kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶

گزارش واشنگتن‌پست از فرار سربازان اجاره‌ای از جبهه‌های جنگ اوکراین

 
 
سرویس خارجی-
جنگجویان خارجی حاضر در جنگ اوکراین به «واشنگتن پست» گفته‌اند با تجهیزات ناکافی و سلاح‌هایی کمتر از حریف وارد میدان نبرد می‌شدند و به دلیل تفاوت‌های فاحش بین آنچه که به آنها وعده داده شده بود با آنچه که عملاً در صحنه جنگ اتفاق می‌افتاد، مجبور به ترک جنگ و بازگشت به کشورشان شده‌اند.
بیش از 3 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد. در اوایل این جنگ و به دنبال فراخوان «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بسیاری از مزدوران و کهنه سربازان از کشورهای غربی اعم از آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان و... راهی اوکراین شدند تا در قبال دریافت پول، در کنار سربازان اوکراینی با روس‌ها بجنگند. حالا بعد از گذشت بیش از 3 ماه از این جنگ ویرانگر گزارش‌ها حاکی است بسیاری از این افراد فرار را بر قرار ترجیح داده و از صحنه جنگ‌گریخته‌اند. روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» می‌گوید به سراغ این فراری‌ها رفته و با آنها گفت‌و‌گو کرده است.
در گزارش خواندنی «واشنگتن پست» می‌خوانیم: «داکوتا یک کهنه‌سرباز از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا که برای جنگ در اوکراین داوطلب شده بود، از لحظاتی می‌گوید که فشار حملات توپخانه‌ای روس‌ها به حدی شدت می‌گرفت که جمله این عادی‌ است به یک شوخی در میان یگان او تبدیل می‌شد. او که بعد از هفت هفته جنگ در خارج به خانه‌اش در اوهایو بازگشته، جزو لژیون داوطلبان غربی است که علیه روسیه سلاح به دست گرفتند. داکوتا هم مانند سایرین نخواست که هویت کاملش فاش شود چون نگران امنیت جان خود و نزدیکانش است.» به گفته وی «با به پایان رسیدن دومین شب حضورم، 8 تن از ۲۰ نیروی داوطلب در یگان من پست‌هایشان را رها کردند؛ یکی تظاهر به جراحت می‌کرد و دیگری سلاحش را می‌شکست. حدود یک هفته بعد، احساس تهوع داشتم و مشخص شد که به علت نزدیکی به محل شلیک، دچار آسیب مغزی شدم. اواخر‌آوریل(اردیبهشت) راهی خانه‌ام شدم و از آن زمان تحت درمانم.»
آنچه دیدیم با آنچه شنیدیم تفاوت داشت
به گزارش ایسنا جنگجویان خارجی از آمریکا و نقاط دیگر در گفت‌وگو با «واشنگتن پست»، از تفاوت‌های فاحشی میان آنچه که انتظار داشتند در جنگ ببینند و آنچه واقعا در جنگ اوکراین تجربه کردند، گفتند. آنها می‌گویند که با تجهیزات ناکافی و سلاح‌هایی کمتر از حریف وارد نبرد می‌شدند، آنها نمی‌دانند که آیا باید دوباره به اوکراین بازگردند یا خیر. برخی قصد انجام این کار را دارند. دیگران کشته شدن دوستانشان را دیدند و به این نتیجه رسیدند که دیگر بس است.
در ادامه این گزارش آمده: «هیچ نیروی نظامی شناخته‌ شده‌ای از ارتش آمریکا در اوکراین وجود ندارد و دولت بایدن تلاش کرده است تا شهروندان آمریکایی را از پیوستن مستقل به جنگ منصرف کند، گرچه انجام این کار خلاف قانون نیست. مقامات آمریکایی گفته‌اند که میدان نبرد پیچیده و خطرناک است و آمریکایی‌هایی که مایل به کمک به اوکراین هستند باید از راه‌های دیگری این کار را انجام دهند. و در حالی که تعداد دقیق داوطلبان آمریکایی در جنگ اوکراین مشخص نیست، تخمین زده می‌شود که ۴۰۰۰ تن پس از آغاز حمله در اواخر فوریه(اسفند) ابراز تمایل کردند. بسیاری پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شخصاً از داوطلبان خارجی درخواست کرد که به آنجا سفر کنند و بجنگند، وارد میادین شدند.»
تحریم نفت روسیه به نتیجه نرسید
از اتحادیه اروپا نیز خبر می‌رسد که نشست روز یک شنبه مقامات این اتحادیه برای تحریم نفتی روسیه برای بار چندم شکست خورده است. بر اساس گزارش رویترز مقامات اتحادیه اروپا در جلسه روز یکشنبه درخصوص تحریم نفت روسیه به توافق نرسیدند اما گفته می‌شود که دیپلمات‌ها همچنان تلاش می‌کنند تا طی نشست روزهای آتی به یک اجماع برسند. 
بر اساس این گزارش پیشنهاد مطرح شده در رابطه با تحریم نفت روسیه در واقع بخشی از ششمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو است. یک مقام ارشد در این اتحادیه گفت که «جزئیات بسیار زیادی برای بررسی وجود دارد»علاوه‌بر تحریم نفت روسیه، همچنین قرار است سه بانک بزرگ روسیه از جمله «اسبربانک» که بزرگ‌ترین بانک روسی است از دسترسی به سامانه سوئیفت محروم شوند. این سامانه برای رد و بدل کردن پیام‌هایی که به مبادلات بانکی و مالی سرعت می‌دهد، به کار می‌رود. قطع شدن سه شبکه تلویزیونی بزرگ دولتی روسیه که به ادعای رئیس‌کمیسیون اروپا «دروغ‌های پوتین را تقویت می‌کنند»، بخش دیگری از طرح جدید این تحریم‌ها است.مجارستان که معتقد است تحریم نفت روسیه به اقتصادش ضربه می‌زند و یافتن منبع دیگری «چندان کار آسانی نیست»، یکی از کشورهایی‌ست که تاکنون مانع اجرای این تحریم شده است. علاوه‌بر آن، اسلواکی و جمهوری چک از دیگر کشورهایی هستند که دغدغه‌های مشابهی دارند. گفت‌وگوها درخصوص تحریم نفت روسیه یک ماه است بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌یابد و رهبران اروپا مایلند تا هر چه سریع‌تر به توافقی در این زمینه دست یابند با این وجود به دلیل وابستگی شدید اروپا به انرژی روسیه این طرح تا کنون شکست خورده است. رئیس‌کمیسیون اروپا گفته که اگر تحریم نفت روسیه به اجرا درآید، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک تا زمان یافتن منبع دیگری می‌توانند از این کشور (روسیه) نفت دریافت کنند.«رابرت‌هابک»، وزیر اقتصاد آلمان نیز ابراز نگرانی کرده که یکپارچگی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشستی دیگر درخصوص تحریم نفت روسیه و کاهش وابستگی به انرژی این کشور «شروع به فروپاشی» کرده است.وی در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: «پس از حمله روسیه به اوکراین، شاهد اتحاد اروپا بودیم. امیدوارم در نشست‌های بعدی، این اتحاد ادامه یابد اما از هم اکنون مشاهده می‌کنیم «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان نیز اقرار کرده که تحریم‌های غرب علیه روسیه، هزینه و عواقبی برای این کشورها و تاثیرات منفی بر اقتصاد آلمان دارد.