kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
گزارش خبری تحلیلی کیهان

فلسطین در پیچ تاریخی صهیونیست‌ها برای فرار به فرودگاه‌ها هجوم بردند

با وجود آنکه صهیونیست‌ها تدارک وسیعی برای برگزاری مراسم نحس «روز پرچم» دیده بودند، اما در روزی که قرار بود این مراسم برگزار شود، ترس و هراس از هشدارهای مقاومت سراسر فلسطین اشغالی را فراگرفت طوری که خبر رسید، برخی فرودگاه‌های این سرزمین اشغال شده مملو از شهرک نشینانی شده که قصد فرار به خارج از این سرزمین دارند.

 

سرویس خارجی -

بعد از ظهر روز یکشنبه قرار بود کوچه‌ها و محلات پیرامونی مسجدالاقصی در شهر بیت المقدس با تبلیغات مراسم موهوم «رقص پرچم» پر رفت و آمد باشد، اما از ساعت‌ها قبل از آن فرودگاه «بن گوریون» تل‌آویو بسیار شلوغ شده بود و سالن پروازهای خارجی فرودگاه تل‌آویو پر از مسافرانی بود که تصمیم به فراراز فلسطین اشغالی داشتند. این مسافران با توجه به تهدیدات صورت گرفته از سوی مقاومت و گروه‌های مختلف فلسطینی درباره برگزاری مراسم روز پرچم، تصمیم گرفته بودند که فرار را بر قرار ترجیح دهند و از همین رو نیز صحنه آخر زمانی «فرار گروهی» در اصلی ترین فرودگاه رژیم اسرائیل با مسافرانی چمدان بسته نقش بسته بود. کمی دورتر از فرودگاه بن گورین، اوضاع در بیت المقدس چیزی شبیه «شهرِ در انتظار طوفان» بود و از عصر روز یکشنبه همه چیز آماده تنش تمام عیار در این شهر شده بود. گروه‌های تندرو صهیونیستی یک شب قبل از آن با حرکات عجیب و دویدن‌های پی‌در‌پی در محلات اطراف بیت المقدس رفتار تحریک‌آمیز خود را شروع کرده بودند و همین طور که ساعات روز یکشنبه به غروب می‌رسید، به نظر می‌آمد که اوضاع به شدت متشنج‌تر می‌شود.
آب پاک بنت روی دست سازشکاران
در همین اوضاع نامعلوم و به شدت غیرقابل پیش‌بینی در بیت المقدس، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو»، رقیب اصلی او نیز در میان گروه‌های تندرو صهیونیستی برگزار‌کننده مراسم رقص پرچم حضور یافتند و دقایقی در کنار دیوار براق مجاور مسجدالاقصی قدم زدند. دیواری که صهیونیست‌ها آن را «ندبه» می‌خوانند و در تلاش برای حذف آثار اسلامی آن از جمله سنگ‌های تاریخی بازمانده در دوران صدر اسلام از این محوطه هستند.
با وجود حضور چهره‌های سیاسی رژیم صهیونیستی در مراسم نحس روز پرچم، اما باید دانست که اصولا مراسم رقص پرچم یک مراسم دولتی نیست، اگرچه با بودجه کمکی شهرداری و نهادهای صهیونیستی در بیت المقدس برگزار می‌شود ولی مجری آن گروه‌های تندرو صهیونیستی هستند. با این حال حضور نتانیاهو نشان داد که او کله داغی برای بازگشت به کرسی نخست‌وزیری دارد. همچنین حضور نفتالی بنت در این مراسم بیش از هر چیز از روی ناچاری به نظر می‌رسید، چون عدم حضورش به معنای مرگ کابینه ائتلافی شکننده او در تل‌آویو در برابر فشار تندروهای صهیونیستی بود.
در این مراسم البته نفتالی بنت فرصت را غنیمت شمرد و برای جلب نظر گروه‌های افراطی موضوع موردنظر سازمان ملل درباره تقسیم بیت المقدس را به صورت علنی و رسمی رد کرد و آب پاکی روی دست سیاستمداران عرب خائن و سازشکار
ریخت که دلخوش به طرح سازمان ملل درباره تقسیم قدس هستند. بنت در این ارتباط گفت: «ما در این روز متعهد می‌شویم که قدس هرگز تقسیم نخواهد شد.» بنت همچنین در ادامه ادعاهایش حملات لفظی خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد و مدعی شد: «حکومت ایران دهه‌هاست که در قبال اسرائیل و منطقه از طریق نیروهای نیابتی و ماموران اقدامات تروریستی انجام داده است اما خود ایران از مصونیت برخوردار بوده است.»
در آماده‌باش هستیم
برگزاری مراسم رقص پرچم با خشم شدید فلسطینی‌ها همراه بود که از روزهای گذشته نسبت به اجرای این مراسم توهین‌آمیز هشدار داده و آماده شده بودند و از عصر یکشنبه انبار باروت خشم فلسطینی‌ها منتظر یک جرقه بود، تا آنجا که گروه‌های مقاومت فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «در آماده‌باش هستیم؛ بشکه باروت را منفجر نکنید.»
همچنین، «خالد مشعل»، رئیس‌حماس در خارج از فلسطین نیز در واکنش به برگزاری مراسم روز پرچم اعلام کرد که «دشمن صهیونیستی تلاش دارد بگوید مسجدالاقصی تحت حاکمیت آن‌هاست. باید کار بزرگی کنیم اسرائیل و حامیانش درک کنند ضربه به مسجدالاقصی باعث خواهد شد آسمان به زمین بیاید.»
قطعی گسترده برق
البته از یک شب قبل از برگزاری مراسم روز پرچم مجموعه اتفاقاتی در سرزمین‌های اشغالی اوضاع را ناآرام نشان می‌داد. از جمله قطعی برق گسترده در شهر اتمی رژیم اشغالگر قدس با تعجب بسیاری از رسانه‌ها و ساکنان مناطق اشغالی رو‌به‌رو شد و شهری که شناخته‌شده‌ترین نیروگاه اتمی رژیم صهیونیستی در ۱۰ کیلومتری آن قرار دارد در تاریکی مطلق فرو رفت. علاوه‌بر این روز یکشنبه همزمان با برگزاری مراسم روز پرچم، وب‌سایت «والا» از سوختن هشت دستگاه اتوبوس در منطقه صنعتی «کریات شمونه» خبر داد و به نظر می‌رسید که سوختن همزمان این اتوبوس‌ها مرتبط با برگزاری مراسم روز پرچم بوده است.
وحشت از حملات موشکی مقاومت
همچنین ارتش رژیم اسرائیل از ترس تشدید درگیری‌ها در راهپیمایی پرچم، سامانه‌های گنبد آهنین بیشتری در مجاورت غزه و نیز جنوب لبنان مستقر کرد تا نشان دهد که به میزان زیادی نگران پرتاب دوباره موشک‌های مقاومت فلسطینی است. همزمان گزارش‌ها از حمله به نظامیان صهیونیستی در کرانه باختری حکایت داشت و منابع فلسطینی اعلام کردند که در 4 مورد عملیات تیراندازی به سمت اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری طی ساعات گذشته، 2 نظامی صهیونیست زخمی شدند. همزمان «هیلل بیتون»، خبرگار شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز عصر یکشنبه اعلام کرد که ستاره سرخ داود (معادل صلیب سرخ) به سبب حوادث و اتفاقات جاری در شهر قدس، در سرتاسر اراضی اشغالی بالاترین سطح آماده‌باش را اعلام کرده است.
روز تاریخی فلسطین
از هفته‌ها قبل از برگزاری مراسم روز پرچم، گروه‌های مقاومت فلسطینی نسبت به برگزاری این مراسم هشدار داده بودند. حتی «سید حسن نصرالله»؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز دو روز پیش از این مراسم در سخنان خود احتمال وقوع برخی تحولات بزرگ را در فلسطین طی روزهای پیش رو مطرح کرده بود و مجموع این سخنان و تهدیدات از سوی گروه‌های مقاومت حکایت از آن داشت که فلسطین در یک مقطع سرنوشت ساز تاریخی قرار دارد. پایگاه خبری عبری زبان «حدشوت بتخون سدی» هم عصر یکشنبه اعلام کرد که طبق برآوردهای محافل صهیونیستی، ممکن است حماس آغازگر دور جدید درگیری‌ها در غزه باشد و بخواهد به هر شیوه‌ای که شده، به اهداف و مواضع «اسرائیل» ضربه بزند. منابع دیگری نیز گفتند که رزمندگان یگان مرزبانی غزه اقدام به تخلیه فوری کلیه کشاورزان و باغداران حاشیه باریکه غزه با شهرکهای صهیونیست نشین کرده‌اند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت که همزمان با آغاز راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان در قدس اشغالی، جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان مناطق مختلف نوار غزه به پرواز درآمدند. ابومجاهد سخنگوی کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین نیز همزمان با مراسم روز پرچم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت جهت آمادگی برای پاسخ به هرگونه حماقت احتمالی ارتش رژیم صهیونیستی، در حالت آماده‌باش قرار دارد» و «الیور لیوی»، نویسنده صهیونیستی نیز در روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت: «حوادث و رخدادهای جاری در قدس نمی‌تواند سرانجام خوبی را برای بقیه روز در پی داشته باشد.» با آغاز مراسم روز پرچم، «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس بر تداوم مقاومت ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: «ملت ما به مقاومت و پیوندش در دفاع از قدس، تا جاروکردن آخرین نظامی و شهرک‌نشین از خاک پاکش و آزادی هر وجب از این سرزمین اشغال‌شده، ادامه خواهد داد.» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس همچنین تأکید کرد: «قدس به عنوان پایتخت ابدی فلسطین و اولین قبله مسلمانان،  یکپارچه و متحد خواهد ماند.» همچنین خبرنگار روزنامه عبری زبان «هاآرتص» با آغاز مراسم روز پرچم بیان کرد که در پی اهتزاز پرچم فلسطین در منطقه باب العامود با استفاده از یک دستگاه کوادکوپتر، شهرک‌نشینان صهیونیست از شدت خشم به حالت جنون رسیدند. گفتنی است، هر لحظه احتمال انفجارِ شرایط در این سرزمین اشغال شده وجود دارد و کشورهای غربی از جمله آمریکا نیز طی روزهای گذشته بارها و بارها به صهیونیست‌ها نسبت به اجرای این نمایش مضحک هشدار داده بودند.