نامه تعدادی از معلمان به رهبر انقلاب:
مصوبه حذف کنکور عمومی اهمیت دروس فرهنگساز را در بین دانشآموزان کاهش میدهد
تعدادی از دبیران دروس عمومی و فرهنگساز در نامهای به رهبر انقلاب عنوان کردند: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درپی القای این پیام است که نه زبان قرآن چندان مهم است و نه فرهنگ ایرانی- اسلامی اهمیت خاصی دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در بخشی از نامه تعدادی از دبیران دروس ادبیات فارسی، زبان فارسی، معارف اسلامی، عربی و زبان قرآن و زبان خارجی در نامه به رهبر معظم انقلاب آمده است: «دروس عمومی (ادبیات فارسی، زبان فارسی، معارف اسلامی، عربی و زبان قرآن، زبان خارجی) که دانستن آنها بر هر ایرانی بهویژه نخبگان و فرهیختگان واجب است و طبق رهنمودها و تأکیدات مکرر حضرتعالی پایههای فرهنگی یک ملت را میسازد و باید جای مطالب حفظی و بدون کاربرد دروس دیگر را بگیرد، متاسفانه با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، از نظر اهمیت از دروس شیمی و فیزیک و ریاضی در درجه پایینتری قرار گرفته است.
به دستور این مصوبه، از این پس، دانشآموزان برای دروس فیزیک و شیمی و ریاضی و زمینشناسی و...(معروف به دروس اختصاصی) باید اهمیت دو برابر بلکه چندین برابر قائل شوند، زیرا از این دروس هم در کنکور سراسری سؤال طرح میشود و هم در امتحانات نهایی، اما به دستور این مصوبه که در تعارض آشکار با قوانین مجلس شورای اسلامی است، دروس عمومی از رقابت کنکور کنار گذاشته شده است و صرفاً در امتحانات نهایی مورد سنجش قرار میگیرد و بس.
تنها رسانهای شدن این مصوبه سبب شده است که امسال که هنوز این مصوبه جهت ابلاغ به امضای ریاست محترم جمهور نرسیده است، دانشآموزان در کل کشور، دروس فرهنگساز را بیارزش تلقی کنند و دیگر تمایل زیادی به مطالعه این دروس از خود نشان ندهند و کلاس درس را جدی نگیرند.
متاسفانه، این مصوبه کنکوری شورا، کنکور را حذف نمیکند بلکه فقط با تبعیض قائلشدن بین دروس عمومی و دروس اختصاصی در کنکور، درپی القای این پیام به جوانان کشور است که نه زبان قرآن چندان مهم است و نه فرهنگ ایرانی- اسلامی اهمیت خاصی دارد، بلکه مهم این است که ایشان فقط توانایی حل چند مسئله ریاضی و شیمی را داشته باشند تا در آینده موفق باشند. این مورد با روح جامعه ایرانی ـ اسلامی و آرمانهای انقلاب به طور کامل در تضاد است.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است:«با این مصوبه، نه تنها کنکور حذف نشده بلکه دغدغهای تحت عنوان «سه سال امتحان نهایی» و «ده بار ترمیم معدل» و افزایش هزینه تحصیل و آزمون نیز به وجود آمده است و تبعاً بازارهای فروش کتب امتحان نهایی نیز در کنار بازار کنکور رونق بسیار خواهد گرفت- که در همین چند ماه شاهد آن هستیم- و به خانوادههای متوسط و کمبضاعت فشار مضاعفی تحمیل خواهدشد و سود سرشار تازهای نصیب دارندگان مدارس غیرانتفاعی و مؤسسات کنکوری و آموزشی خواهد شد و اختلاف طبقاتی در عرصه آموزش شکل شدیدتری به خود خواهد گرفت.
اینجانبان معلمان مدارس ایران اسلامی باتوجه به ایرادات ملی و فرهنگی و آموزشی ذکر شده، از آن مقام ارجمند استدعا داریم، به این معضل نگاه مدبّرانهای بیندازند و دستورها و رهنمودهای لازم را جهت رفع ایرادات موجود به «شورای انقلاب فرهنگی» و نهادهای اجرایی مبذول دارند.»