kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

کره شمالی آماده انجام هفتمین آزمایش اتمی خود می‌شود


نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی می‌گوید پیونگ‌یانگ به این آمادگی رسیده که هر زمان که بخواهد، می‌تواند هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد و همچنین هیچ تمایلی به بازگشت به مذاکره با آمریکا هم ندارد.
اواخر ۲۰۱۱ میلادی، وقتی «کیم جونگ اون» جانشین پدر و رهبر جدید کره شمالی شد، برای مقابله با دشمنی غرب به ویژه آمریکا به طرز نامعمولی بر شمار آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود افزود و تنش‌ها میان کره شمالی و آمریکا را به بالاترین سطح خود رسید. به ویژه در سال ۲۰۱۷ و انجام ششمین و بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای و همچنین آزمایش سه موشک بالستیک قاره پیما، آمریکا را بیش از پیش ترساند. حالا در سال 2022 فعالیت‌ها و آزمایش‌های موشکی کره شمالی باز افزایش یافته و آمریکایی‌ها با نگرانی می‌گویند این کشور آماده انجام هفتمین آزمایش اتمی خود در دوره «اون» می‌شود.
«سونگ کیم»، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در مصاحبه با خبرنگاران عنوان داشته که کره شمالی امسال تعداد بی‌سابقه‌ای از آزمایش‌های موشکی بالستیک را انجام داده است و اظهارات مقامات این کشور نیز حاکی از آن است که آنها برنامه‌هایی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی دارند. کیم بار دیگر ارزیابی‌های آمریکا را نسبت به اینکه «کره شمالی آماده هفتمین آزمایش هسته‌ای خود می‌شود»، تکرار کرده است. هنگامی که از او پرسیده شد، چه زمانی احتمال دارد این اتفاق رخ دهد، پاسخ داد: «من چیزی بیش از این نمی‌دانم. ظاهرا آنها مقدمات کار را آماده کرده‌اند و به نظر من آنها هر زمان ممکن است این کار را انجام دهند.»
این نماینده ویژه خاطرنشان کرد که کره شمالی در تاریخ ۵ ژوئن (پانزدهم خرداد) 8 آزمایش موشک بالستیک را از نقاط مختلف کشور انجام داده است: «کره شمالی تاکنون ۳۱ موشک بالستیک پرتاب کرده است و این رقم رکورد سال ۲۰۱۹ این کشور (۲۵ موشک) را شکسته است.» سونگ کیم بر تمایل آمریکا نسبت به حل‌وفصل دغدغه‌ها و نگرانی‌های موجود از طریق دیپلماسی تاکید کرد. وی با اشاره به نام رسمی کره شمالی افزود: «جمهوری دموکراتیک خلق کره هنوز پاسخی نداده و همچنان هیچ تمایلی برای گفت‌وگو و مذاکرات از خود نشان نداده است.»