kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

توهین بی‌شرمانه روزنامه اصلاح‌طلب

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به قلم یکی از محکومان امنیتی فتنه 88 در توهین بی‌شرمانه، فاجعه مدیریتی 8 ساله دولت برآمده از جریان مدعی اصلاحات را به امام و رهبری و همچنین انقلاب اسلامی نسبت داده و مدعی شده است: «یکی از اصطلاحاتی که در دولت جناب رئیسی از رونق بالایی برخوردار است، تعبیر «بانیان وضع موجود» است. گویا این دولت درنتیجه یک انقلاب به قدرت رسیده و متولیانش در وضعیت ایجادشده هیچ نقشی نداشته‌اند... وقتی از بانیان وضع موجود حرف می‌زنیم باید متوجه این نکته باشیم که وقتی دولتی تنها در بهترین حالت ممکن بر 20 تا 25 درصد ساحت قدرت نفوذ دارد، از کدام بانیان سخن می‌گوییم؟.. آنچه امروز از آن سخن می‌گوییم، میراثی است که در ابتدا توسط امام و سپس مقام رهبری هدایت و راهبری و ریل‌گذاری شده است؟ این بانیان وضع موجود شامل حال آنها نیز می‌شود؟.. شما و همفکرانتان خواسته و ناخواسته مؤید سخنان ضدانقلاب و براندازان هستید که می‌گویند وضعیت ایران امروز حاصل مدیریت انقلابی است که از 57 بر این کشور سلطه دارند.»
گفتنی است گستاخی و بی‌شرمی این روزنامه حامی دولت قبل در حالی است که مدیرمسئول این روزنامه نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بوده و اتفاقاً در مجلس دهم رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس هم بوده است.
نکته قبال تأمل و البته مضحک ماجرا آنجاست که نویسنده این یادداشت که از محکومان امنیتی فتنه 88 بوده است با مدرک تحصیلی در رشته «تاریخ» در دولت روحانی چندین پُست اقتصادی داشته است.
نکته طنز ماجرا آنجاست که جریان اصلاحات در دولت روحانی با شعار «گروهبان‌ها باید بروند و ژنرال‌ها باید بیایند»، با 685 تغییر تنها در 3 ماه رکورد جابه‌جایی مدیران را شکسته و ضمن خانه‌نشین کردن بسیاری از نخبگان و مدیران دلسوز و کارآمد، اکثریت مطلق دولت قبل را در اختیار داشتند، اما کارنامه فضاحت‌بار دولت قبل در کاهش ارزش پول ملی، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن، افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، سکه، لوازم‌خانگی، اقلام خوراکی و...همگی از نتایج حضور همین به‌اصطلاح ژنرال‌ها در قدرت بوده است. نکته قابل‌تأمل اینکه همین‌ها امروز از مطالبه برکناری مدیران ناکارآمد منتسب به این طیف برآشفته می‌شوند.
این در حالی است که از رئیس‌دولت گرفته تا فعالان سیاسی و اقتصادی مطرح می‌کنند که نه با بانیان وضع موجود می‌توان از وضعیت موجود خارج شویم نه می‌توان با مدیریت آنان انتظار اجرای صحیح دستورات درست دولت در مناطق مختلف کشور داشت. منطق متقن در مطالبه برکناری بانیان مشکلات امروز آن است که این افراد نمی‌توانند تغییردهنده وضعیتی که به وجود آوردند باشند.
مرگ برجام و تلاش مدعیان اصلاحات
برای مهندسی ترس در افکار عمومی
روزنامه آرمان ملی در مطلبی با عنوان «روزهای نامشخص برجام» نوشت: امروز دو کشور ایران و آمریکا مسیری را طی می‌کنند که این موضوع تداعی‌کننده این مسئله است که دو طرف خود را برای فضای بدون برجام آماده می‌کنند، در این راستا، سیاست‌های اقتصادی که دولت رئیسی در پیش گرفته که سرآمد آنها حذف ارز ترجیحی و آزاد‌سازی قیمت‌ها بود، نشان می‌دهد که دولت ایران خود را برای شرایط بدون برجام آماده می‌کند.
در ادامه این مطلب آمده است: «در چنین شرایطی، اگر دو طرف در چند هفته آینده به سازوکاری برای بازگشت به برجام دست پیدا نکنند، فضا به سمتی خواهد رفت که دیگر کاری از دیپلماسی برنمی‌آید یا اینکه دیگر زمان آن‌قدر از دست خواهد رفت که گفت‌وگو نیز کارساز نیست و فضا برای هر اتفاقی آماده است، بنابراین چند هفته آینده برای تعیین تکلیف برجام از اهمیت بسزایی برخوردار است.»
آرمان ملی نوشت «...به‌رغم اینکه ایران و آمریکا مسیر درستی را در ابتدای دور جدید مذاکرات در پیش گرفتند و بر روی احیای خود برجام تمرکز کردند، اما هرچه زمان گذشته، این وضعیت تغییر پیدا کرد و امروز کار به جایی رسیده است که امکان مرگ برجام و شکست توافق هسته‌ای وجود دارد.»
این روزنامه در مطلب دیگری نوشت: «باید در نظر داشت در صورت شکست قطعی مذاکرات، شرایط به سرعت به ضرر طرفین تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه روند تحولات در منطقه به نفع رقبای ایران در جریان است. علاوه‌بر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، دولت اسلامی اردوغان نیز با تحلیلی منفعت‌طلبانه به سرعت در حال باز‌سازی روابط خود با اسرائیل و عربستان است. دستیابی به توافق چه به لحاظ اقتصادی و چه از منظر برهم زدن چیدمان‌هایی که بی‌حضور ایران در منطقه در حال شکل گیری است از مزایای کوتاه مدت برای ایران است که باید تصمیم‌گیران کشور آن را مد نظر قرار دهند.»
مدعیان اصلاحات در حالی از «ضرورت مذاکره» و اهمیت «از دست رفتن زمان» و القای اینکه «فضا برای هر اتفاقی آماده است» و «به ضرر طرفین تغییر خواهد کرد» می‌پردازند که آمریکایی‌ها در روزهای اخیر تهدیدها وتحریم‌ها علیه ایران را ادامه داده و صریحاً و رسماً اعلام می‌کنند که برای تحریم‌های جدید علیه ایران آماده‌ایم. آمریکا و غرب نمی‌خواهد پاسخگوی خروج یکطرفه از برجام و هزینه‌هایی باشد که از رهگذر تحریم‌ها به کشور ایران وارد آورده است. آنها صرفاً می‌خواهند با بازگشت به برجام زمینه تحدید فعالیت هسته‌ای ایران و ادامه تحریم‌ها و مکانیسم ماشه را دنبال کنند. با این حال مدعیان اصلاحات برای آنکه چوب لای چرخ دولت گذاشته و بر رویه غلط خود در 8 سال گذشته پای فشاری کنند و اساساً برای غرب خوش رقصی کنند به مهندسی ترس در جامعه و طرح سازش و انفعال در برابر غرب روی آورده‌اند.
چنان گرگ ­و میش که نه روز می‌­توان خواندشان و نه شب...
روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود نوشت: «یوسف اباذری در گفت‌وگویی انتقادی از وضعیت موجود در سال‌های پیش چنین گفت: «در منطق بازار برخی می‌برند و برخی می‌بازند، اما از نظر‌ها یک بازندگان حق اعتراض ندارند. اگر چنین کنند، کاری کرده‌اند بیهوده حتی مخل؛ زیرا نظم خودانگیخته بازار را به هم می‌ریزند.‌هایک معتقد است که نظم خودانگیخته پیش‌بینی‌ناپذیر است. در این نظم، لاجرم و از حیث منطقی، عده‌ای می‌برند و عده‌ای می‌بازند. ناشایستگان ممکن است ببرند، شایستگان ممکن است ببازند...».
سرمقاله شرق در ادامه آورده: «البته تصور نکنید ‌هایک این ایده‌ها را برای کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون انگلیس و آمریکا گفته است. دست بر قضا این ایده‌ها بیش از هر جای دنیا برای کشورهای جهان سوم صادر شده است که آنان را ناچار به ورود به بازارهای جهانی کنند و تصور نکنید که ‌هایک نمی‌دانسته در کشورهای در‌حال‌توسعه این ناشایستگان هستند که همواره برنده خواهند شد و بازندگان اصلی مردم خواهند بود. او با علم بر این موضوع بر جبر بازار تأکید کرده است، جبری که مردم ایران بر اساس تجربه تاریخی به آن پی برده‌اند؛ اینکه طرف بازنده در ایده‌های اقتصادی مبتنی بر اقتصاد بازار آزاد آنان هستند و نه کسی دیگر، و طرف برنده رانت‌خواران‌اند. این چیزی نیست که از پیش برای آنان عیان نباشد. با وجود این در این‌جا نقش دولت بیش از هر چیز جای تأمل دارد. دولت‌ها در ایران عملا چپ‌ستیزند و در ظاهر راست‌گریز.»
نکته اول آنکه زمانی که در کوران انتخابات هستیم چرا روزنامه اصلاح‌طلب به مردم نمی‌گوید که حتی اگر گزینه اصلاح‌طلب را انتخاب کنند باز بازاری روبه‌روی آنها خواهد بود که برنده آن رانت‌خواران هستند؟! گمان می‌کنید اتفاقی است این موضوع که در آن هنگامه هیچ چنین سخنانی از طیف نمی‌شنویم بلکه در عوض وعده و وعیدهای پر و پیمان دارند؟ نه به هیچ عنوان اتفاقی نیست اکنون کارویژه آنها تخریب دولت مستقر و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم نسبت به آینده است.
نکته بعدی اینکه چنان‌که در این نوشتار متعهد به سیاه نُمایی خواندید گویا روزنامه اصلاح‌طلب از این که برنده بازار رانت خواران باشد ناراحت است! خب در چنین حالتی باید از اصلاحات دلت فعلی که برای قطع دست رانت خواران انجام می‌شود حمایت کند اما دیده ایم و می‌بینیم که شرق از این اصلاحات بسیار عصبانی و ناراحت هم هست. این گرگ و میش را نه می‌توان روز نامید و نه شب....