kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
ترک اردوی تیم ملی در فاصله 3 ماه تا برگزاری مسابقات جهانی 2022

تلاش فدراسیون برای متقاعد کردن محمد بنا پرافتخارترین سرمربی کشتی فرنگی به تیم ملی برمی گردد؟!

انتظار می‌رود با تلاش فدراسیون کشتی این بار نیز کناره‌گیری بنا خدمت به خیر شود و این مربی کاربلد، فنی و کارنامه دار بار دیگر سکان هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده گیرد.

 

سرویس ورزشی-

در روزهایی که کشتی آزاد در تب و تاب برگزاری سومین مرحله از چرخه خود در قالب جام جهان پهلوان تختی بود، لیستی از محمد بنا درخصوص اردونشینان کشتی فرنگی به فدراسیون کشتی ارائه نشد. این تیم که اسفند ماه سال گذشته آخرین مرحله از چرخه داخلی خود را با جام جهان پهلوان تختی در اهواز پشت سر گذاشته بود، بعد از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، در جام رنکینگ‌دار بولات تورلیخانوف قزاقستان شرکت کرد و کار خود را در این تورنمنت بین‌المللی با 4 طلا، 4 نقره و 2 برنز به پایان رساند. اتفاق بدی هم برای یکی از ستارگان تیم محمد بنا در این جام رخ داد و میثم دلخانی دچار شکستگی از ناحیه دست شد تا در بازگشت از آلماتی دستش را به تیغ جراحی بسپارد و به احتمال فراوان حضور در مسابقات جهانی بلگراد را از دست بدهد.
بعد از اینکه تیم به تهران رسید، فدراسیون منتظر ارائه لیست اردونشینان بود که این امر با وجود نظم همیشگی محمد بنا و حضور شبانه‌روزی‌ در کنار شاگردانش، با تعللی بیشتر از حد معمول مواجه شد. ضمن اینکه در آلماتی برخی از نزدیکان محمد بنا از خستگی او صحبت و اعلام می‌کردند او دیگر قصد ادامه کار را ندارد، اردوی هفتم تیم ملی فرنگی با غیبت مردِ همیشه حاضرِ اردوها آغاز شد.
بنا به فدراسیون اعلام کرده که به دلیل خستگی قصد خداحافظی دارد و این در حالی است که چرخه انتخابی تیم ملی در حساس‌ترین مقطع خود به سر می‌برد و انتخاب تیم اصلی براساس چرخه محمد بنا به مرحله نهایی و انتخاب ملی‌پوشان اوزان دهگانه نزدیک می‌شود. مدعیان اصلی دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی بلگراد تا امروز در سه رویداد داخلی و چند مسابقه خارجی محک خورده و اکنون نیز تورنمنت رنکینگ‌دار ایتالیا در پیش است که تعداد دیگری از نفرات در این جام محک خواهند خورد و در ادامه نیز احتمال اعزام تیم به جام پیتلانسکی لهستان وجود دارد.
تلاش بزرگان برای بازگشت بنا
با این وجود تلاش‌های فدراسیون کشتی برای بازگشت بنا به تیم ملی از ابتدای این هفته آغاز شده است. دیروز هم جلسه هیات رئیسه فدراسیون کشتی با حضور علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی برگزار شد. اعضای هیات رئیسه فدراسیون کشتی در این جلسه، بازگشت محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و تلاش دبیر برای متقاعد کردن بنا برای ادامه فعالیت در تیم ملی کشتی فرنگی را خواستار شدند.
علیرضا دبیر نیز ضمن اعلام حمایت کامل از بازگشت محمد بنا تاکید کرده که «محمد بنا را به لحاظ فنی و اخلاقی کاملا قبول دارد و با همه توان سعی می‌کند زمینه بازگشت او به تیم ملی را فراهم کند». رئیس‌فدراسیون کشتی همچنین ضمن اشاره به حمایت همه‌جانبه فدراسیون از برنامه‌های بنا تاکنون، در صورت بازگشت بنا، از این پس نیز از برنامه‌های وی حمایت خواهد کرد.
به غیر از دبیر، سوریان نایب‌رئیس‌فدراسیون کشتی نیز دست به کار شده تا زمینه بازگشت بنا به تیم ملی کشتی فرنگی را فراهم کند.
محمدرضا طالقانی، رئیس‌اسبق فدراسیون کشتی هم درباره غیبت بنا در تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی گفت: این اقدام محمد بنا قطعا روی عملکرد تیم تاثیرات منفی دارد اما این را هم بگویم که او یک دّر گرانبهاست. بشخصه 20 سال پیش خودم بنا را از کشور دیگری به ایران آوردم و حالا هم حامی او هستم‌. بنا آدمی است با همه وجود‌ش کار می‌کند اما به شدت هم احساساتی است. در گذشته هم که تصمیم گرفت از تیم ملی برود خودم پا درمیانی کردم و خوشبختانه برگشت حالا هم از او درخواست می‌کنم مجددا برگردد و قطعا اگر نیاز باشد باز هم برای برگشت بنا پادرمیانی می‌کنم.
تمام رفت و برگشت‌های بنا
محمد بنا بدون شک پرافتخارترین سرمربی کشتی فرنگی ایران است که با حضور او کشتی فرنگی ایران طی سال‌های 2005 تاکنون در عرصه جهانی موفقیت‌های چشمگیری داشته است.جدا از موفقیت‌های او، قهر و آشتی‌های این مربی موفق کشتی ایران نیز داستان جداگانه‌ای دارد که در بزنگاه‌های مختلف نیز موجب افول کشتی فرنگی ایران شده است.
از همان ابتدای کار که محمدرضا طالقانی رئیس‌وقت فدراسیون بانی حضور بنا در تیم ملی کشتی فرنگی شد، اختلافات او با حسن بابک موجب چند مرتبه قهر و آشتی‌اش در تیم ملی کشتی فرنگی شد. او از پیکارهای جهانی 2005 در مجارستان به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد اما پیش از المپیک پکن به دلیل برخی اختلافات از تیم ملی رفت و رضا سیم‌خواه سرمربی شد.
بعد از المپیک، مرحوم محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس‌وقت فدراسیون یک‌بار دیگر به سراغ بنا رفت و در پیکارهای جهانی 2009، 2010، 2011 و المپیک 2012 بهترین سال‌های کشتی فرنگی و موفقیت‌های این رشته با هدایت او رقم خورد. البته او یک بار دیگر هم پیش از المپیک لندن به دلیل آنچه که خود دخالت در کارش عنوان کرده بود اردو را ترک کرد اما باز هم به تیم ملی برگشت و تاریخی‌ترین نتیجه کشتی ایران را در المپیک به ثبت رساند.
او بعد از لندن و البته به طور جدی از سرمربیگری تیم ملی کناره‌گیری کرد اما در خلال سال‌های 2013 به تیم ملی برگشت و بعد از پیکارهای قهرمانی سال 2014 آسیا باز دوباره عطای کار را به لقایش بخشید به طوری که این قهر تا بازی‌های المپیک 2016 ریو ادامه داشت و او بعد از پیکارهای جهانی سال 2015 و یک سال قبل از المپیک سرمربی تیم ملی شد.
هر چند در خلال همین یک سال نیز رسول خادم و سایر مسئولان فدراسیون و اعضای شورای فنی تیم‌های ملی مراقب بودند تا اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد اما موضوع مسابقات انتخابی و برخی انتقادات نزدیک بود دوباره منجر به قهر بنا شود که این اتفاق رخ نداد و اما نتایج المپیک ریو و البته ضعیف به زعم برخی کارشناسان سبب شد بنا از تیم ملی دوباره کناره‌گیری کند.
آقای خاص تا سال 2018 سمتی درفدراسیون نداشت و او بعد از استعفا رسول خادم از ریاست فدراسیون از سوی حمید بنی‌تمیم سرپرست وقت فدارسیون سرمربی تیم ملی شد و بعد از آن نیز مورد حمایت علیرضا دبیر قرار گرفت. حضور علیرضا دبیر سبب شد اقدامات سازنده و باز‌سازی خانه‌های کشتی در دستور کار قرار گیرد و شرایط اردوهای تیم ملی به شکل مطلوبی برگزار شد و اتفاقا محمد بنا از مربیانی بود که دبیر، رئیس‌فدراسیون او را قبول داشته و همواره از او حمایت کرده است.
انتظار می‌رود با تلاش فدراسیون کشتی این بار نیز کناره‌گیری بنا خدمت به خیر شود و این مربی کاربلد، فنی و کارنامه دار بار دیگر سکان هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده گیرد. حضور نداشتن او در اردوی تیم ملی در فاصله سه ماه تا پیکارهای جهانی به طور حتم حاشیه‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد و تیم قدرتمندی که در پیکارهای سال 2021 اسلو با چهار مدال طلا افتخارآفرین شد با این اقدام سرمربی تیم ملی سرنوشت نامعلومی را خواهد داشت.