kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
در راستای رویکرد دیپلماسی فعال منطقه‌­ای دولت صورت گرفت

رایزنی­‌های امیرعبداللهیان با وزرای خارجه پاکستان، ترکمنستان و ترکیه

در ادامه دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت سیزدهم وزیر خارجه کشورمان با وزرای خارجه پاکستان و ترکمنستان که به تهران سفر کرده‌اند دیدار و گفت‌وگو کرد همچنین وزرای خارجه کشورمان و ترکیه نیز تلفنی صحبت کردند.

«بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان که به دعوت همتای ایرانی به تهران سفر کرده، بعدازظهر دیروز با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی قرار گرفت و پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: من به خانه و موطن خود آمده‌ام. ملت پاکستان و ایران علقه‌های تاریخی گسترده‌ای دارند. نه تنها همسایه هستیم بلکه برادر و خواهر هستیم و بی‌صبرانه علاقه‌مند هستم که با شما همکاری کنم و مناسبات فی‌مابین را به قله‌های رفیع‌تر برسانیم.
بلاول بوتو زرداری اضافه کرد: مایلم از جانب دولت و ملت پاکستان پیام حسن نیت و محبت را به برادران و خواهران ایرانی انتقال دهم. ایران همسایه‌ مهم پاکستان محسوب می‌شود. همسایه‌ای که با آن دارای علقه‌های برادری و تاریخ مشترک هستیم. پاکستان و خودم به دنبال این هستیم که به عنوان اولویت روابط خود را با ایران ارتقا دهیم و بتوانیم با استفاده از شرایط دو کشور روابط را رو به جلو ببریم.
دیگر اینکه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان دیروز در آستانه سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران ملاقات و درخصوص موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک مجدد برگزاری موفق انتخابات اخیر ریاست‌ جمهوری ترکمنستان، بر اهمیت بالای سفر رئیس‌ جمهور ترکمنستان به تهران در سی‌امین سالگرد برقراری روابط بین دو کشور تأکید کرد.
همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه آخرین تحولات روابط دوجانبه را مورد رایزنی قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر استمرار رایزنی‌های موجود بین دو کشور  بر ضرورت تقویت همکاری‌ها به ویژه در زمینه مسائل دوجانبه تجاری و کنسولی تاکید کرد. وی از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به آنکارا در آینده نزدیک و‌ گفت‌وگو‌ درباره مسائل مورد علاقه دعوت به عمل آورد.