kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
جولان نژاد‌پرستی در آمریکا

پلیس کانزاس سیتی، زن باردار سیاه‌پوست را به گلوله بست


سرویس خارجی-
پلیس نژاد‌پرست آمریکا این بار در شهر «کانزاس سیتی» ایالت «میزوری» به‌بهانه بی‌توجهی یک زن باردار و سیاه پوست به هشدارش، او را با 5 گلوله هدف قرار داد.
نژادپرستی و کشتار هدفمند سیاهان در ساختار سیاسی آمریکا نهادینه شده و تقریبا روزی نیست که رسانه‌های این کشور گزارشی در این باره منتشر نکنند. بنابر اعلام منابع رسمی در خود آمریکا، پلیس این کشور هر ساله حدود هزار نفر را به قتل می‌رساند که در این میان ۲۵ تا ۳۰ درصد آنها رنگین پوست هستند. این در حالی است که سیاه‌پوستان تنها ۱۳ درصد از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. تحقیقات جدیدی که در دانشگاه «هاروارد» در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد نژاد‌پرستی افزون بر تاثیر مستقیم بر سلامت جسمی، باعث آسیب‌های روحی و احساس تبعیض در میان سیاه‌پوستان آمریکایی نیز شده است.
هنوز چند روز از کشتار وحشیانه در منطقه سیاه پوست نشین شهر «بوفالو» به دست یک نوجوان 18 ساله نژادپرست نگذشته بود که دیروز خبر رسید این بار یک پلیس نژاد‌پرست دست به آدم کشی زده است. طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده، افسران اداره پلیس «کانزاس سیتی» در ایالت «میزوری» در پارکینگ یک فروشگاه با دو نفر مواجه شدند که ظاهرا مظنون بودند. مظنون مرد از ماشین بیرون پریده و فرار کرده، اما زن مانده و در حالی که دستش را بالا گرفته بود، تسلیم شده است. با این وجود، نیروهای پلیس به این زن که ۲۶ ساله، باردار و سیاه‌پوست بوده پنج بار شلیک می‌کنند!
باشگاه خبرنگاران نیز در این باره به نقل از نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشته، شاهدی که نام کوچک خود را «شدانجا»معرفی کرده، در این باره گفته این زن غیرمسلح بود. به گفته این شاهد: «او حتی یک چوب در دست نداشت. آنها پنج بار شلیک کردند. به یاد دارم که دیدم او به زمین افتاد و من خشکم زدم.» بر اساس این گزارش ظاهرا افسر‌ها به خانم «هیل» دستور داده‌اند روی زمین بنشیند، اما او توضیح داده نمی‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا باردار است. در نهایت زن که ظاهرا وحشت زده بود، سعی کرد به سمت یک حصار فرار کند، اما سه قدم جلوتر پلیس به او ۵ بار شلیک کرد. شاهد می‌گوید تعداد شلیک‌ها را فراموش نکرده، زیرا به دفعات تکرار شده است.در ویدیویی که شاهد عینی ضبط کرده، زن روی زمین دراز کشیده و دستانش پشت سرش است و به نظر می‌رسد روی پیراهنش خون جاری باشد. نام زن مجروح «لئونا هیل» بوده و هنوز زنده است؛ اما آسیب جدی دیده و به بیمارستان منتقل شده است.
«بلکزیت» در کاخ سفید

در گزارش دیگری که باز نشان از رنگ و بوی نژاد‌پرستی در ساختار سیاسی آمریکا دارد رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند بیش از 20تن از کارمندان سیاه پوست کاخ سفید از اواخر سال ۲۰۲۱ این کاخ را ترک کرده‌اند و یا به دلیل فضای کاری نامناسب و شانس کم برای ترفیع، قصد دارند به زودی آن را ترک کنند. به گزارش ایسنا، یک مقام رسمی سابق کاخ سفید به روزنامه پولیتیکو گفته است که تعداد سیاه‌پوست‌هایی که کاخ سفید را ترک می‌کنند، رقم قابل توجهی است و همین موضوع باعث شده که برخی آن را «بلکزیت» (خروج سیاه‌پوستان) بنامند.براساس گزارش این روزنامه، یک مقام رسمی سیاه‌پوست کاخ سفید که در حال حاضر مشغول به کار است، گفت: «ما این‌جا هستیم و کارهای زیادی را انجام می‌دهیم اما ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و هیچ مسیر واقعی در این راستا وجود ندارد. در واقع هیچ راه مشخصی برای ترفیع نیست.»یک مقام رسمی سیاه‌پوست دیگر اظهار کرد: «حقوق کم دلیل دیگری است که باعث می‌شود ما کارکنان اقلیت این کاخ را ترک کنیم؛ به خصوص در شهری که هزینه زندگی بسیار بالاست. وضعیت حقوق‌ها در کاخ سفید چندان خوب نیست و اکثر کارمندان سیاه‌پوست از خانواده‌های ثروتمندی به این‌جا نمی‌آیند»حقوق سطح پایه در کاخ سفید از ۴۸ هزار دلار شروع می‌شود.اولین موج چشمگیر خروج سیاه‌پوستان از کاخ سفید (بلکزیت) در دسامبر ۲۰۲۱(آذر 1400) اتفاق افتاد؛ درست زمانی که «سیمون سندرز»، سخنگوی ارشد کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا کاخ سفید را ترک کرد. همچنین در اوایل سال ۲۰۲۲، بسیاری از دستیاران ارشد هریس این کاخ را ترک کردند.
تبعیض عامل افزایش کشته‌های کرونایی
نتیجه تحقیقات مجله انجمن پزشکی آمریکا (جاما) نیز نشان می‌دهد، تبعیض برای درمان سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها عاملی مهم در تعداد بالای کشته‌های کرونایی این کشور بوده است. به گزارش فارس، در حالی که پیش از این تعداد بالای قربانی شدن اقلیت نژادی در آمریکا در قیاس با سفیدپوستان در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا خبرساز شده بود، نتیجه تحقیقات جدید بر تبعیض نژادی در بیمارستان‌های این کشور در قبال بیماران کرونایی نیز صحه گذاشته است.بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، مجله انجمن پزشکی آمریکا (جاما) روز سه شنبه نتیجه تحقیقات خود را منتشر کرد که در آن به تبعیض نژادی در بیمارستان‌های آمریکایی علیه سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها اذعان شده است.طبق این تحقیق، درمان بیماران کرونایی وابسته به گروه‌های اقلیت نژادی و قومی با تاخیر مواجه شدند چرا که اقداماتی از قبیل سنجیدن سطح اکسیژن آنها در قبال آنها انجام نشده و اگر شده، بسیار دیرهنگام این اقدام انجام گرفته است.داده‌های «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» در آمریکا نشان می‌دهد که احتمال مرگ سیاه پوستان و لاتین‌تبارهای آمریکایی در نتیجه ابتلا به کرونا بیشتر از دیگران است.طبق گزارشی که این نهاد بهداشتی و پزشکی آمریکا شهریورماه سال ۱۳۹۹ در اوج همه گیری ویروس کرونا منتشر کرد، ۷۸ درصد از میزان فوتی‌های ناشی از شیوع کرونا در آمریکا، در میان اقلیت‌های نژادی کمتر از ۲۱ سال به ثبت رسیده بود.