kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

موافقان و مخالفان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی چه می‌گویند؟

 
 
 
این روزها موضوع آمار، سرانه، تعداد و ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از یک‌سو و تاثیر آن بر کاهش هزینه‌های سرسام‌آور سلامت دهان و دندان از سوی دیگر، به یک چالش جدی تبدیل شده است. 
به گزارش خبرگزاری فارس، موضوع آمار، سرانه، تعداد و ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در ایران از یک‌سو و تاثیر آن بر کاهش هزینه‌های سرسام‌آور سلامت دهان و دندان از سوی دیگر، این روزها، باز هم، به یک چالش جدی تبدیل شده و دوگانه ظرفیت پذیرش و سرانه دندانپزشک را در برابر کیفیت خدمت و قیمت (هزینه) دندانپزشکی مطرح کرده است.
در این زمینه، صاحبنظران و مسئولان حوزه‌های مختلف اعم از وزارت بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس، نهادهای صنفی و متخصصان این حوزه، دیدگاه‌های متفاوت و حتی متضادی درباره ضرورت و میزان افزایش یا کاهش پذیرش ظرفیت دندانپزشکی و تاثیر آن بر خدمات این حوزه، اعم از هزینه و کیفیت دارند. این در حالی است که بخش زیادی از جامعه، خصوصاً در شرایط اقتصادی کنونی، به خاطر هزینه‌های بالای دندانپزشکی که با توجه به نوع تقاضا، بعضا حقوق یک ماه و حتی بیشتر را می‌بلعد، با تنگناهای زیادی مواجه هستند.
ظرفیت پذیرش و سرانه دندانپزشک با توجه به جمعیت کشور و خدمات آن، نگرش‌های متفاوت و حتی متقابل را در بین اقشار مختلف به ویژه جامعه پزشکی، حداقل در دو زمینه زیر ایجاد کرده است: 
دیدگاه اول: برخی معتقدند سرانه دندانپزشک در ایران، با توجه به تعداد جمعیت کشور و در مقایسه با دنیا، کم است و ظرفیت پذیرش دندانپزشکی باید افزایش یابد. گروه دیگر بر این باورند آمار دندانپزشکان در ایران، مناسب است اما توزیع عادلانه آن در مناطق مختلف باید مدنظر قرار گیرد و نیاز به افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهی نیست.
دیدگاه دوم: به اعتقاد برخی صاحب‌نظران عدم توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی، با کمبود سرانه دندانپزشک در کشور، رابطه مستقیم دارد و با افزایش متخصصان دندانپزشکی و رقابت در این حوزه، هزینه‌ها، کاهش و کیفیت خدمات، افزایش می‌یابد. از طرفی مسئله توزیع هم حل می‌شود و بخشی از ظرفیت آموزش دندان پزشک به مناطق کمتر برخوردار اختصاص می‌یابد.
کدخدازاده، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کشور، طی روزهای اخیر، با اشاره به تحصیل ۱۵ هزار دانشجوی دندانپزشکی در کشور، افزایش ظرفیت دندانپزشکی را «پول‌پاشی، تضییع بیت‌المال و آسیب به سلامت مردم» دانسته است. 
در مقابل این دیدگاه‌، نظرات معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تضاد با سخنان کدخدازاده، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کشور است. به گفته رجبعلی برزویی، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی، مطالبه اجتماعی و نیاز کشور است و با نهایی شدن مصوبه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تدوین آیین‌نامه از سوی وزارت بهداشت، پیش‌بینی می‌شود از کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد اعمال شود.  بنابر اظهارات برزویی، در خوشبینانه‌ترین حالت،
۳۰ هزار دندانپزشک داریم.
همچنین سرانه‌ دندانپزشک در ایران، ۳۵ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر و حتی کمتر از ۳۵ نفر است و در منطقه نیز جایگاه مناسبی نداریم. 
حجت‌الاسلام حسن شجاعی رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص افزایش ظرفیت دندانپزشکی، با تأکید بر اینکه مردم حتی در شهر‌های بزرگ به خوبی به خدمات دندانپزشکی دسترسی ندارند؛ یکی از دلایل عمده این عدم دسترسی را گرانقیمت بودن خدمات دندانپزشکی در کشور دانست که موجب‌شده بسیاری از مردم توانایی مراجعه به دندانپزشک را نداشته باشند.