kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
کیهان بررسی می‌کند

واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدامات خصمانه آژانس قابل تقدیر اما ناکافی است

اقدام سازمان انرژی اتمی کشورمان در مواجهه با گزارش‌های جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرچه قابل‌تقدیر است اما در برابر خباثت‌ها و خیانت‌های دشمنان قسم‌خورده ملت ایران به‌ویژه در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، کافی نیست.

 

سرویس سیاسی-

به دنبال انتشار پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی و بیانیه سه کشور اروپایی در شورای حکام علیه ایران، سازمان انرژی اتمی از قطع فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران خبر داد.
ایران 2 دوربین نظارتی آژانس را خاموش کرد
بر اساس آنچه در بیانیه سازمان انرژی اتمی کشورمان آمده است؛ «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است نه‌تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به‌نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فراپادمانی دستگاه ‌اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است، البته بیش از 80 درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.»
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم دیروز چهارشنبه در حاشیه نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اطلاعیه سازمان انرژی اتمی گفت که مردم در جریان باشند این اقدام عملی انجام شد و اقدامات دیگر هم در نظر است» گفتنی است گرچه اقدام سازمان انرژی اتمی کشورمان در مواجهه با گزارش‌های جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دستاویز اقدامات و مواضع غیرسازنده و خصمانه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران قرار گرفته، قابل‌تقدیر است اما نباید این نکته را فراموش کرد که در برابر خباثت‌ها و خیانت‌های دشمنان قسم‌خورده ملت ایران به‌ویژه در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای، این اقدامات و اظهارات کافی نیست.
چرا باید
از NPT خارج شویم؟
واضح آنکه پاشنه آشیل آمریکا و اروپا در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای اعتبارزدایی از «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (NPT) و اقدامات غیرقانونی آژانس در مواجه با کشورهایی است که توان بالقوه هسته‌ای دارند. آنها از این نگران‌اند که با خروج ایران از NPT دومینویی از خروج سایر کشورها از این معاهده آغاز شود.
چند نکته در این خصوص حائز اهمیت است؛
1. گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخلاف وظایف فنی این نهاد که کمک به همکاری‌های صلح‌جویانه فناوری هسته‌ای است در هماهنگی کامل با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعاهای جعلی علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را مطرح کرد تا بهانه‌ای برای شورای حکام و تشدید فشارها علیه ایران باشد. جالب آنکه گزارش هفته گذشته گروسی همزمان با انتشار توئیت‌های جعلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران بود و وی بعد از چند روز برای رایزنی درباره گزارش‌های ضدایرانی خود به تل‌آویو رفت و با مقامات رژیمی که عضو NPT نیست و سلاح هسته‌ای دارد رایزنی کند!
2. هدف اصلی NPT بر این متمرکز شده که کشورهایی که توان بالقوه هسته‌ای دارند مهار شده و سراغ سلاح‌های هسته‌ای نروند (هرچند که پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت از سلاح هسته‌ای برخوردار هستند و به‌موجب ماده ۴ برخوردارها متعهد شده‌اند که فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز را در اختیار غیر برخوردارها قرار دهند) بااین‌حال «هند»، «پاکستان»، «سودان جنوبی» و «رژیم صهیونیستی» این پیمان‌نامه را نپذیرفته‌اند. همچنین «کره شمالی» پس از نقض پیمان آمریکایی‌ها درنهایت از این پیمان‌نامه خارج شد.
3. بر اساس ماده 10 معاهده NPT، کشورها محق شناخته شده‌اند هرگاه که احساس کردند مفاد معاهده برخلاف منافع ملی‌شان است از آن خارج شوند. در ماده 10 این معاهده آمده است: «چنان‌که هر یک از اعضاء معاهده تشخیص دهد حوادثی فوق‌العاده مربوط به موضوع این معاهده منافع عالیه کشورش را به مخاطره‌انداخته است این حق را خواهد داشت که در اعمال حق حاکمیت ملی خود از این معاهده کناره‌گیری نماید. این عضو باید کناره‌گیری خود را با اطلاعیه قبلی
3 ماهه به‌تمامی اعضاء معاهده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام نماید. اطلاعیه فوق باید حاوی بیان و شرح حوادث فوق‌العاده‌ای باشد که به نظر دولت مورداشاره، منافع عالیه کشورش را به مخاطره ‌انداخته است.»
بنابراین وقتی‌که عضویت در معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی نه تنها برای کشورمان آورده‌ای نداشته بلکه برخلاف منابع ملی کشور باشد و باعث تشدید تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران شود چه نیازی به ماندن از NPT است؟
ازاین‌رو این گزاره بایستی در ترازوی بررسی مجلس و دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار گیرد تا اقدام متقابل و قاطعی در برابر کارشکنی آمریکا و بدعهدی اروپایی‌ها باشد.
بیانیه تروئیکای اروپا برای
فرار روبه‌جلو و سانسور کارشکنی و بدعهدی غرب
سه کشور اروپایی عضو برجام (کشور انگلیس، فرانسه و آلمان) روز سه‌شنبه پس از ارائه قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام، در بیانیه‌ای مشترک ادعاها علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده و بدون اشاره به کارشکنی آمریکا و بدعهدی خود در برجام مدعی شدند با پیشرفت هسته‌ای ایران، بازگشت به برجام دشوارتر می‌شود!
در این بیانیه که از سوی رسانه‌های غربی منتشر شد به گزارش واهی و جعلی اخیر مدیرکل آژانس انرژی اتمی اشاره شده و آمده است: انباشت نگران‌کننده مواد غنی‌شده، به‌ویژه اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد و اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد، دلیلی برای نگرانی بزرگ است. این امر باعث کاهش بیشتر زمان ایران برای دستیابی به اولین سلاح هسته‌ای می‌شود و باعث بی‌اعتمادی نسبت به اهداف ایران می‌شود.
تروئیکای اروپا که در هماهنگی با آمریکایی‌ها مذاکرات را به بن‌بست کشانده و خود از متهمان اصلی وضعیت کنونی برجام هستند، مدعی شدند که گام‌های متقابل ایران برای کاهش تعهدات برجامی – که بر اساس مفاد برجام صورت گرفته است- «بازگشت به این توافق را پیچیده‌تر می‌کند و هیچ‌یک از این گام‌ها توجیه غیرنظامی معتبری در ایران ندارند.»
سه کشور اروپایی در بیانیه مشترک خود ادعا کرده‌اند که «پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نه‌تنها خطرناک و غیرقانونی هستند، بلکه خطر از هم پاشیدن توافقی را دارند که ما با دقت آن را برای بازگرداندن برجام تنظیم کرده‌ایم.»
این بیانیه با اشاره به اینکه ادامه تحقیق و توسعه و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای پیشرفته به‌طور دائمی توان غنی‌‌سازی ایران را بهبود می‌بخشد می‌افزاید: ایران اکنون با بیش از
۲۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته، غنی‌‌سازی می‌کند که می‌توانند چندین برابر سریع‌تر از مدل مجاز در برجام غنی‌‌سازی کنند.
انگلیس، فرانسه و آلمان بدون اشاره به کارشکنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در مذاکرات برجام مدعی شدند: «ما همیشه به‌صراحت گفته‌ایم که اولویت ما بازگرداندن برجام بوده است. به همین ترتیب، ما به‌صراحت اعلام کرده‌ایم که توافق نمی‌تواند به‌طور نامحدود روی میز بماند، دقیقاً به این دلیل که ایران به پیشرفت توانایی‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و مزایای عدم اشاعه توافق و درنتیجه امکان دستیابی به توافق را تضعیف می‌کند. ما قویاً از ایران می‌خواهیم که تشدید فعالیت برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و فوراً برای توافقی که روی میز است اقدام کند. این امر همچنین به آژانس اجازه می‌دهد تا راستی‌آزمایی و نظارت کامل را از سر بگیرد و تداوم آگاهی خود را در مورد این برنامه باز‌سازی کند و به جامعه بین‌المللی در مورد ماهیت منحصراً صلح‌آمیز آن تضمین دهد.»
کمالوندی:
اقدامات دیگری در نظر است
آژانس رویکرد خود را تغییر دهد
روز گذشته و بعد از قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به اطلاعیه سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: امروز یک اطلاعیه‌ای از سوی سازمان انرژی اتمی صادر شد بر این مبنا که ما همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس داشتیم اما متأسفانه رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مناسب این همکاری نبوده است.


وی افزود: از طرف دیگر کشورهای غربی به‌خصوص سه کشور اروپایی و آمریکا تحرکاتی علیه کشور ما آغاز کرده‌اند لذا تصمیم بر این شد تا بخشی از همکاری‌های فراتر از پادمان که جزو تعهدات ما نبود و بر مبنای حسن‌نیت انجام می‌شد، متوقف شود مثلاً ضبط برخی از فعالیت‌ها توسط دوربین‌های آژانس و دستگاه سنجش غنای بر خط و فلومتر آژانس در ایران.
کمالوندی گفت که امروز دستور داده شد تا فعالیت این دوربین‌ها قطع شود، البته در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این دوربین‌ها مگر در حالت پذیرش شرایط ایران، به آنها داده شود. مبنای این کار هم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است.
وی ادامه داد: اطلاعات را به آنها نمی‌دادیم و از امروز هم این اطلاعات ضبط نمی‌شود. امروز در یکی از این سایت‌ها حضور داشتم و از نزدیک برای قطع فعالیت این دوربین‌ها نظارت کردم. مردم در جریان باشند این اقدام عملی انجام شد و اقدامات دیگر هم در نظر است. امیدواریم به خودشان بیایند و جواب همکاری‌های ایران را با همکاری دهند؛ نمی‌شود ایران همکاری داشته باشد اما از آن‌طرف رفتار نامناسبی از خودشان نشان دهند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که ما متعهد به پادمان هستیم و آن دوربین‌ها کماکان فعالیت خود را ادامه می‌دهند. دوربین‌هایی که قرار است فعالیتشان قطع شود مربوط به دوربین‌های فراپادمانی است که اطلاعاتی را ضبط می‌کردند که بعداً قابل‌استفاده برای آژانس بود. ما دیگر این اطلاعات را در اختیار آژانس نمی‌گذاریم. امیدواریم با این اقدامات، به خودشان آمده و روش و منش خود را تغییر دهند. با این رویکرد نمی‌توانند انتظار داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران در قبال عدم همکاری و سوءنیتشان همکاری گسترده داشته باشد.
وی با اشاره به جلسات گذشته با آژانس گفت: گزارش مدیرکل آژانس منعکس‌کننده همکاری‌ها و حسن نیت نبوده است و امیدواریم رویکرد خود را تغییر دهند.
اسلامی: هیچ سایت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای نداریم با قطعنامه شورای حکام به اول خط برمی‌گردیم
«محمد اسلامی» رئیس‌سازمان انرژی اتمی هم دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به خبرنگاران درخصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد؛ این اسناد کذایی، یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری است.
وی ادامه داد: این حرکت اخیری که سه کشور اروپایی و آمریکایی انجام داده‌اند و ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران، یک حرکت سیاسی در راستای سیاست فشار حداکثری است که اهداف اصلی آن با پشتوانه فکری و رهبری رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود.
اسلامی ادامه داد: موارد اتهامی آنها ۲۰ سال است که به ایران نسبت داده می‌شود، اگر ایران برجام را پذیرفت به این دلیل بود که این اتهام‌ها رفع شود و اعتماد‌سازی صورت گیرد. البته تفاهمی صورت گرفت که طرف مقابل به آن عمل نکرد و ایران هم پذیرفته محدودیتی در بیشتر برنامه هسته‌ای خود داشته باشد، اما اکنون با این قطعنامه به اول خط برگشته‌ایم و دوباره همان داستان‌هاست.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ایران ماه‌ها مذاکره کرده و متن توافق تمام‌شده و در مورد تحریم‌ها گفت‌وگو شده است، اکنون رژیم صهیونیستی با عملیات تروریستی و تخریبی و با زیاده‌گویی و یاوه‌گویی کشور را تهدید می‌کنند که اگر دیپلماسی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکنید ما متوقف می‌کنیم! مگر قانون جنگل است؟!
وی تأکید کرد: این یک حرکت سیاسی در تداوم فشار حداکثری است، ایران حداکثر همکاری را با آژانس داشته است. ما دو تا سه درصد ظرفیت هسته‌ای جهان را داریم اما حدود ۲۵ درصد بازرسی‌ها را از ما انجام می‌دهند. این اتهامات نخ‌نما شده و مزاحمت‌های بی‌شمار آنها پایان ندارد.
اگر نخواهند به تعهدات خود عمل کنند
از باقی‌مانده حسن نیت خود در برجام تجدیدنظر می‌کنیم
رئیس‌سازمان انرژی اتمی افزود: این حرکت روانی و فشار به مردم ایران است ما دقیقاً بر اساس ضوابط آژانس کار می‌کنیم و هیچ‌گونه فعالیت ما نیست که تحت نظارت آژانس نباشد. ما این اتهامات را نمی‌پذیریم. باقی‌مانده حسن نیتی در برجام داریم که اگر نخواهند به تعهدات خود عمل کنند ما از باقی‌مانده حسن نیت خود تجدیدنظر می‌کنیم.
اسلامی گفت: ما در چارچوب پادمان حرکت می‌کنیم نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر آنچه در قالب برجام تعریف شده بود، به خاطر حسن نیت بوده است.
وی درباره روند غنی‌‌سازی و بیانیه احتمالی شورای حکام گفت: جریان صنعتی تولیدی ایران برقرار است و ما احساساتی رفتار نمی‌کنیم. ما یک برنامه داریم و قانون اقدام راهبردی مجلس تکالیفی را برای ما تعریف کرد و بر اساس آن حرکت می‌کنیم که پنهان نیست.
پاسخ ایران به ادعاهای بی‌اساس
نماینده رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس
همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین در جریان است، نماینده رژیم صهیونیستی در زمان ارائه بیانیه خود، ادعاهای بی‌اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که با واکنش قاطع نماینده ایران در این نشست مواجه شد.
نماینده جمهوری اسلامی ایران ضمن رد اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، توجه جامعه بین‌الملل را به جنایات و نقض‌های این رژیم جلب کرد و با تأکید بر اینکه رژیم غاصب اسرائیل خود بزرگ‌ترین ناقض هنجارها و قواعد بین‌المللی است، افزود: در ژوئن ۱۹۸۱, دقیقاً ۴۱ سال پیش, شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ۴۸۴ را به‌اتفاق آرا تصویب کرد که ازجمله از اسرائیل خواسته تا فوراً تأسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.
نماینده ایران افزود: ۴۱ سال می‌گذرد و اسرائیل هنوز به این درخواست فوری شورای امنیت سازمان ملل پاسخ نداده است.
نماینده کشورمان با اشاره به اینکه اگر کسی درک کند که یک «درخواست فوری» بیش از ۴۱ سال زمان برای پاسخگویی نیاز دارد، افزود: بدیهی است که درجه و سرعت همکاری ایران و آژانس فراتر از درک اوست.
وی در پایان یادآور شد: مضحک است که رژیم اسرائیل که طرف هیچ‌یک از معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات نیست و حاضر نیست همه تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان آژانس قرار دهد، آن‌قدر گستاخ شده است که واقعیت‌ها را دستکاری کرده و سایر اعضای NPT را موعظه می‌کند.
پایگاه آمریکایی: پیامد قطعنامه ضدایرانی
اختلاف بیشتر آمریکا و اروپاست
پایگاه آمریکایی در تحلیلی تأکید کرد قطعنامه ضدایرانی که کشورهای غربی به شورای حکام آژانس ارائه کرده‌اند نتیجه معکوس خواهد داشت و این امر، توهم اتحاد بین آمریکا و اروپاست.
رسانه صهیونیست:
گِروسی اطلاعات اسرائیل درباره ایران را جدی می‌گیرد
«اسرائیل تودی» در گزارش تحلیلی روز چهارشنبه (دیروز) خود از سفر گروسی به فلسطین اشغالی و مواضع او در قبال اطلاعات ادعایی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز خرسندی کرد.
در بخشی از این گزارش آمده است: «سفر روز جمعه گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اسرائیل نیز در این زمینه قابل‌توجه بود. گروسی ظاهراً اکنون توانایی‌های اطلاعاتی اسرائیل در رابطه با فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای ایران را جدی می‌گیرد و می‌خواهد به نحوی به (مسائل مرتبط با) ایران بپردازد که همتایان پیشینش حتی آن را بررسی نمی‌کردند».
گفتنی است نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکی از موضوعات در دستور کار آن ایران است، روز دوشنبه هفته جاری در وین مقر این نهاد آغاز شد. مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در آغاز نشست مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام‌نشده در ایران معتبر باشد.
آمریکا و سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) با همین ادعا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضدایرانی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم کرده‌اند که قرار است در نشست شورای حکام به رأی گذاشته شود.