kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

پیش‌بینی خیزش گردوخاک در برخی مناطق کشور

 
 
رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت آب و هوای شهرهای کشور از بروز گردوخاک از امروز تا چهارشنبه در نقاط مرکزی کشور خبر داد.
صادق ضیائیان به ایسنا گفت: دوشنبه و سه‌شنبه علاوه‌بر برخی نقاط شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه زاگرس و ارتفاعات دامنه‌های البرز مرکزی، در ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های گیلان،‌ مازندران،‌ گلستان و برخی نقاط مرکز و چهارشنبه در برخی نقاط شمال شرق و شمال غرب کشور افزایش ابر،‌ رگبار باران،‌گاهی رعد و برق و ورش باد شدید موقت و احتمال گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان تاکید کرد: طی امروز و دو روز آینده در برخی نقاط شمال شرق، شرق و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک رخ خواهد داد که در منطقه زابل با توفان گردوخاک همراه خواهد بود. همچنین در این مدت برای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه،‌ ایلام و خوزستان وزش باد همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: دمای هوا از سه‌شنبه در گیلان و از چهارشنبه در اردبیل، مازندران و گلستان به طور محسوسی کاهش می‌یابد.
 فرسایش ساختمان‌ها 
در اثر وزش طوفان‌های گردوخاک
 رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: یکی از مهم‌ترین خسارات ناشی از طوفان گرد وخاک، فرسایش بناهای ساختمانی و اختلال در صنعت حمل‌ونقل است.
به گزارش ایرنا، صادق ضیائیان درباره هزینه‌ها و آسیب‌های طوفان‌های گردوخاک برای سازه‌ها و زیرساخت‌های کشور خاطرنشان کرد: همزمانی وزش باد و طوفان با پدیده گردوخاک، آسیب‌های ناشی از آن را تشدید می‌کند و اولین آسیب این پدیده به زیرساخت‌ها مربوط به شن‌های روان است که موجب مسدودشدن راه‌ها، جاده‌ها و مسیرهای ریلی خواهد شد.
ضیائیان با اشاره به خسارات ناشی از طوفان‌های گردوخاک به ساختمان‌ها و بناهای تاریخی افزود: با توجه سرعت وزش باد و وزن ریزگردها، انرژی جنبشی ریزگردها افزایش یافته و منجر به فرسایش بناهای تاریخی و ساختمان‌های میراث فرهنگی می‌شود.
وی ادامه داد: همه بخش‌هایی از ساختمان که در معرض وزش باد هستند از جمله نمای ساختمان دچار فرسایش می‌شوند، علاوه‌بر این، رسوب گردوخاک و نیاز به پاک‌سازی هم در نمای ساختمان‌ها، هزینه پاک کردن ماسه از جاده و ساختمان، هزینه‌های مربوط به تصادفات، هزینه‌های مربوط به پاک‌‌سازی زیرساخت‌های ساختمانی مدفون مانند خطوط انتقال نفت به دلیل ماسه و گردوخاک برخی دیگر از خسارات ناشی از پدیده‌های گردوخاک است.