kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵

17 وزیر برکنار شده از سوی آل‌خلیفه موافق عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل نبودند

 


به گفته مدیر دفتر سیاسی ائتلاف چهارده فوریه بحرین، تغییر 17 وزیر در بحرین که به نام «اصلاحات سیاسی» انجام شد، هیچ‌گونه معیار دموکراتیک نداشت و معیار انتصاب وزرای جدید در بحرین حمایت از رابطه با رژیم اسرائیل بوده است.
چند روز پیش بود که خبر رسید «شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه رژیم آل خلیفه در بحرین طی فرمانی ناگهانی، دستور تغییر
۱۷ وزیر را صادر کرده است. طبق این خبر در چارچوب این تغییرات، «خالد بن عبدالله آل خلیفه» در سمت معاون نخست‌وزیر و وزیر امور زیرساخت‌ها، «نواف بن محمد المعاوده» به عنوان وزیر دادگستری، «حمد بن فیصل المالکی» به عنوان وزیر امور هیئت دولت، «محمد بن مبارک بن دینه» در سمت وزیر نفت، «یاسر بن ابراهیم حمیدان» به عنوان وزیر برق و آب، «جلیله آل سید جواد» به عنوان وزیر بهداشت و «جمیل بن محمد علی حمیدان» به عنوان وزیر کار منصوب شدند.
حالا «ابراهیم العرادی» مدیر دفتر سیاسی ائتلاف چهارده فوریه بحرین از پشت پرده این تغییرات ناگهانی پرده برداشته و گفته: «انتصابات وزارتی در بحرین براساس خواسته و مزاج خاندان حاکم و بسته به میزان حمایت وزرای انتصابی از روند عادی ‌سازی روابط با اسرائیل صورت گرفته است.» در واقع با این حکم رئیس‌آل خلیفه کسانی که چندان موافقتی با عادی‌‌سازی نداشته‌اند را تصفیه کرده است. گفتنی است، توافقنامه عادی‌‌سازی روابط بحرین و رژیم آپارتاید اسرائیل که به‌طور رسمی توافق ابراهیم نامیده می‌شود، توافقنامه‌ای به منظور عادی‌‌سازی روابط دیپلماتیک و سایر مسائل بین بحرین و رژیم آپارتاید اسرائیل است که در تاریخ
۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ (21 شهریور 1399) توسط «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، اعلام شد.