kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹

استعفای رئیس ‌آمریکایی ‌اندیشکده بروکینگز به اتهام لابی‌گری برای قطر

 
 
رئیس‌اندیشکده آمریکایی بروکینگز در پی تحقیقات فدرال درباره لابی‌گری غیرقانونی‌اش برای قطر، استعفا داد.
«جان آلن» ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و رئیس‌اندیشکده بروکینگز در پی تحقیقات فدرال درباره لابی‌گری غیرقانونی او برای قطر، استعفا داد. ژنرال جان آلن، که چهارشنبه هفته گذشته از سوی مسئولان‌اندیشکده بروکینگز، به سمت رئیس ‌این ‌اندیشکده انتخاب شده بود، 6 روز پس از این انتخاب و پس از آنکه دادگاه با ارائه مدارک و مستنداتی وی را متهم به لابی‌گری مخفیانه و غیرقانونی برای کشور قطر کرد، از سمت خود استعفا داد.
ژنرال آلن در بیانیه‌ای پس از استعفا از سمتش اعلام کرد: «با قلبی دردناک این ‌اندیشکده را ترک می‌کنم و می‌دانم این کار در این لحظه برای تمام نگرانی‌ها، بهترین کار است.» استعفای او نشان دهنده جدی بودن تحقیقات فدرال درباره این موضوع است. این در حالی است که او در متن بیانیه خود به پرونده و تحقیقات انجام شده علیه خودش، اشاره‌ای نکرده است.
به گزارش تسنیم، بازرسان فدرال در جریان بازجویی و تحقیق از لوازم الکترونیکی ژنرال آلن پیامی را کشف کردند که در آن، وی خواستار دریافت دستمزد خود برای کمک به قطر در برخورداری از حمایت آمریکا در برابر رقبای همیشگی‌اش در منطقه یعنی رژیم سعودی و امارات شده است.
لازم به ذکر است قطر میزبان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی آمریکاست و براساس تحقیقات بازپرسان فدرال، ژنرال آلن اخیرا برای ارائه مشاوره به قانون‌گذاران قطری برای حل بحران با کشورهای عربستان و امارات در جریان یک سفر آخر هفته‌ای، 20 هزار دلار درخواست کرده است. همچنین مشخص شده وی در این سفر معاملات تجاری و بازرگانی دو شرکت مربوط به خود را با قطر پیش برده است.