kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
زاکانی:

همه سامانه‌های شهرداری تهران وارد مدار شد

 

شهردار تهران گفت‌: همه سامانه‌های شهرداری وارد مدار شده است و تلاش دشمن ناکام ماند.
به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو ۱۷ شهریور اظهارداشت:پنج شنبه هفته پیش هجمه‌ای به سامانه‌های شهرداری تهران وارد شد، دشمنان طراحی کرده بودند که بعد از ظهر آن روز بتوانند به دوربین‌های ما دسترسی داشته باشند و تا شب این دسترسی را به سیستم‌های نرم‌افزاری و اطلاعات توسعه دهند. زاکانی افزود: از همان لحظه که این اختلال رخ داد، تیم ما مستقر و بسیج شدند و همین موضوع منجر به این شد که دشمنان در ادامه کار خود ناکام بمانند. وی ادامه داد: سامانه‌ها را بر اساس احتیاط قطع کردیم. تقریباً تمامی سامانه‌ها از روز سه شنبه آماده بودند اما به واسطه دریافت ضرایب امنیتی و اینکه خدای نکرده بد افزاری نباشد، از صبح شنبه وارد مدار شدند.
شهردار تهران گفت: از پنج شنبه تحویل‌گیری سامانه‌ها صورت گرفته است و از امروز به صورت رسمی در اختیار همه قرار گرفت.
آخرین وضعیت تکمیل خطوط مترو تهران
زاکانی درباره بازطراحی شهر تهران، اظهارداشت: پایتخت ۱۱ خط مترو دارد که از این تعداد هفت خط به بهره‌برداری رسیده و چهار خط، یا راه‌اندازی نشده و یا برای مثال خط ۱۰ در ابتدای راه قرار دارد و خط ۱۱ نیز در مرحله تنظیم تفاهم‌نامه است.
وی با بیان اینکه ۱۳۸ ایستگاه در این چهار خط پیش‌بینی شده است، افزود: برای افق ۱۴۲۰ برنامه‌ریزی شده که تا ۱۹ سال آینده، تهران از خدمات پیش‌بینی شده برای مترو بهره‌مند شود و توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه گلوگاه اصلی این طرح، منابع مالی است، گفت: بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این رویکرد مورد نیاز است و اگر قرار باشد سال ۱۴۲۰ طرح تکمیل شود، عدد نجومی را به خود اختصاص خواهد داد.
زاکانی با تأکید بر اینکه برای کاهش فاصله زمانی و دادن این وعده به مردم که طرح ۲۰ ساله در طول پنج سال به نتیجه برسد باید منابع را تأمین کنیم، ادامه داد: ما در حال حاضر مشکل فنی و عمرانی، شرکت‌های مرتبط و مواردی از این قبیل نداریم، مشکل ما منابع مالی است.
وی بیان داشت: امسال برای مترو 6 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده اما اعتبار مورد نیاز برای تکمیل هفت خط و راه‌اندازی چهار خط دیگر، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. شهردار تهران با بیان اینکه خلق امکان با محیط پیرامونی ایستگاه‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تیرماه سال قبل شورای عالی شهر‌سازی الزام کرد که شهرداری تهران، بافت پیرامونی ایستگاه‌ها را تغییر دهد و الگوی جدیدی را تعریف کند که در کشورهای دیگر این الگو مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت چشمگیری داشته است.
زاکانی با اعلام اینکه ما این طرح را ناظر به نو‌سازی شهری قرار دادیم، اظهارداشت: اگر ۳۲۵ نقطه در شهر تهران را به صورت کانونی مورد توجه قرار دهیم و ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر پیرامون آن را بررسی کنیم و بارگذاری انجام دهیم، کسانی که در این محدوده زندگی می‌کنند، منتفع شده و ارزش افزوده برای املاک آنها در نظر گرفته خواهد شد. با طرح مورد نظر، امکانی ایجاد می‌شود که مردم با ما مشارکت کنند و از این مشارکت استفاده می‌شود تا انتفاع عمومی با توسعه مترو حاصل شود. از طرفی مشکل حمل‌ونقل و آلودگی هوا نیز مدیریت خواهد شد چراکه با این اقدام به جای ۱۴۳ ایستگاه ۳۲۵ ایستگاه و به جای هزار و ۵۰۰ واگن چهار هزار واگن خواهیم داشت و مردم تسهیلات ویژه‌ای را دریافت خواهند کرد. وی تأکید کرد: با دو بانک وارد مذاکره شدیم و از طریق تسهیلات بانکی و همکاری با پیمانکاران، در نیمه دوم سال ۶ ایستگاه را افتتاح خواهیم کرد و اگر منابع بیشتری تأمین شود تعداد ایستگاه‌های بیشتری نیز احداث خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌های طرح‌های ما، مناسب ‌سازی است، خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه عنوان شده مولفه‌های استاندارد در این ایستگاه و برخی ایستگاه‌ها هنوز تدوین نشده است؛ سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل همین موضوع بیمه نمی‌کنند.
وی افزود: آسانسورها خریداری شده اما به دلیل عدم تنظیم مولفه‌ها هنوز بارگذاری نشده است. در حال پیگیری هستیم که با تنظیم چارچوب‌ها، امکان فراهم شده و عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر انجام شود تا بتوانیم خدمات رسانی را در این زمینه انجام دهیم.