز خواهد بود
در حالی که روز شنبه خیابان‌های لندن شاهد تظاهرات گسترده علیه جانسون بود وی در بازگشت از کیف نگران پیروزی روس‌ها در جنگ اوکراین بود: «پیروزی ولادیمیر پوتین در اوکراین فاجعه‌آمیز خواهد بود...هرگز نباید اوکراین را به پذیرش صلح بد تشویق کرد چون این موضوع به راحتی زمینه حمله دیگر روسیه را فراهم می‌کند». «بوریس جانسون» در یادداشتی در روزنامه«ساندی تایمز» نیز نوشت: «حامیان خارجی اوکراین باید قاطع و مصمم بمانند تا از «تاب‌آوری راهبردی، بقا و نهایتاً پیروزی» اوکراینی‌ها اطمینان حاصل کنند.
اروپا در حال خودکشی است
خبر دیگر این که رئیس‌شرکت نفتی «روس‌نفت» گفته که کشورهای اروپایی با اعمال تحریم علیه روسیه در حال خودکشی‌اند. «ایگور سچین» رئیس‌این شرکت که در مجمع بین‌المللی اقتصادی «سنت‌پترزبورگ» صحبت می‌کرد، به نوشته خبرگزاری فارس گفته: «کشورهای اروپایی با اعمال محدودیت علیه روسیه، در حال شلیک به پاهای خود هستند.»
پیش‌تر نیز «ولادیمیر پوتین» گفته بود که تحریم‌ها شمشیر دو لبه بود و سران کشورهای اروپایی با اعمال محدودیت‌ها علیه روسیه، ضربه چشمگیری به اقتصادهای خود وارد آورده‌اند.
وی این را هم گفته بود خسارت‌های مستقیم اتحادیه اروپا از تحریم‌ها می‌تواند از 400 میلیارد دلار در یک سال فراتر رود و هزینه آن نیز بر دوش شهروندان اتحادیه اروپا
خواهد بود.