kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
آزمون دروس عمومی حذف می‌شود

تشریح تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲

 
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ازسال ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها و دروس عمومی حذف می‌شوند و کنکور سالی دوبار برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، رجبعلی برزویی با اشاره به تصویب طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها در این شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس این مصوبه، دانش‌آموزان می‌توانند در سال دو بار در کنکور شرکت کنند و هر بار کنکور دو سال اعتبار خواهد داشت.
برزویی با بیان اینکه این مصوبه یک بازنگری در ساختار سنجش آموزش عالی کشور است، ادامه داد: بر اساس این مصوبه، معدل کتبی و معدل سوابق تحصیلی در سال‌های متمادی از پایه دوازدهم آغاز خواهد شد و در نهایت تا پایه دهم ادامه پیدا خواهد کرد.
 سوابق تحصیلی یکی از شروط پذیرش در کنکور
وی بیان داشت: سوابق تحصیلی بخشی از پذیرش را به عهده خواهد گرفت و به عنوان بخشی از نمره پذیرش از 40 درصد در سال آینده شروع می‌شود و به 60 درصد خواهد رسید.
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا آموزش و پرورش در مسیر واقعی تعلیم و تربیت قرار دارد؟ گفت: یکی از دغدغه‌هایی که همیشه آموزش و پرورش اعلام می‌کرد این بود که کنکور موجب شده است که همه 6 ساحت تربیتی بسیار مهم اثرگذار در زندگی دانش‌آموزان و فرزندان، اجرا نشود. برزویی افزود: در سه سال اخیر آموزش و پرورش تقریباً هیچ نقشی بر روی دانش‌آموزان نداشت بنابراین باید به مسیر اصلی خود برگردد.
 دغدغه وجود عدالت آموزشی در کنکور
وی، عدالت آموزشی را از دیگر دغدغه‌ها برشمرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا کنکور فعلی عدالت آموزشی را دارد؟ و آیا امکانات برای همه دهک‌های کشور برای ورود به آموزش عالی وجود دارد؟
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین وجود نگرانی در دانش‌آموزان و کنکوری‌ها را از دیگر دغدغه‌های موجود عنوان کرد و گفت: بر اساس ارزیابی برخی دانشگاه‌ها از دانشجویان ورودی‌های جدید از هر سه دانشجو حداقل یک دانشجو مشکلات روحی و عصبی دارد که این موضوع به فضای روحی و روانی او در سه تا چهار سال آخر دوره دبیرستان و آموزش عمومی برمی گردد.
برزویی افزود: بنابراین باید فکری می‌کردیم که نظام تعلیم و تربیت به مسیر خود بازگردد و عدالت آموزشی در این کشور برقرار باشد به همین علت به مدت دو سال در هر هفته یا دو هفته در میان در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه داشتیم.
 حذف دروس عمومی از کنکور 
رئیس‌سازمان سنجش آموزش کشور هم با اشاره به اینکه کنکور در سال 1402 تحولات اساسی خود را آغاز می‌کند، گفت: دروس عمومی در کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود.
عبدالرسول پورعباس افزود: کنکور مقوله‌ای است که از سال 1384 قانون در آن ورود کرد و نخستین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح و پس از آن قانون سال 1395 و بعد از آن قانون جدید تصویب شد.
پورعباس ادامه داد: این سه قانون بر توانمندی آموزش و پرورش در برگزاری آزمون‌های سراسری کشوری استاندارد متکی است. 
وی بیان داشت: آزمون اختصاصی که شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی است دو بار در سال برگزار خواهد شد و برای دو سال هم معتبر است بنابراین بودجه‌بندی آزمون اختصاصی نیز تغییر خواهد کرد.
 قبولی در کنکور 
بر اساس سوابق تحصیلی و معدل
رئیس‌سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: پذیرش دانشجو به دو شکل است؛ پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و بر مبنای معدل است که حدود 80 تا 85 درصد ظرفیت پذیرش را شامل می‌شود و پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد که برای سال 1402 پانزده درصد ظرفیت است بر مبنای 40 درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم و بر مبنای ده درس به شکل استاندارد کشوری آزمون گرفته می‌شود و هر درس ضریب خود را دارد و 60 درصد هم سهم آزمون سراسری است.
پورعباس با بیان اینکه هر داوطلب کنکور در سال می‌تواند دو نوبت در آزمون تخصصی شرکت کند و برای دو سال اعتبار دارد، گفت: نمره‌ای که از آزمون می‌گیرد با نمره سوابق تحصیلی ترکیب و نمره کل ساخته می‌شود که ملاک پذیرش است.
وی با بیان اینکه برای کنکور سال 1403 آزمون سراسری را به شکل بدون کاغذ و کاملا الکترونیکی اجرا می‌کنیم، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم سالانه حدود 6 آزمون را برگزار کنیم و داوطلب می‌تواند در هر یک از این آزمون‌ها شرکت کند و به دو آزمون رسمیت ببخشد.
رئیس‌مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: برای کنکور امسال این تاثیر(سوابق تحصیلی) به صورت 40 درصد مثبت دیده شده است اما تاثیر مثبتی که تصمیم گرفته شد در بحث سیر فرآیند نظام آموزشی و تاثیر محتوای آموزشی، تاثیر خیلی زیادی نگذاشت و نگاه دانش‌آموزان معطوف به کنکور بود و دغدغه آنها در آزمون‌های هماهنگ‌کننده پایه دوازدهم نبود.
زارعی با اشاره به تصویب طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این مصوبه کمک بزرگی به نظام آموزشی بود که توجه معلمان به محتواهای کتاب و اهداف دروس باشد و دانش‌آموزان نیز نگاهشان به این موضوع معطوف شود.
وی با بیان اینکه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نقطه پایانی و نشان دهنده گذر تحصیلی نیست بلکه جزئی از فرآیند آموزشی است، اظهارداشت: بر اساس این مصوبه، از سال بعد تاثیر 40 درصد به صورت قطعی برای پایه دوازدهم و برای سال 1403 علاوه‌بر پایه دوازدهم باید پایه یازدهم را نیز به صورت هماهنگ کشوری و در سال 1404 باید پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به صورت سراسری و هماهنگ برگزار کنیم تا تولید سوابق تحصیلی را برای دانش‌آموزان داشته باشیم.