kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴

خداحافظی چندباره مقتدی‌صدر از صحنه سیاسی عراق!

پس از استعفای اعضای فراکسیون صدر از پارلمان عراق، رهبر جریان صدر نیز خروج خود را از فرآیند سیاسی این کشور اعلام کرد. او پیش‌تر نیز از خداحافظی خود از سیاست خبر داده بود اما باز به میدان سیاست بازگشته بود!
 
 
 
 
«سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در واپسین ساعات شامگاه چهارشنبه خروج خود را از فرآیند سیاسی در این کشور اعلام کرد: «با سلام و درود به شما و پیش از خداحافظی با یکدیگر و تشکر بابت مواضع و وحدت شما، دوست دارم مسئله‌ای را به اطلاعتان برسانم؛ من تصمیم به خروج از فرآیند سیاسی گرفته‌ام تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه نباشم...می‌خواهم به عرضتان برسانم که با وجود فاسدان،‌ در انتخابات آتی مشارکت نخواهم کرد. این یک عهد بین من و خداوند و میان من و شما و مردمم است؛ مگر آنکه خداوند گشایشی حاصل کند و فاسدان و تمام کسانی که عراق را غارت کردند و به یغما بردند و خون‌ها را مباح کردند، کنار زده شوند.» به گزارش فارس، وی در پایان خطاب به اعضای فراکسیون خود گفت: «در صورت مشارکتمان در انتخابات آینده، خانم‌ها و آقایان کاملا آماده‌باشید و از هم گسسته نباشید. از نظر سیاسی، عقیدتی، از لحاظ قانونی و در پارلمان مکمل یکدیگر باشید و با مردم عراق در ارتباط باشید.» گفتنی است، سید مقتدی صدر پنجشنبه پیش از نمایندگان عضو فراکسیون خود در پارلمان خواسته بود که استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور وی، آماده‌باشند. خبرگزاری رسمی عراق، یکشنبه ‌شب، خبر داد که رئیس‌پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. باید توجه داشت که خداحافظی صدر از سیاست و سپس بازگشتن او به این میدان مسبوق به سابقه است و او پیش از این نیز گفته بود از صحنه سیاسی خداحافظی کرده است!
حمله پهپادی ترکیه به خاک عراق
خبر دیگر از عراق آن‌که منابع عراقی از حمله پهپادی ترکیه در اقلیم کردستان عراق در استان سلیمانیه خبر دادند. در این حمله که در منطقه «سایلو کلار» انجام شده، یک خودرو منهدم شده است. به نوشته شفق نیوز، این حمله صبح جمعه روی داد و سه نفر از اعضای گروهک پ.ک.ک که سوار بر خودرو بودند کشته شدند و جسد آنها به بیمارستان منتقل شد. یک نفر نیز بر اثر انفجار خودرو زخمی شده است.
ترکیه از خروج مفتضحانه آمریکا درس بگیرد
این در حالی است که جنبش کتائب حزب‌الله عراق روز پنجشنبه به حملات اخیر نظامیان ترکیه به خاک این کشور واکنش نشان داد و آن را نقض حاکمیت عراق به شمار آورد. این جنبش، با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود تأکید کرد، تجاوز مداوم ترکیه به عراق، نه تنها نقض حاکمیت است، بلکه توهین به ملت و دولت این کشور نیز محسوب می‌شود. حزب‌الله با بیان اینکه دولت عراق به جز سکوت، کار دیگری در قبال این تجاوزات انجام نمی‌دهد، تصریح کرد، همدستی این دولت با برخی از گروههای سیاسی و وادادگی آنان باعث شد که ترکیه جرأت کند خاک عراق را به اشغال خود درآورد. این جنبش عراقی در پایان تأکید کرد، ملت و مقاومت عراق برای مقابله با تجاوز ترکیه و پاک‌سازی خاک خود از اشغال ترکیه در نهایت آمادگی هستند؛ کشوری که باید از اشغالگری آمریکا درس بگیرد و بداند که چگونه مقاومت اسلامی، شکست و خروج مفتضحانه را به این کشور تحمیل کرد.
«نوری المالکی» رئیس‌ائتلاف «دولهًْ القانون» و نخست‌وزیر اسبق عراق نیز بعدازظهر روز پنجشنبه، در بیانیه‌ای به حملات مکرر ترکیه به خاک عراق واکنش نشان داد. المالکی گفت: «تعرض به حاکمیت عراق از طرف هر کشوری که باشد، مردود است. دولت باید اقدامات لازم برای متوقف‌‌سازی این تجاوزات را اتخاذ کند.» المالکی در پایان ضمن دعای رحمت برای شهدا و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان و مصدومان، افزود: «این تجاوزهای مکرر می‌طلبد که عراق در موضع خود بازنگری کند و جلوی تجاوزاتی از این دست را بگیرد.»