kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
سردار جلالی:

بازدارندگی کم‌نظیر ایران مرهون تجربه دفاع مقدس است

رئیس ‌سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تجربه دفاع مقدس و حماسه‌هایی همچون خرمشهر سبب شد تا جمهوری اسلامی ایران به سطح کم‌نظیری از بازدارندگی دست یابد که روز به روز در حال تقویت است.

سردار غلامرضا جلالی در هشتمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران که با حضور متخصصان، اساتید و کارشناسان علوم صوتی در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، ضمن گرامیداشت سوم خرداد، سالروز حماسه فتح خرمشهر اظهار کرد: تجربه دفاع مقدس و حماسه‌هایی همچون خرمشهر سبب شد تا جمهوری اسلامی ایران به سطح کم‌نظیری از بازدارندگی دست یابد که روز به روز در حال تقویت است، نمونه این قدرت بازدارندگی را در استیصال آمریکایی‌ها در پاسخ نظامی به ایران پس از سرنگون کردن هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکایی شاهد بودیم.
رئیس‌ سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه راهبرد دشمن مبتنی بر فشار همه‌جانبه مادون جنگ نشان‌دهنده موفقیت بازدارندگی ما در این حوزه است، تصریح کرد: البته این بازدارندگی نیازمند به‌روزرسانی، تقویت و پاسداشت است.
سردار جلالی با بیان اینکه ما در پدافند غیرعامل با توجه به نوع تهدیدات، تمرکزمان را بر حوزه‌های بین رشته‌ای معطوف کرده‌ایم، گفت: حوزه علوم صوت نیز می‌تواند به عنوان یکی از علوم بین رشته‌ای، تعاملات خوب و گسترده‌ای با مباحث مربوط به پدافند غیرعامل داشته باشد.
وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل تمرکز بر رصد تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های خودی، رصد تحرکات دشمن نسبت به هر حوزه و تشخیص و هشدار تهدیدات است، توضیح داد: طبیعتاً این تهدیدات در حوزه صوت نیز می‌تواند کارکردهای مشترکی بین حوزه پدافند غیرعامل و حوزه صوتی ایجاد و دنبال کند، این موضوع به ویژه زمانی که شاهد استراتژی تهدیدات ترکیبی دشمن هستیم و دشمن از الگویی مبتنی بر بهره‌گیری حداکثری از قدرت خود در تناظر با نقاط ضعف ما استفاده می‌کند، اهمیتی دو چندان می‌باید.
رئیس ‌سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل، ضمن شناسایی تهدیدات، باید بتوانیم ابزارهایی بسازیم که با این تهدیدات مقابله کند، گفت: در این زمینه نخستین موضوع، در اختیار داشتن مرکزی توسعه‌یافته برای رصد و پایش تمام فعالیت‌های تهدیدزای دشمن در حوزه ارتعاشات و اصوات مانند مراکز رصد و پایش در حوزه‌های سایبری، الکترونیک، زیستی و مانند آن است.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه پدافند غیرعامل می‌توانیم در مورد احصای آسیب‌پذیری‌ها در زیرساخت‌های کشور در حوزه انتشار اصوات و لرزه‌نگاری که کارکردهای مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله فنی و مهندسی دارد، کار کنیم.
سردار جلالی خاطرنشان کرد: در یک نگاه کلی می‌توان گفت، در حوزه‌های تهدیدات نوین که عمدتاً انسان ساخت هستند با دو مؤلفه سر و کار داریم. نخست، مؤلفه‌های فناورانه که می‌تواند قابلیت‌های تهدیدزا را در اختیار صاحبان فناوری قرار دهد و دیگری مؤلفه‌های انسانی که مبتنی بر طراحی استراتژی، دکترین، نظریه، سیاست و برنامه است.
وی گفت: امروز شاهدیم که تغییرات فناورانه بعضاً تحت تأثیر تغییرات استراتژیک هستند و بالعکس در برخی مواقع، تغییرات استراتژیک، فناوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این میان زمانی که فناوری‌ها، قابلیت همجوشی یا ترکیبی به دست می‌آورد، استراتژی‌های مختلف می‌تواند ترکیبات مختلفی از این فناوری‌ها را به عنوان تهدید، مورد استفاده قرار دهد.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: بنابراین، مطالعه و بررسی استراتژی‌ها در قالب استراتژی تهدیدزای دشمن و تعریف استراتژی‌های دفاعی برای مقابله با آن بسیار مهم است. به تعبیری می‌توان گفت؛ نظریه‌های جدید دفاعی و آفندی براساس بنیان‌های علمی در داخل دانشگاه‌ها و مراکز علمی خلق می‌شود. در چنین شرایطی، طبیعی است که نظریات پدافندی و دفاعی نیز باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، طراحی، پیاده‌‌سازی و تا مرحله اجرا هدایت و دنبال شود.
جلالی متذکر شد: با توجه به اینکه تهدیدات جدید، عمدتاً دانش‌محور است، از انجمن‌های علمی که در زمینه رصد و مقابله با این تهدیدات فعالیت کرده و سازمان پدافند غیرعامل کشور را در این مسیر یاری برسانند استقبال می‌کنیم. در واقع هم‌افزایی پدافند غیرعامل با حوزه‌های علمی می‌تواند انجمن‌های علمی را به لبه‌های دانش و حوزه‌های اصلی و جدی در حوزه فعالیت خود هدایت کند.