kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

خروج نفت از بودجه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در کوتاه مدت خروج نفت از بودجه امکان پذیر نیست و اصلاح ساختار بودجه هم فقط خروج نفت نیست!
به گزارش ایسنا، سیدمسعود میرکاظمی درباره اصلاح ساختار بودجه دولت و اینکه آیا شاهد هستیم که نفت از ساختار بودجه کنار برود؟ در اظهاراتی عجیب، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت خروج نفت از بودجه امکان‌پذیر نیست! و اصلاح ساختار بودجه هم فقط خروج نفت نیست! و اصلاحات دیگری لازم است که صورت بگیرد. اینکه بودجه ساده و قابل فهم و رصد باشد و دستگاه‌ها و استان‌ها در قبال بودجه پاسخگو باشند مهم است. 
وی افزود: وزیر علوم می‌گوید دانشگاه‌ها هیئت امنا دارند و بودجه می‌گیرند و من کاره‌ای نیستم. ما هم در پیشنهادی که به مجلس دادیم یک ردیف برای وزیر گذاشتیم و گفتیم وزیر باید پاسخگوی رشد علمی کشور باشد و دوباره دوستان آن را برگرداندند و گفتند که خیر همه دانشگاه‌ها باید ردیف داشته باشند. وزیر علوم ماه گذشته اعتراض داشت که من دخل و تصرفی در تخصیص بودجه ندارم؛ لذا اصلاح ساختار بودجه ابعاد مختلفی دارد و جلسات مشترکی شروع شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های جلسات شورای اقتصادی سران، ماموریتی است که مقام معظم رهبری ارایه داده بودند و آن هم  اصلاح ساختار بودجه است، لذا کاری را شروع کردیم و امیدواریم با کمک مجلس و دست‌اندرکاران بتوانیم در صحن شورای عالی اقتصاد سران آن را تصویب و بعد به مجلس ببریم. 
میرکاظمی افزود: کار شروع شده و امیدواریم در کوتاه‌مدت انجام شود و ما در حال بررسی قانون برنامه هستیم و باید زودتر آن را برسانیم، زیرا بودجه سال  1402 مبتنی بر قانون برنامه است.  
گفتنی است، قطع وابستگی بودجه کشور از نفت، مطالبه‌ای بلندمدت و تاریخی است که از اول پیروزی انقلاب وجود داشته و رهبر معظم انقلاب از دوران ریاست جمهوری، جدی‌ترین مطالبه‌گر این امر بوده‌اند. با گذشت 43 سال اما هر دولتی، به بهانه‌هایی همچون «شرایط حساس کنونی»، از زیر بار آن شانه خالی کرده است. جالب اینکه همین مسئله، حربه اصلی آمریکا در تحریم ایران بوده و کشور مجبور به تحمل تبعات سنگین آن در دوره‌های مختلف به ویژه در چند سال اخیر شده است.