kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
امیرعبداللهیان خطاب به گوترش:

ارائه قطعنامه به شورای حکام رفتاری شتابزده و سیاسی بود

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در ارائه قطعنامه به شورای حکام آژانس را رفتاری شتابزده و سیاسی خواند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد شنبه شب ۲۱ خرداد ماه درباره برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تلفنی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت ادامه مذاکرات وین تاکید کرد و دیپلماسی را بهترین مسیر حل اختلافات بین جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از طرف‌های مذاکرات برجام خواند.
مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها از ۲۰ اسفند ماه دچار وقفه شد و از آن زمان پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها مبادله می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای رسیدن به توافقی خوب و قوی اعلام و حصول توافق را در گرو اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی مقامات آمریکایی اعلام کرده است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین در این گفت‌وگو قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران را صرفا دارای محتوای توصیه‌ای خواند و بر اهمیت تداوم مذاکرات تأکید کرد.
امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در ارائه قطعنامه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری شتابزده و سیاسی خواند.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز حمایت از تداوم آتش‌بس در یمن، بر ضرورت رفع کامل محاصره انسانی تاکید کرد و آن را بستر مناسبی برای آغاز گفت‌وگوهای بیشتر گروه‌های یمنی برشمرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به مکالمه روز جمعه خود با فیصل المقداد همتای سوری، تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و حمله نظامی به فرودگاه غیرنظامی دمشق را نقض فاحش اصول منشور ملل متحد خواند و افزود: شرایط منطقه ثابت کرده که آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی علیه امنیت و ثبات منطقه به خودش برخواهد گشت.
دبیرکل سازمان ملل در این گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان درخصوص بحران یمن، از تلاش‌ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش‌بس در یمن تقدیر کرد.
گوترش نشست آستانه درخصوص سوریه را بستری مناسبی برای رسیدگی به این بحران و رفع دغدغه‌های احتمالی بین سوریه و ترکیه خواند.
در برابر زیاده‌خواهی‌ها، مقتدرانه می‌ایستیم
همچنین حسین امیرعبداللهیان که دیروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود بعد از این نشست در جمع خبرنگاران، گفت: به سؤالات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره صدور قطعنامه شورای حکام آژانس گفت‌وگو شد.
وی افزود: ایران در برابر رفتار مبتنی بر منطق طرف مقابل در چارچوب منطقی، ابتکارات و ایده‌های خود را ارائه و به آن عمل کرده است.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: هرگاه طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای زیاده‌خواهی کرده، از ابزارها و اقتدار کشور استفاده کردیم تا بداند، منافع و آسایش و رفاه ملت ایران برای ما مهم است و در این زمینه به تمام تلاش خود ادامه می‌دهیم.
امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم در مجموعه اقداماتی که برای بازگرداندن همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای موسوم به برجام انجام می‌شود، اقتدار کشور، مطالبات و انتظارات مردم و نحوه پیگیری آن حفظ شود؛ مردم همواره ضمن اینکه بر حفظ کامل حقوق کشور در عرصه بین‌الملل تاکید دارند اما حفظ این حقوق را با رعایت همه خطوط قرمز از ما مطالبه می‌کنند.