kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

از این عزل شدن‌ها درس عبرت بگیریم!(نکته  ورزشی)

 
 
 سید سعید مدنی 
زندگی پر از درس‌ها و عبرت‌هاست که انسان عاقل و خداترس نباید از کنارشان به راحتی عبور کند بلکه باید درباره آنها تامل و تفکر کند و از این اتفاقات تلخ و شیرین برای بهتر زیستن درس بگیرد و از اهل عبرت باشد. ورزش هم به سهم خود و فراتر از نتایج و برد و باخت‌های معمول‌، درس‌های زیادی برای آموختن و عبرت‌های بسیاری برای تجربه‌ اندوختن دارد. اگر از این درس‌ها و تجربیات‌، عبرت گرفته شود و بجا و درست به کاربسته شود‌، بدون تردید در مسیر پیشرفت فردی و جمعی ورزشکار و ورزش می‌تواند نقش مثبت بسزایی داشته باشد‌، اما این متاسفانه و بدون تعارف راست است که در ورزش ما، موضوع تجربه ‌اندوختن و عبرت گرفتن مثل خیلی دیگر از مسائل و ظرائف‌، جایگاهی ناچیز و بسیار کمرنگ دارد و به طور کلی تفکر و تامل- حتی نزد بزرگان ورزش و مدیران آن و حتی آنها که در ورزش دستی به قلم و جایگاهی در رسانه‌ها دارند- یکی از بی‌معنی ترین موضوعات است. 
روزمرگی و باری به هرجهتی و هرهری مسلکی و دم غنیمتی و فرصت‌طلبی و وسعت نظر و آینده نگری تا نوک بینی و... بالاخره بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به تجربیات و عبرت‌ها و... روال و رویه حاکم بر ورزش ماست و البته در این وضعیت‌، ورزش و اهالی آن خسارت و زیان می‌بینند و آنها که فقط آمده‌اند از قبل ورزش برای خود منافع و مواهبی به دست آورند و به آرزوهای پست و کوچک خود- در حد یک پست مشاورت یا یک سفر خارجی!- دست پیدا کنند، به اهداف سخیف خود می‌رسند. همین جماعت که دستی هم در بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای ورزش دارند یکی از عوامل اصلی رواج روزمرگی و هرهری‌مسلکی در ورزش هستند‌. همین‌ها هستند که با راه‌انداختن بحث‌های انحرافی و کنار گذاشتن عمدی مشکلات اصلی ورزش، مسائل فرعی و بی‌اهمیت را بزرگ و درشت‌نمایی می‌کنند، تا آن معضلات اساسی هیچ وقت حل نشود، ورزش سروسامان پیدا نکند و اینها کماکان بر خرمراد سوار و به دنبال تحقق اهداف بی‌مقدار و آرزوهای بی‌ارزش خود باشند. 
همین‌ها هستند که بعد از عزل رئیس ‌فدراسیون فوتبال سعی کردند از طریق هیاهوی رسانه‌ای و « شو»های تلویزیونی و... علت اصلی برکناری زود هنگام وی را به مسائل مالی و پاداش‌های آنچنانی و حقوق‌های نجومی و ریخت وپاش‌های دیوانه وار، ربط دهند تا موضوع اصلی و دلیل تعیین‌کننده فراموش شود وکماکان بساط حرامخواری آنها برقرار باشد.
این‌جا با صدای بلند اعلام می‌کنیم که دلیل اصلی و اصلی ترین دلیل برکناری آن فرد، رواج اباحه‌گری اخلاقی و قبح شکنی اخلاقی و رفتار مفسده انگیزی بود که در اردوی تیم ملی اتفاق افتاده بود و مسئول وقت فدراسیون نه تنها مقابل این رفتار که انعکاس بین‌المللی هم داشت و پای آبروی تیم ملی و فوتبال کشور درمیان بود، واکنش مناسب و برخورد قاطع و تنبیهی نداشت‌، بلکه با رفتارهای تشویقی خود، دعوت مجدد فرد خاطی به تیم ملی و « فیکس»بازی دادن به او و بعد هم چاپ پوستر رنگی اهانت‌کننده به ساحت تیم و پیراهن تیم ملی به عنوان نماد تیم ملی کشور- قبل از بازی با امارات- علنا به ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ ملی و آموزه‌های اعتقادی و دینی این ملک و ملت اعلان جنگ داد و به صرف چهارتا رایی که با لابی‌گری در مجمع پر عیب و ایراد فدراسیون جمع کرده بود و القای این حرف مفت که‌، فدراسیون فوتبال‌، مستقل است و تابع قوانین فیفاست- نه ایران و دولت- و در بوق کردن رسانه‌ای و تلویزیونی و شبکه سومی« سریع‌ترین صعود به جام جهانی»!! فکر می‌کرد کسی را یارای درافتادن و برخورد با او نیست، اما دیدیم که وقتی صدای اعتراض اهالی فوتبال بلند شد و قدیمی‌ترین و معتبرترین رسانه ورزشی کشور یعنی کیهان ورزشی بر چهره او مهر«باطل شد» کوبید، خیلی زود و زودتر از حد تصور خودش و همپالگی‌های مشاورنما و شبکه سومی‌اش- که در برنامه‌های خیلی فاخر!! خود، عقل‌کل‌مابانه اظهار پیشگویی می‌فرمودند «خبری نیست و خبری نمی‌شود»- ظرف 
هفت هشت روز‌، عزل و عدم کفایت چنین فردی به عنوان رئیس ‌فدراسیون فوتبال‌، خبر اول خبرگزاری‌ها شد و... 
بعد از آن بود که جریانات فاسد و فریبکار جهت فریب افکار عمومی به میدان آمدند و تا همین امروز از طریق قلم‌های اجیر شده و میکروفون‌های «به سفرکانادا فروخته شده» تلاش می‌کنند بگویند عزل آدمشان، صرفا به دلیل مسائل مالی و بی‌انصباطی اقتصادی بوده چنان‌که خود آن« بابا» هم یواش یواش دارد باورش می‌شود که به این خاطر برکنار شده و طلبکار هم شده است‌، اما او و دوستانش بدانند خیلی‌ها که هنوز رگ غیرتشان به خاطر ایران و ورزش و مردم کشورمان و عزیزان غرقه به خون این ملت می‌جنبد‌، به یاری خدا هیچ‌وقت یادشان نمی‌رود که علت برکناری او چه بوده و تا هستند و توان و فرصت دارند با برگشت چنین عناصر مروج اباحه‌گری و لاابالی‌گری و مشوق مفسد و مفسده‌انگیزی به شدت مبارزه و روشنگری خواهند کرد. 
البته این ماجرا نباید با برکناری این فرد و سرپرست وقت تیم ملی تمام می‌شد و کادر فنی این تیم‌، خاصه سرمربی آن هم که بر خاص و عام روشن است از چه طریقی به نیمکت تیم ملی رسیده و کدام افراد مفسد و «پیشانی سفید »ی با استفاده از بی‌در و پیکری فوتبال و ورزش- علی‌رغم حضور مردان بزرگ و پرافتخار فوتبال ایران- او را به این مقام محترم و باارزش رسانده‌اند، باید پاسخگوی بی‌مبالاتی و وادادگی خود باشند و...
غرض آنکه‌، آنچه در فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد و ماجرایی که به عزل رئیس‌آن منجر شد، یکی از آن «درس عبرت»‌هایی است که جامعه ورزش- از نگارنده مخلص گرفته تا خاصه مدیران و مسئولان آن- با القائات بعضی از بی‌سروپایان مشاورنما و یا دلالان صاحب سایت و رسانه نباید از کنار آن به راحتی عبور کنند و باید همواره این نکته را در نظر داشته باشند که ارزش‌ها و باورهای فرهنگی و اصول اخلاقی و فرهنگی این ملک و ملت را ارج نهند و پاسدار آن باشند‌، با آن شوخی نکنند و حداقل مثل فرد عزل شده در فوتبال‌، با آن صریحا درنیفتند و علنا اعلان جنگ ندهند، که سرنوشت خوبی در انتظار مرتکب این کار نخواهد بود‌، حالا چه رئیس‌یک فدراسیون باشد و... و چه شاه شاهان!
آری، از تاریخ و از فراز و نشیب‌ها و اتفاقات همین ورزش باید با هشیاری‌، درس عبرت گرفت و...