kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
در بازدید سر‌زده از محل حادثه متروپل 

رئیسی: به فسادهای منجر به حادثه متروپل با سرعت رسیدگی می‌شود 

 رئیس‌جمهور صبح جمعه بدون اطلاع قبلی و سرزده در سفر به آبادان با حضور در خیابان امیرکبیر این شهر ضمن بازدید از محل حادثه و روند آواربرداری از ساختمان متروپل بر رسیدگی فوری به فسادهای منجر به این حادثه تاکید کرد. 
 
 
 
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح جمعه (13 خرداد) بدون اطلاع قبلی در سفر به آبادان‌، با حضور در خیابان امیرکبیر(امیری) و محل حادثه متروپل از روند آواربرداری متروپل بازدید و عملیات را از نزدیک بررسی کرد.
رئیس‌جمهور در این بازدید با تعدادی از کسبه حاضر در محل گفت‌وگو کرد و تعدادی از مردم نیز در این دیدار مشکلات خود را با وی درمیان گذاشتند.
این شهروندان بی‌واسطه از وجود فساد اداری در این شهرستان گلایه کرده و خواستار برچیده شدن فساد و برخورد با مسئولان ناکارآمد شدند.
رئیسی سپس به منزل خانواده جلیلیان که چهار نفر از آنها در حادثه متروپل جان خود را از دست دادند رفت.رئیس‌جمهور در این دیدار ضمن ابراز همدردی با خانواده جلیلیان بر برخورد با عاملان حادثه متروپل تاکید کرد.
آیت‌الله رئیسی گفت: برخورد عبرت آموز با عوامل خاطی مهم‌ترین اقدام دولت است و دولت اغماضی در این امر ندارد.
رئیس‌جمهور سپس راهی مینوشهر خرمشهر شد و با خانواده صالحیان‌پور دیدار کرد. ملیکا و میترا صالحیان‌پور و فاطمه خلفی از اهالی مینوشهر در حادثه متروپل جان خود را از دست دادند. در این دیدار رئیسی جان باختن ۲ دانش‌آموز و یکی دیـگر از اعضای این خانواده را تسلیت گفت. 
رئیس‌جمهور در دیدار با خانواده صالحیان‌پور به بازماندگان تسلیت گفت و افزود: قطعا با مسببان این حادثه برخورد جدی خواهد شد.
رئیسی همچنین با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان آبادان گفت: حتما باید با کسانی که برای سودجویی بیشتر، با سوداگری و روابط ناسالم و مفسدانه چنین حوادثی را رقم می‌زنند، برخورد عبرت آموزی صورت گیرد. خاطیان بدانند که گذر زمان آنها را از مسئولیت و پاسخگویی مبرا نخواهد کرد.
رئیس‌جمهور ضمن تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان متوفیان این حادثه از کلیه نیروهای مردمی و دستگاه‌های مسئول امدادرسان تشکر کرد و افزود: مردم به حق انتظار دارند که به روابط ناسالم و فسادهای صورت گرفته منجر به حادثه متروپل به موازات اقدامات فنی و میدانی، با سرعت رسیدگی شود.
رئیسی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده متروپل در بخش فنی با نظر کارشناسان در زمینه آواربرداری در جریان است، گفت: در بخش حقوقی نیز به مطالبات همه افرادی که شاکی و مدعی هستند، رسیدگی خواهد شد و تلاش می‌شود هیچ صاحب حقی احساس نکند حقش ضایع شده است.
رئیس‌جمهور از مسئولان اجرایی و نظارتی نظیر سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها خواست بدون هیچ اغماضی مسئولیت‌شان را در قبال تخلفات انجام دهند.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خوزستان چه در زمان انقلاب و چه در هشت سال دفاع مقدس دین خود را ادا کرده و در خط مقدم بوده است، اظهار داشت: موضوع رسیدگی به مسائل خوزستان و آبادان را جزء اولویت‌ها قرار داده‌ایم و کارگروهی نیز از قبل در این زمینه فعال شده و در حال پیگیری مسائل است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسائل خوزستان و آبادان منحصر در رسیدگی به پرونده متروپل نیست، بلکه همه مسائل خوزستان باید به صورت جدی پیگیری شود.
رئیسی در این جلسه تاکید کرد: این چهارمین حضور بنده در استان خوزستان است و این روند سفر به اقصی نقاط کشور تا زمانی که مشکلات مردم حل شود، ادامه خواهد داشت.
رئیس‌جمهور که بلافاصله پس از بیست و سومین سفر استانی دولت به استان آذربایجان شرقی به آبادان سفر کرده است، گفت: مصوبات سفرهای گذشته به خوزستان هم با جدیت تا زمان تحقق کامل پیگیری خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت که پیام سفرش به آبادان این است که مسئولان بدانند مسئله خوزستان از دستور کار دولت خارج نمی‌شود و تا وقتی که مشکلات حل نشود این سفرها ادامه دارد.
آذربایجان شرقی
 مقصد بیست و سومین سفر استانی رئیس‌جمهور 
رئیس‌جمهور پیش از سفر به آبادان برای برگزاری بیست و سومین سفر استانی دولت مردمی، با استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، استاندار و جمعی از مسئولین استانی وارد تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی شد.
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به این استان‌، آذربایجان شرقی را استان تولید، تجارت و صادرات توصیف کرد که ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و کشاورزی بسیاری دارد و اظهار داشت: دولت مردمی با قدردانی از همه تلاش‌ها و اقدامات انجام شده از قبل، به دنبال آن است تا در سفرهای استانی نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام را دنبال کند.
افزایش تولید کنسانتره مس
در مجتمع معدنی سونگون کلید خورد
رئیسی سپس با حضور در معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان از روند استخراج و تولید این محصول معدنی بازدید کرد.
مجتمع مس سونگون ورزقان از بزرگ‌ترین معادن کشور است که ارزش ذخایر آن ۳۲۰میلیارد دلار برآورد شده است.
رئیس‌جمهور در مسیر بازدید از این معدن به صورت هوایی از معدن طلای‌اندریان و معدن طلای شریف‌آباد هم بازدید کرد و در جریان روند فعالیت آن قرار گرفت.
همچنین با حضور رئیسی در معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان افزایش تولید کنسانتره مس سونگون کلید خورد.
ادای احترام رئیس‌جمهور
 به مرزبانان آذربایجانی ایران
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به آذربایجان‌شرقی با حضور در مرز ایران با جمهوری آذربایجان در شهر جلفا، بر مزار سه سرباز مرزبان ایرانی که در شهریور ۱۳۲۰در مقابل حمله متجاوزان ایستادگی کرده بودند، ادای احترام کرد.
در این بازدید، مسئولان استانی و منطقه، مسائل و مشکلات این منطقه مرزی را بیان کردند و رئیس‌جمهور نیز دستور رفع موانع صادرات و گردشگری در این منطقه را صادر کرد.
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با فرماندهان و سربازان هنگ مرزی جلفا، ضمن تاکید با اهمیت مرزبانی از مرزهای ایران اسلامی، از مجاهدت آنان در نقاط صفر مرزی قدردانی کرد.
بازدید رئیسی از منطقه آزاد ارس
 و کارخانه ارس خودرو دیزل
رئیسی همچنین با حضور در منطقه آزاد اقتصادی ارس از کارخانه تولید خودروهای سبک و سنگین ارس خودرو دیزل بازدید کرد.
رئیس‌جمهور ضمن گفت‌وگو با مدیران منطقه آزاد ارس، بی‌واسطه پای درد دل کارگران و کارکنان این واحد تولیدی نشست.
شرکت ارس خودرو دیزل(آمیکو) دارای دو خط تولید خودروهای سبک در کلاس پیکاپ و سنگین در مدل‌های ۲۶۳۱ و ۱۹۲۹ و کلاس کشنده است.
رئیس‌جمهور پس از حضور در نقطه صفر مرزی در جلفا، به گروه صنعتی آمیکو رفت و ضمن گفت‌وگو با کارگران این کارخانه، در جریان تولیدات آمیکو قرار گرفت.
رئیسی سپس عازم معدن مس سونگون شد تا در جریان مشکلات این معدن و ‌مطالبات کارگران قرار گیرد.
وی ابتدا در جمع صمیمی کارگران معدن حاضر شد و ضمن شنیدن درددل آنها، در جریان مشکلات کاری قرار گرفت و دستورات لازم را به مسئولان امر برای رفع مشکلات کارگران صادر کرد.
آیت‌الله رئیسی در جمع کارگران مجتمع معدن مس سونگون با بیان اینکه مس ورزقان یکی از ظرفیت‌های بزرگ آذربایجان‌شرقی و شمال غرب کشور است و بر این اساس باید مس آذربایجان مستقل و استان از عواید آن بهره‌مند شود، اظهار داشت: با استقلال مس آذربایجان، آذربایجان شرقی می‌تواند در بخش مس قدم‌های محکمی را برای تولید و فرآوری آن بردارد و استان از فواید آن بهره‌مند شود.
دولت، قومیت‌های مختلف را 
یک فرصت برای کشور می‌داند
رئیسی در نشست با جمعی از نخبگان این استان درباره توجه به اجرای عدالت و عدالت محوری در جامعه خاطرنشان کرد: دولت محور برنامه‌های خود را بر عدالت قرار داده همان‌طور که بودجه ۱۴۰۱ بر اساس عدالت و با استفاده از سند آمایش سرزمینی تنظیم شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به انتقاد یکی از نخبگان از دقت ناکافی در دهک‌بندی پرداخت یارانه‌ها اظهار داشت: من هم موافق هستم که در دهک‌بندی‌ها دقت کامل نشده لذا تاکید کرده‌ام مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهک‌بندی‌ها تا حد مقدور دقت کنند و حتما کسانی که معترض هستند یارانه به حسابشان ریخته شود.
رئیسی استفاده از ظرفیت بانوان در سطوح مختلف مدیریتی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: سخن از نقش‌آفرینی بانوان در جامعه مربوط به اشتغال نیست بلکه نیاز به این ظرفیت و استعدادها است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بوم گردی و توسعه صنعت گردشگری در استان، اظهار داشت: در بوم گردی باید فرهنگ بومی، روستایی و عزت ملی حفظ شود و نباید فرهنگ شهدا به حاشیه برود.
رئیسی استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بومی را در توسعه استان مهم برشمرد و گفت: مشورت با نخبگان و دلسوزان خوب است اما مسئولان و استانداران باید تصمیم گیرنده نهایی باشند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت قومیت‌های مختلف در کشور را تهدید نمی‌داند بلکه این یک فرصت برای کشور است و باید از این فرصت استفاده کرد.
دست جریان قدرت و ثروت را
 از سفره مردم قطع می‌کنیم
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به آذربایجان شرقی، در دیدار با جمعی از آحاد مختلف مردم، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه اصلاحات اقتصادی دولت به طور واقعی به قطع دست مفسدان و رانت‌خواران بینجامد، افزود: مردم آذربایجان و جوانان عزیز و برومند و خانواده معزز شهیدان بدانید که دولت مصمم است ساختارهای فسادزا را در همه جا اصلاح کند. ما با قدرت و قوتی که نشأت گرفته از حضور مردم و حضور شما عزیزان و در رأس همه قدرت لایزال الهی است، دست جریان قدرت و ثروت را که بخواهد اقتصاد کشور را تهدید کند، از سفره مردم و اقتصاد کشور، قطع خواهیم کرد.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: بنده از برخی مشکلاتی که در سفره مردم و معیشت خانواده‌های محترم در سراسر کشور ایجاد شده مطلعم. هیچ شب و روز، ساعت و حتی دقیقه‌ای بر من و همکارانم نمی‌گذرد الا اینکه در فکریم که چگونه می‌شود مشکلات معیشتی مردم را حل کرد. بدانید همراه و در کنار شما هستیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه همراهی بزرگ ملت ایران در ناکام گذاشتن معاندین و مخالفین انقلاب اسلامی مثال زدنی است، تصریح کرد: حقیقتاً معاندین و مخالفین تصور می‌کردند با بلندگوهای خودشان بتوانند کاری از پیش ببرند، اما مردم آذربایجان و ملت بزرگ ایران با بصیرت و حضور در صحنه و با همکاری و همراهی با دولت، دشمن را در این عرصه و همه عرصه‌ها ناکام گذاشتند.
سفرهای استانی
نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است
رئیسی سپس در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی حضوریافت و با بیان اینکه مسائل استان و برنامه‌های دولت برای رسیدگی به این مسائل در جلسه شورای اداری نه برای استحضار بلکه جهت اقدام مطرح می‌شود، اظهار داشت: طرح این مباحث در این جمع برای آن است که مدیران استان با جدیت و در سطح انتظارات مردم نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم باید سرمایه جذب کنیم، اظهار داشت: اگر موفق به جذب سرمایه‌گذاری نشویم، اصلاحات اقتصادی دولت نیز به رشد اقتصادی منتج نمی‌شود و صرفا زحمت اینها برای مردم می‌ماند که ما نمی‌خواهیم این‌طور شود.
آیت‌الله رئیسی گفت: گرفتار شدن به دست سیستم اداری همان چیزی است که ما و شما و مردم را در مناطق مختلف رنج می‌دهد، گفت: مردم می‌خواهند کار با سرعت انجام گیرد و این احساس وجود نداشته باشد که کار در ادارات با لختی انجام می‌گیرد.
ظرفیت‌های خوب آذربایجان شرقی
 و اهمیت ارتباط با همسایگان 
رئیسی همچنین شامگاه پنج‌شنبه در پایان سفر به آذربایجان شرقی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در مورد جمع‌بندی خود از برنامه‌های سفر استانی دولت مردمی به این استان به بازدید خود از مجتمع مس سنگون اشاره کرد و گفت: این معدن مس ظرفیت بالایی بیش از میزان تولید و بهره‌برداری فعلی دارد. افزایش میزان تولید و فعال شدن صنایع پایین دستی مرتبط با این معدن موجب افزایش اشتغال و ارزش افزوده می‌شود و این کار باید سریعاً صورت گیرد. 
وی در مورد اهمیت تجارت و صادرات در استان آذربایجان شرقی افزود: آذربایجان شرقی استان تولید، تجارت و صادرات است. مشکلاتی بین منطقه آزاد و دیگر مناطق وجود داشت که برای رفع آن چند تصمیم گرفته شد.
رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید خود از منطقه جلفا و لزوم فعال‌‌سازی واحدهای صنعتی در این منطقه گفت: می‌توان با گفت‌وگو با جمهوری آذربایجان مسیر ریلی بین دو کشور را فعال کرد و این کار قابل انجام است. با توجه به ظرفیت‌های خوب تولید و تجارت در استان آذربایجان شرقی، ارتباط با همسایگان و صادرات برای ما بسیار اهمیت دارد.
وی پروژه‌های نیمه تمام در این استان را موجب رنج مردم دانست و اظهار داشت: زیبنده نیست که سال‌ها پروژه‌های نیمه تمام در مقابل چشم مردم باشد.
رئیسی استان آذربایجان شرقی را دارای بیشترین میزان بزرگراه در منطقه دانست و بر ضرورت تکمیل پروژه‌های جاده‌ای و ریلی این استان تأکید کرد.
رئیس‌جمهور افزود: در مجموع با اجرای مصوبات این سفر نه همه پروژه‌های نیمه تمام، بلکه کار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دارای اولویت آغاز می‌شود.
امام خمینی(ره) باور داشت
 راه رسیدن به خداوند از میان خلق می‌گذرد
رئیسی همچنین شامگاه جمعه در آستانه
۱۴ خرداد، سالروز رحلت امام خمینی(ره) در مرقد مطهر امام راحل توجه به نقش مردم و مردم‌داری را از جلوه‌های مکتب امام خمینی(ره) و نظام برآمده از این مکتب دانست و اظهار داشت: امام مردم را باور داشت، میزان را رأی ملت می‌دانست و حقیقتاً به مردم و نقش‌آفرینی آنان اعتقاد و باور داشت؛ امام باور داشت که راه رسیدن به خداوند از میان خلق می‌گذرد.
رئیس‌جمهور یکی دیگر از جلوه‌های مکتب با کرامت امام خمینی(ره) را پیوند بین معنویت و سیاست برشمرد و تصریح کرد: نتیجه سیاست بدون معنویت، ۷۰ سال ظلم بر ملت فلسطین، کلاهک‌های هسته‌ای و ظلم و ستم بر مردم جهان و عالم بشریت شده است.
رئیسی افزود: محور گفتمان امام خمینی(ره) ایستادگی بر حق و عدالت بود و امام در مقابل سیاستمداران جهان نسبت به این دو اصل پافشاری و در مقابل ظلم صدام و صدامیان نیز ایستادگی کرد.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه قلب امام خمینی برای همه مظلومان و ستمدیدگان عالم می‌تپید، گفت: در همه مواضع و رویکردهای امام راحل، احساس مسئولیت نسبت به همه مظلومان و نجات مستضعفان را شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی در سیره سیاسی خود به گونه‌ای رفتار می‌کرد که همه مظلومان ایشان را مقتدا و رهبر خود می‌دانستند. امام دنبال این بود که عدالت اجرا شود و این از ویژگی‌های انسان عادل است. امروز باید بر اجرای عدالت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه تاکید کرد.
رئیسی تصریح کرد: اگر به رهنمودهای امام توجه شده بود و اگر به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مصوب ابلاغی رهبر معظم انقلاب پایبندی می‌شد، وضعیت ما حتماً بهتر از امروز بود.
آیت‌الله رئیسی افزود: ما در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه‌های علمی، صنایع هسته‌ای و نانو تکنولوژی پیشرفت داشتیم. من در سفرهای کوتاهی که به خارج از کشور می‌روم، به همراه خودم برخی دستاوردهای علمی جوانان را می‌برم. به عنوان مثال در تاجیکستان بسیاری از پایان نامه‌ها حول همین مصنوعات اهدایی جوانان ایرانی بود.