kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
برای فرار از پرداخت مالیات

برخی مراکز درمانی به‌جای استفاده از کارت‌خوان دلار می‌گیرند!

 

مدیر دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی با اشاره به فرار مالیاتی پزشکان، گفت: برخی مراکز درمانی و کلینیک‌ها به‌جای کارت‌خوان، مردم را وادار به پرداخت دلار می‌کنند!
وحید عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دستورالعمل سوت زنی در تاریخ ۸ اسفندماه سال گذشته توسط رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد که براین‌اساس افرادی که گزارش مؤثری برای فرار مالیاتی بدهند و این گزارش منجر به وصول درآمد مالیاتی شود، از محل این وصول مالیاتی پاداش دریافت می‌کنند.
وی افزود: عمده گزارش‌هایی که تاکنون در سامانه سوت زنی درباره فرار مالیاتی از سوی مردم به ثبت رسیده، مربوط به استفاده‌نکردن پزشکان و مراکز درمانی از کارت‌خوان است که مردم را به استفاده از سایر روش‌ها برای پرداخت هزینه‌ها هدایت می‌کنند. بیش از دو سوم گزارش‌های مردمی در سامانه سوت زنی استفاده‌نکردن از کارت‌خوان چه از سوی پزشکان و باقی اصناف است.
اخطار به پزشکان بدون کارت‌خوان
این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی ادامه داد: بسیاری از گزارش‌های ارسالی مردم به سازمان امور مالیاتی قابلیت وصول مالیات ندارند و فقط به ذکر نام اشخاص یا سازمان اکتفا شده و جزئیات دیگری بیان نشده است. در راستای استفاده‌نکردن پزشکان از کارت‌خوان، در دو نوبت فهرست پزشکانی که نام آنها ذیل این تخلف آمده، تهیه شده و در این هفته پیامک هشدار به آنها ارسال خواهد شد و در صورت تکرار این اتفاق، برخورد جدی با آنها صورت می‌گیرد.
عزیزی گفت: برخی از مراکز درمانی و کلینیک‌ها در زمینه استفاده‌نکردن از کارت‌خوان آزار بیشتری به مردم وارد کرده‌اند، به‌عنوان‌مثال برخی از آنها افراد را به خرید دلار برای پرداخت هزینه خدمات درمانی وادار کرده‌اند که برخی از این موارد در حال بازدید میدانی مأموران سازمان امور مالیاتی است. مورد دیگری نیز وجود دارد که یک بیمارستان از کارت‌خوان یک رستوران استفاده می‌کرده است.
راهکار بازدارنده
وی راهکار اصلی برخورد با استفاده‌نکردن از کارت‌خوان را تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی دانست و بیان کرد: با این تفکیک دیگر نگرانی از استفاده‌نکردن اصناف به‌خصوص پزشکان از کارت‌خوان نخواهیم داشت، زیرا با اجرای این طرح، افرادی که تعداد واریزی‌های زیادی در ماه داشته باشند، مشکوک به حساب تجاری تلقی می‌شوند و باید بابت درآمد حسابشان اظهارنامه ارائه کنند.
مدیر دفتر بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی افزود: گزارش‌های مردمی فرار مالیاتی در صورتی منجر به پرداخت پاداش می‌شود که آن گزارش به وصول مالیات ختم شود و ازآنجاکه ممکن است که این فرآیند طولانی شود، به برخی از این گزارش‌ها که امید بیشتری به آنها است تا به درآمد مالیاتی منجر شوند، به تشخیص رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی هدایایی پرداخت می‌شود.
شکاف مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیاردی
عزیزی با بیان اینکه فعلاً گزارش‌های مردمی درباره فرار مالیاتی به وصول مالیات منجر نشده است، یادآور شد: پرداخت پاداش برای گزارش فرارهای مالیاتی یک محدودیت دارد و این است که باتوجه‌به هزینه‌های وصول مالیات، آن گزارش مربوط به وصول مالیات مؤثری باشد و بیش از ۴۰ میلیون تومان برای سازمان امور مالیاتی وصولی داشته باشد.
وی درباره میزان فرارهای مالیاتی گفت: اعلام رقم دقیق فرار مالیاتی به میزان ظرفیت مالیاتی کشور و کاهش فرار و اجتناب مالیاتی از این میزان بستگی دارد اما متأسفانه اعداد قابل‌توجهی از فرار مالیاتی وجود دارد. شکاف مالیاتی که فرار مالیاتی به‌اضافه اجتناب مالیاتی است، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.