kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
نیویورک تایمز:

رئیس‌سابق سیا در شکنجه زندانیان دست داشته است 

 
 
 
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد، «جینا‌هاسپل» رئیس‌سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یک زندان سِری شاهد شکنجه زندانیان بوده است. 
«جینا‌هاسپل » رئیس‌سیا در دوره ترامپ هنوز در آمریکا خبرساز است در دوران ریاست وی بر سیا در فاصله سال‌های 2018 تا 2021 اخبار و گزارش‌های زیادی منتشر شده بود که نشان می‌داد‌هاسپل مدیریت یک شکنجه گاه سیا را در تایلند برعهده داشته است. روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارش جدیدی نوشته وی خود شاهد شکنجه زندانیان بوده است.
.روزنامه نیویورک تایمز در گزارش تازه خود خبر داد، رئیس‌سابق سیا که اولین زن رئیس‌این نهاد اطلاعاتی آمریکا بوده است، شاهد این بود که یک زندانی در یک مکان سِری تحت بازجویی از طریق روش‌های پیشرفته شامل غرق مصنوعی قرار گرفت. این روزنامه گزارش داد، مراکز و اماکن مخفی تحت کنترل سیا توسط دولت آمریکا در «جنگ علیه تروریسم» مورد استفاده قرار گرفته است.
افشاگری این روزنامه در شرایطی انجام شده که یک جلسه دادگاه در ماه می(اردیبهشت1401) در خلیج گوانتانامو کوبا انجام شد. جلسات پیش از محاکمه، بخشی از محاکمه طولانی مدت بازداشت‌شدگانی است که با اتهامات مالی مرتبط با حملات 
۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رو‌به‌رو هستند.«جیمز‌ای میشل» که طبق گزارش‌ها عامل مهمی در ابداع و اجرای روش‌های جدید بازجویی از قبیل شکنجه غرق مصنوعی است، در این جلسه دادگاه درباره اتفاقات سال ۲۰۰۲ شهادت داد.
 به گزارش فارس او در این جلسه افشا کرد که به همراه دیگر «روانشناسان» طرف قرارداد با سیا شامل «جان بروس یسن»، در یک مرکز مخفی سیا در تایلند زندانی سعودی به نام «عبدالرحیم النشیری» را مورد غرق مصنوعی قرار دادند.رئیس‌آن وقت مرکز مخفی سیا در تایلند که در آن شیوه شکنجه غرق مصنوعی از آن استفاده شد، جینا‌هاسپل بود. میشل در اظهارات خود رئیس‌وقت این مرکز را «زولو ناین آلفا» خطاب کرد که همان اسم محرمانه و سازمانی «هاسپل» بود.این اولین بار نیست که خبرها درباره دست داشتن رئیس‌سیا در دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا خبرساز شده است.اسفندماه سال ۱۳۹۶ برخی از سناتورهای آمریکایی ضمن ابراز نگرانی درباره سوابق خانم جینا‌هاسپل گزینه ترامپ برای ریاست سیا بر لزوم انتشار علنی اسناد محرمانه درباره وی تاکید کرده بودند.طبق گزارش‌های آن زمان رسانه‌های آمریکایی،‌هاسپل زمانی مسئولیت اداره آزمایشگاهی برای تحقیق درباره شکنجه را به عهده داشت. همچنین متهم شده بود که دستور از بین بردن ۹۲ فایل تصویری و ویدئویی از جلسات بازجویی از زندانیان زندان تایلند را صادر کرد.